Eten met gemak dient de mens 

De zorg verandert. Ouderen zijn genoodzaakt langer thuis te wonen en zoeken gemak en kwaliteit als het gaat om de maaltijdvoorziening. Koren op de molen van franchiseformule Eten met gemak.

Eten met gemak is partner van Eetgemak”, vertelt bedenker Stephan Grimberg. Eetgemak is opgericht in 2006 door zijn oom Leo van der Krogt vanuit de groentewinkel die hij had overgenomen van zijn opa en oma. Inmiddels bereidt men via dat concept vandaag de dag rond de 250.000 maaltijden per week die hun weg vinden naar ziekenhuizen, zorginstellingen, cateraars en horeca. “Eten met gemak is er juist voor de consumenten”, vertelt Grimberg. Welke consumenten? Dat zijn vooral ouderen, stelt hij. “Ongeveer 80 tot 90 procent van de leveringen is aan vijfenzeventigplussers. De maaltijden zijn er voor een deel ook op toegespitst.” Zo zijn er drie diëtisten die ondersteuning bieden bij het samenstellen van de menu’s op basis van de (dieet)wensen. “Een natriumarme, lactosevrije of gemalen maaltijd? Vegetarisch, biologisch of halal? Geen probleem, de franchisenemers leveren het aan huis.”  Eten met gemak bedient naast de ouderen ook mensen met een beperking en mikt op tweeverdieners. Op die laatste markt zijn veel concurrenten actief, stelt Grimberg. “Wij onderscheiden ons daar met verse maaltijden en veel diversiteit in de menu’s.”

Franchisenetwerk

Ook het franchisenetwerk van Eten met gemak groeit. “Vanaf 2015 zijn we gestart met de franchiseorganisatie en eind deze maand zitten we op negen franchisenemers, een ambitieuze en enthousiaste groep die nauw samenwerkt. Eind 2017 verwachten we er twintig te hebben in diverse regio’s in het hele land”, aldus de franchisegever. De snelle groei is voornamelijk te danken aan de groeiende markt waar ondernemers veel potentie in zien én aan de laagdrempelige instap. “Voor 5.900 euro kan men al starten. Dat is inclusief de entreefee”, lacht Grimberg. Die lage instap trekt volgens hem veel geïnteresseerden. “Maar we zijn streng. Affiniteit met voeding en zorg is een pré. En nog belangrijker is dat de potentiële franchisenemers het concept goed doorgronden en sociaal vaardig zijn.”

Marktbewerking

De franchisenemers zijn verantwoordelijk voor de marktbewerking. Grimberg: “Belangrijk zijn bijvoorbeeld de contacten met huisartsen, diëtisten en andere professionals die ouderen als patiënt of cliënt hebben. Er zijn daar veel vragen over de maaltijdvoorziening, ons concept en de franchisenemers van Eten met gemak kunnen daarin ontzorgen.” Franchisenemers bezorgen de maaltijden zelf bij de mensen thuis. Tot in de keuken. “Dat is belangrijk. Vooral onze oudere klanten stellen het persoonlijke contact op prijs. Sommige bestellen wel zeven maaltijden per week, als iedere keer dezelfde persoon deze bezorgt, schept dat een band en geeft dat vertrouwen. Mensen kunnen bovendien hun wensen kwijt, wij nemen de tijd voor de klant. We zoeken in onze expansie dan ook niet de pakketjesbezorger die zo snel mogelijk zo veel mogelijk maaltijden wil bezorgen.” De maaltijden worden via (online) bestelformulieren aan de franchisenemer doorgegeven. Er kan worden besteld vanuit een menucyclus. Grimberg: “De maaltijden zijn koelvers, zonder toegevoegde conserveringsmiddelen. Ook serveren wij multiculturele maaltijden, één van onze specialiteiten. Kortom, ons concept biedt voor elk wat wils en biedt zo voor franchisenemers volop kansen.”