Recreatie

Wil jij van je hobby je eigen onderneming maken? Hier vind je franchiseformules die zich richten op het aanbieden van diverse vormen van recreatie. Hieronder wordt verstaan: alle vormen van vrijetijdsbesteding ter ontspanning en vermaak. Denk bijvoorbeeld aan indoor speelhallen, kinderfeestjes en partytentverhuur. Vraag meer informatie aan en zet de eerste stap naar het franchisenemerschap bij één van onderstaande formules!

Trends in de recreatie branche

De recreatiesector is volop aan het veranderen. Soms verloopt dat geleidelijk, soms overvallen veranderingen de sector, vooral als ze vanuit de technologiesector komen. Bovendien hebben de hogere consumentenbesteding in de afgelopen jaren ervoor gezorgd dat de vraag naar recreatie is gegroeid. Ook is er sprake van veel concurrentie binnen deze sector, omdat het aanbod en de diversiteit van het aanbod zijn gestegen. 

De behoefte van consumenten verandert steeds sneller, waardoor de levenscyclus van een attractie steeds korter wordt. Om hierop in te spelen moet je als recreatie bedrijf investeren in attracties en belevenissen. 

Een voorbeeld hiervan is het samenvoegen van diverse vormen van recreatie in een Family Entertainment Center, zoals Laserspace. Dit houdt in dat de consument keuze heeft uit een breed assortiment aan activiteiten, zoals trampoline springen, lasergamen, bowlen, karten en indoor spelen. Ook wordt dit vaak gekoppeld aan meerdere restaurants of verschillende foodconcepten. Overigens heeft deze samenwerking een aantal voordelen:

  • Betere zichtbaarheid
  • Meer bezoekers
  • Besparing op kosten
  • Betere concurrentiepositie

Concurreren op prijs in de recreatie branche

Door het groeiende aanbod van recreatie concurreren bedrijven met name op prijs. Deze concurrentie zorgt er dus voor dat er in Nederland veel met korting wordt gewerkt. Nederlanders zijn hier ook erg gevoelig voor. Wederverkopers, zoals kortings- en veilingsites en grote supermarktketens spelen hierin een steeds dominantere rol. Hierdoor komen de marges onder druk te staan. Bedrijven proberen hun korting weer terug te verdienen door consumenten te verleiden om meer uit te geven, zoals foodservice, souvenirs, VIP-arrangementen of parkeertarief. 

Bovendien kan je je als bedrijf ook onderscheiden door:

  • Fastlane tickets
  • Prijzen voor eerdere toegang of nachtprijzen
  • Dynamic prijzen 
  • Prijsdifferentiatie (betalen voor de tijd van het bezoek, in plaats van een dagticket)

Beleving in de recreatie branche

Bedrijven moeten blijven investeren in vernieuwing en beleving om de consumenten in hun behoefte te voorzien. Met als gevolg om een herhaalbezoek te realiseren. Dit kan door middel van nieuwe technieken, zoals virtual reality. Consumenten zijn gevoelig voor belevingen en willen nieuwe dingen ervaren. 

Duurzaamheid 

In alle aspecten van ons leven moeten we duurzamer worden. De recreatiesector kan hier ook een bijdrage in leveren. Mensen willen dichter bij huis een goede beleving hebben. Foodcorners, die bij veel recreatiebedrijven belangrijk zijn voor het inkomen kunnen hier bijvoorbeeld ook op inspelen door divers en gezond eten aan te bieden en afval te verminderen.

Meer weergeven