Winkel of webshop

We gaan weer richting de feestdagen, heerlijk knus, dik ingepakt de straat op om te gaan winkelen. Of blijven we thuis en bestellen we alles via internet? Dat is natuurlijk ook de vraag die steeds meer franchisenemers bezig houdt. Blijven ze wel komen, die klanten? Moet ik ook actief worden op het web? Wat doet mijn franchisegever al online? En wat merk ik daar van? Heb ik daar profijt van?

Mijn antwoord: blijf je focussen op je business. Blijf onderscheidend vermogen bieden. Vraag je af: waarom komen klanten graag in je winkel? Is dat door de sfeer, ambiance of is alleen de prijs belangrijk?

Zelf koop ik graag op basis van gevoel en sfeer, maar ik ben mij er terdege van bewust dat het koopgedrag is veranderd en dat de prijs heel belangrijk is. Daarnaast is een ruime keuze voor het kopende publiek erg belangrijk. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je een ruim assortiment aan kunt bieden om de onverzadigbare klant te kunnen bedienen?

Omarm de klant en het internet

Hoe? …Maak in je winkel een mogelijkheid om het internet op te kunnen. Via een internetzuil kan de klant verbinding maken met jouw webshop. Voorwaarde is uiteraard wel dat alle artikelen online staan. Hierdoor kun je als franchisenemer een compleet assortiment bieden waaruit de klant direct kan bestellen. Bijkomend voordeel is dat je dat kleine magazijn in de toch al dure winkelmeters efficiënter kan gebruiken.

Op deze manier kan de klant - die mooie schoenen heeft gezien en gepast - deze schoenen in alle kleuren en maten bestellen via jouw webshop. De klant rekent af in je winkel en ontvangt deze speciale zo gewilde superschoenen de volgende dag via de post of komt gezellig terug in je winkel om ze op te halen. De keus is aan de klant!

Jij bent blij want je hebt een verkoop gedaan en een tevreden klant, want die heeft niet thuis achter de pc hoeven kruipen en is ook niet teleurgesteld de winkel uitgegaan omdat de schoenen niet op voorraad waren. Superservice dus met behulp van de middelen die heden ten dage gewoon voorhanden zijn.

Het is natuurlijk maar een voorbeeld van de huidige ’retail problematieken’, maar wel een kans die eenvoudig en betaalbaar is te realiseren voor iedere ondernemer. Uiteindelijk wil de klant de sfeer van de winkel blijven proeven, want binnen zitten kunnen we nog genoeg de komende maanden…met mijn nieuwe schoenen in de juiste unieke kleur op de bank.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie