Strategische samenwerking Oil & Vinegar en Oliviers & Co

De winkelketen Oil & Vinegar gaat een strategische samenwerking aan met het Franse Oliviers & Co. Laatstgenoemde verwerft een minderheidsbelang in Oil & Vinegar met de bedoeling om synergievoordelen tussen beide bedrijven te realiseren.

Oil & Vinegar is een specialistische winkelformule die mediterrane producten als olijfolie, azijnen, kruidenmixen en sauzen van de hoogste kwaliteit en onder eigen merk verkoopt. De formule bestaat sinds 1999 en is actief in 8 landen met 90 winkelvestigingen in landen als Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten. Het bedrijf werkt met franchisevestigingen en eigen winkels.

Oliviers & Co is een Franse winkelketen met dezelfde signatuur als Oil & Vinegar. Het bedrijf bestaat sinds 1996 en heeft 51 winkels in landen als Frankrijk, Scandinavië en Taiwan. Behalve via winkels verkoopt het bedrijf aan een netwerk van 150 wederverkopers in 13 verschillende landen.

Meest in het oog springende overeenkomst is de focus op mediterrane voedingsproducten van topkwaliteit in winkelnetwerken onder eigen merknaam. Beide bedrijven bewegen zich in de nog steeds groeiende markt van liefhebbers van goed en gezond eten. Daarop optimaal in te spelen is de gezamenlijke strategische uitdaging.

Accentverschillen en synergiën.

Een blik op de geografische spreiding van beide winkelketens volstaat om te zien hoe sterk de netwerken elkaar aanvullen. Er is maar een zeer beperkte overlap en – waar deze bestaat, zoals in de Verenigde Staten – is het verschil in marktbenadering (fysieke winkels versus webshops) opvallend.

Beide bedrijven hebben topproducenten van olie en azijn aan zich gebonden en de afstemming van assortiment en marketingbenadering op basis van wederzijdse verkoopervaringen biedt volop kansen voor beiden. Een versterkte focus op geschenkmomenten, de optimalisering van het kernassortiment en de keuze voor commercieel “flankerend” assortiment zijn belangrijke aandachtspunten in de gezamenlijke verkenning.

Blik op de toekomst.

De strategische samenwerking, verankerd in de participatie van Oliviers & Co in Oil & Vinegar, geeft aan dat beide partijen veel vertrouwen hebben in de toekomst en een duurzame groei willen realiseren door de verdere uitbouw van de twee merken.

Sjaak Mark, CEO Oil & Vinegar: “Ik verwacht heel veel van de samenwerking. Voor ons geeft het een boost aan het innovatieproces. We kunnen de creatieve sterktes van beide bedrijven optimaal benutten. Tegelijkertijd gaan we werken aan het realiseren van schaalvoordelen op het niveau van logistiek en sourcing. Het is een mooi perspectief waar we gretig onze energie in zullen steken”.

Erwan Verlingue, CEO Oliviers & Co: "We zijn enthousiast over deze strategische alliantie, omdat de twee netwerken elkaar zo goed aanvullen, zowel wat betreft hun geografische spreiding als hun vaardigheden op het gebied van retail. Oil & Vinegar brengt ons zijn ervaring van een zeer gestructureerd winkelnetwerk en wij bij Oliviers & Co zullen ons richten op het delen van onze kennis van e-commerce en onze multi-channel aanpak. "

 

Bekijk ook