Je maintiendrai

Eens was dat een bekende kreet waar wij in Nederland maar ook in het buitenland gewoon voor gingen. Het zat ingebakken in onze volksaard. En men was er trots op, het was zo’n beetje de basis van de toen geldende normen en waarden, al heette het in die tijd nog niet zo. Daar hoorde ook nog dat wijzende vingertje bij, wij weten het en daar wijken wij dus niet vanaf. Nu is “wij” veranderd in “ik” en steken alleen onze vinger nog omhoog. En als er een keer iets gezamenlijk moet worden gedaan dan kennen wij gelukkig nog het poldermodel en in navolging van de groene energie waaien wij eerst met alle winden mee en ouwehoeren net zo lang tot iedereen toch een beetje zijn of haar zin krijgt. En bij de evaluatie komen wij er dan weer achter, dat het weer niet is gegaan zoals wij gedacht en gehoopt hadden.

 

“Ik zal handhaven”. Wat een prachtig uitgangspunt. Zeker bij franchise waar het toch gaat om het dupliceren van succes en uniformiteit en discipline de betonnen basis moet zijn voor een rendabele exploitatie. En het beperken van de steeds meer beperken van de uitdijende gedoogzone een bittere noodzaak. Nu de consument niet meer te volgen is in haar uitgave patroon wordt er veel meer flexibiliteit gevraagd van de ondernemers om de omzetten van verleden jaar te evenaren laat staan te verbeteren. Het lijkt tegenwoordig wel of indexcijfers alleen maar uit twee cijfers bestaan. Tenzij je de afgelopen zomer een camping had ofwel verhuurder was van fantasievolle cabrio’s. Daar is goud geld verdiend. In franchiseland gaat het behalve wat uitzonderingen iets moeilijker. Zeker nu gaat het er om de formule uitgangspunten te blijven volgen ofwel te handhaven. En eventueel met z´n allen aan te passen.

 

Een beetje franchisegever is nu druk bezig de formule razendsnel aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen. Er worden nieuwe financieringsvormen gezocht om de winkel eindelijk aan te passen aan onze veeleisende klanten en misschien de winkel wel te relokeren. De verpakking moet worden aangepast om onze specialiteit nog beter te accentueren. Reclame en promotie, natuurlijk daar moet minstens een procentje bij. Opleiding en training vanzelfsprekend, wij moet toch echt eens leren hoe de klant graag ontvangen en geholpen wil worden. Maar hoe loods je deze broodnodige investeringen langs de raad en in het zaaltje. Je maintiendrai, wat betekende dat ook alweer.

 

Ondanks alle briljante uitzonderingen is er toch ook nog steeds een aantal coaches die eigenlijks niets te vertellen hebben en waarvan je als franchisenemer denkt daar wil ik ook niets van weten. Er is dan duidelijk geen sprake van een gezagsverhouding gebaseerd op kennis en ervaring en dan heeft adviseren en controleren toch meer iets weg van gesubsidieerd toneel. Daar is bij veel formules de fee toch niet voor bedoeld. Dus gezellig overleggen met een kopje koffie en bij voorbaat al weten dat er niets zal veranderen. Tot de volgende maand dan maar. Want in de franchiseovereenkomst staat dat hij elke maand langs moet komen. Je maintiendrai, wat betekende dat ook alweer.

 

En vlak sommige franchisenemers ook niet uit. Juist in deze tijden komt die blijkbaar onbedwingbare drift naar boven om het nu maar even zelf te gaan doen. Als ze dan ook nog een beetje in een ADHD fase zitten is er geen land mee te bezeilen. Niks formule. Zij zijn immers de onbetwiste eigenaar van de winkel dus waar hebben wij het over. Er zijn altijd wel een paar adresjes waar ze bijna dezelfde producten kunnen inkopen en als het dan ook nog naast de kassa kan is het dubbel feest. En afprijzen, nooit van gehoord. Zolang de klanten die guldensbedragen nog in euro’s willen betalen is er niets aan de hand. De meesten zijn duidelijk nog niet aangepast en realiseren zich niet dat de tijden duidelijk veranderd zijn en dat service en klantvriendelijkheid nu meer moet zijn dan alleen de kassa aanslaan. Je maintiendrai, wat betekende dat ook alweer.

 

Maar goed, we zijn allemaal wel op de een of andere wijze met vrouw, man, vriend, vriendin, partner of voor welk geluksmodel u ook gekozen heeft met vakantie geweest, dus kunnen wij er wel weer even tegenaan. Zelfs in franchiseland, toch …

Franchise+ Franchiseplus
Redactie