Retailbox+ gaat verder in lokale marketing
Anderhalf jaar geleden staken twee ervaren specialisten de koppen bij elkaar om de retailmarkt optimaal te bedienen. Het resultaat is een digitaal marketingplatform, gebaseerd op de laatste technologieën, dat franchisenemers veel werk uit handen neemt.
Erik Valkenburg had met zijn marketingbureau al franchiseformule Mooi! Parfumerie als klant. Niet alle ondernemers hadden daar hetzelfde kassasysteem. Bij het uitrollen van marketingacties op basis van klantgegevens stuitte hij daardoor op technische hordes. Het was echt handwerk waar tientallen spreadsheets aan te pas kwamen.
Samen met de klant werd een oplossing gebouwd. Omdat een andere specialist zich ontfermde over het technische gedeelte ontstond er een synergie tussen deskundigen met jarenlange ervaring in het koppelen van systemen, online marketing en channelmarketing. Retailbox+ was een feit.
Nu hebben de ondernemers van Mooi! de beschikking over een dashboard met login. Wanneer de klant met de klantenkaart afrekent komen alle gegevens binnen in een centraal klantenbestand. Dat bevindt zich op een platform dat boordevol lokale informatie staat. Hierdoor kunnen ook per winkel bepaalde doelgroepen benaderd worden. En lokale marketing op maat blijkt effectief want meer dan zestig procent van de zoekacties op internet heeft een lokaal karakter. Een campagne is nu in een mum van tijd gelanceerd. “In vijf stappen is weken van werk teruggebracht tot vijf minuten”, weet Valkenburg.
Beter klanteninzicht
Het aanbod van Retailbox+ kent drie speerpunten. Het platform voorziet in de aanwas van nieuwe klanten via een unieke lokale zoekmachinetool, faciliteert lokale e-mailmarketing voor franchisenemers en koppelt winkelkassa’s voor actuele klantdata en loyalty programma’s. Het zoekmachineproduct is samen met Google ontwikkeld en is ook voor franchiseformules zeer interessant. “Want zij kunnen met ons platform in één keer voor alle winkels een lokale campagne inrichten. Dat levert direct meer winkelbezoek en conversie op lokaal niveau op. Daarnaast kunnen franchisenemers ook eenvoudig zelf een e-mailing naar de eigen klanten maken op basis van actuele klantgegevens en aankoophistorie. Ideaal om persoonlijke en relevante campagnes in te richten.”
Retailbox+ is in principe geschikt voor diverse branches. “Wij hebben nu een focus op de retailmarkt aangezien daar behoefte is aan een beter lokaal klanteninzicht. En voor formules in de retail is een kassakoppeling het meest effectief. Lokale ondernemers zijn toch meestal huiverig om gegevens van klanten te delen. Met ons systeem is er een ideale synergie tussen centraal ontwikkelde strategie en lokale betrokkenheid met de klant.”
Zo raakt de ondernemer de klant niet snel kwijt na een aankoop in de webshop. Door centraal inzicht in klantgegevens blijft de klant in beeld bij de vestiging en kan met gepersonaliseerde marketing worden benaderd. “Lokale ondernemers krijgen daardoor veel nieuwe klanten. Ze vissen niet meer in dezelfde vijver.”
Voor franchiseformules is het geen ingrijpende operatie. “Wij implementeren het platform geruisloos. Het is ook geen geheel nieuw systeem, we laten bestaande systemen beter renderen.”
Voor meer informatie, klik hier!