‘Kansen benutten, in gezamenlijkheid’
Franchisenemer Jeroen van Abeelen van Eten met gemak is sinds begin dit jaar ‘lid’ van de club van franchisegever Stephan Grimberg. Een gesprek over het partnership, over formuleontwikkeling en over ambities.
Van Abeelen is sinds januari franchisenemer van Eten met gemak in de provincie Flevoland. Hij bedient met ‘zijn’ maaltijden naast ouderen ook alleenstaanden en tweeverdieners in de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde. “Verse maaltijden met zo weinig mogelijk toegevoegde conserveringsmiddelen. Daarnaast bied ik naast de koelverse maaltijden tegenwoordig ook warme maaltijden aan, daar was vraag naar en Eten met gemak bood dat nog niet. De maaltijden zijn samen met een grote zorgorganisatie ontwikkeld en van zeer goede kwaliteit. Perfect hoor, ik zie als franchisenemer kansen en samen kijken we hoe we die kunnen verzilveren.”
Dat partnership, die nauwe samenwerking met Van Abeelen en de andere franchisenemers legt Eten met gemak geen windeieren. De formule groeit en heeft vijftien regio’s die door veertien franchisenemers worden gemanaged. Eén regio wordt bovendien in eigen beheer gerund. “Iedere franchisenemer heeft zijn eigen afgebakende gebied, die hij of zij zelf bewerkt via onder meer advertenties in de lokale media, via social media en folderverspreiding”, vertelt Grimberg. Franchisenemers bezorgen de maaltijden bij de mensen thuis, zelfs tot in de koelkast. Vooral oudere klanten stellen het persoonlijke contact met de franchisenemers volgens Grimberg en Van Abeelen enorm op prijs. Sommigen bestellen wel zeven maaltijden per week, als iedere keer dezelfde persoon deze bezorgt dan schept dat volgens hen een band en geeft dat vertrouwen. Mensen kunnen bovendien hun wensen kwijt, de franchisenemer neemt de tijd voor de klant. In de expansie zoekt men dan ook niet de pakketjesbezorger die zo snel mogelijk zo veel mogelijk maaltijden wil bezorgen. De persoonlijke benadering door een lokale franchisenemer richting de klant staat centraal.
Menucyclus
De maaltijden worden via (online) bestelformulieren aan de franchisenemer doorgegeven. Er kan worden besteld vanuit een menucyclus, waarbij er elke dag keuze is uit vier voorgerechten, drie hoofdgerechten en vier nagerechten. Daarnaast is er een vast assortiment van 72 maaltijden die dagelijks verkrijgbaar zijn. “Veel van onze klanten bestelden op papier, begin dit jaar hebben we een webshop gelanceerd waar klanten een account kunnen aanmaken en digitaal hun bestellingen door kunnen geven. In deze webshop wordt een keuze van ruim 350 maaltijdcombinaties geboden. Dit heeft gezorgd voor een nieuwe aanwas, vooral van jongere klanten”, legt Grimberg uit. Het is de reden dat Eten met gemak online volop doorschakelt, vertelt hij. “Nu is de webshop nog gescheiden van de website, vanaf begin 2018 wordt dat één platform dat volledig in eigen beheer wordt doorontwikkeld. Naast de technische ontwikkeling is er focus op nieuw fotomateriaal, relevante content en een chatfunctie waarmee klanten direct antwoord kunnen krijgen op hun vragen. Nu verloopt dat veelal via de franchisenemers, die daarmee meer tijd krijgen voor andere belangrijke zaken.”
Franchisenemers worden nauw betrokken in de ontwikkeling van het nieuwe platform. “Ik ben blij met deze ontwikkeling, immers Flevoland is een jonge provincie met veel jonge gezinnen. Die willen makkelijk en snel online maaltijden kunnen bestellen. Dat kan nu al, maar straks nog beter”, lacht Van Abeelen. Het maakt hem volgens eigen zeggen overigens niet uit of klanten via een papieren bestelformulier of online de maaltijden bestellen. “De omzet in mijn marktgebied is ook echt omzet voor mij. Daar is Eten met gemak heel duidelijk in.” Grimberg bevestigt dit: “We werken met afgebakende gebieden, op de vier cijfers van de postcode. Of men nu online, via e-mail of per telefoon bestelt, de verkopen in het postcodegebied van Jeroen zijn ook echt zijn verkopen.”
Communicatieplatform
Onderdeel van de (online) weg die Eten met gemak inslaat, is ook een intern communicatieplatform. Grimberg: “De contacten tussen Eten met gemak en de franchisenemers zijn structureel en intensief, via onder meer diverse bezoeken en de verschillende bijeenkomsten. Maar we willen nog meer van elkaar leren; wij als franchisegever van de franchisenemers en daarnaast de franchisenemers van elkaar. Vandaar het nieuwe communicatieplatform waarop wij informatie delen en franchisenemers informatie met ons en met elkaar delen.” Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Wij hebben verschillende promotie- en reclamematerialen die onze ondernemers kunnen inzetten bij hun marktbewerking. Maar wat werkt nu waar? Door ervaringen, maar ook door harde data met elkaar te delen kan de marketingstrategie per regio, per franchisenemer worden geoptimaliseerd.” De ontwikkelingen kunnen de goedkeuring van Van Abeelen wegdragen. “Eten met gemak is een vrij jonge franchiseorganisatie, daar hoort nog een stuk ontwikkeling bij. Het is goed om te zien dat dit ook gebeurt en dat wij als franchisenemers daar actief bij worden betrokken.”
Het overleg is intensief. Bij Van Abeelen was dit al vanaf de start zo. “Voor de start kijk je samen naar de franchiseovereenkomst. En ja, er zijn altijd punten die je graag aangepast ziet. Daarover zijn we in gesprek gegaan en het mooie is, bij Eten met gemak zijn ze hier gevoelig voor”, vertelt Van Abeelen. Voor de franchisegever is het belangrijk dat de franchisenemers achter de overeenkomst dat ze tekenen staan, blijkt uit de woorden van Grimberg. “Wij luisteren naar de argumenten, denken mee en willen er altijd gezamenlijk op een goede manier uitkomen. Daarom passen wij de overeenkomst ook dikwijls aan op basis van de argumenten en die aanpassingen worden meteen opgenomen in de overeenkomst van de andere franchisenemers. We vinden gelijkheid daarin namelijk belangrijk.”