Subway franchisenemer Johan Wagner: 'Het succes hangt helemaal van jezelf af'
Succes is maakbaar. Het is de stellige overtuiging van Johan Wagner. Echter, zo zegt hij ook, een goede formule is wel de basis voor succes. “Het gaat erom hoe jij met de formule omgaat.”
Johan werkt al bijna zes jaar samen met Subway en heeft vestigingen in Purmerend en Hoorn. “Ik was jarenlang werkzaam voor McDonald’s in Purmerend, als vestigingsmanager. Eerst voor een franchisenemer en later voor de McDonald’s organisatie die de vestiging had overgenomen.” Het was een leerzame tijd en een prima springplank voor het franchisenemerschap bij Subway. “In mijn periode bij McDonald’s ging ik dikwijls met vrienden op stap, met de motor naar het buitenland. Zo kwam ik eens in Engeland in contact met de Subway-formule. Toen nog niet echt bekend in Nederland, ik was eigenlijk meteen verkocht. Zo gaaf hoe gasten zelf hun broodje kunnen samenstellen en meteen vers kunnen laten bereiden door de medewerker.”
Stoute schoenen
Terug in Nederland ging de verliefdheid niet over. “Ik heb natuurlijk wat research gedaan en uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben het gesprek aangegaan met Maikel Mienis, de Business Development Agent (BDA) van Subway in mijn regio in Nederland. Het klikte, Subway heeft een goed onderbouwd verhaal.” Bovendien wilde Johan graag in de horeca blijven werken en sprak het runnen van een eigen franchisezaak hem erg aan. “Het mooie bij het Subway franchiseconcept is dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is om van deze zaak een succes te maken. Je staat er echter niet alleen voor, we zijn in de voorbereidende fase erg goed begeleid door de BDA. Zo is Johan in de periode na het ondertekenen van het contract getraind, in Nederland en in Engeland. Al gingen die trainingen over onder meer over de bereidingstechnieken, de calculatie en de administratie voor hem gesneden koek. “Ik had natuurlijk al flink wat ervaring in de fastservicesector. En of je nu Subs verkoopt of hamburgers, dat maakt niet zoveel uit. Je hebt inkoop en verkoop en je hebt veel cijfers”, lacht Johan.
Denken in oplossingen
De ondernemer opende in augustus 2013 zijn eerste zaak in Purmerend. “Purmerend was vertrouwd voor mij, ik ken de gemeente, ik ken er veel mensen en ik wist dat er kansen lagen.” Het pand was dan ook snel gevonden. “In principe ben je daar zelf verantwoordelijk voor, Subway denkt mee, maar uiteindelijk moet je zelf een pand vinden.” De zaak is gevestigd op een trafficlocatie, meet ruim honderd vierkante meter. “Het is een pijpenla. Smal en lang. Subway wil eigenlijk de counter in het zicht van het passerende publiek. Maar dat ging hier niet, de counter zit achterin de zaak. En dan is Subway gelukkig flexibel en denken ze mee in de juiste oplossingen. Heel fijn.” In totaal heeft de zaak 32 zitplaatsen. “Dat aantal zorgt ervoor dat je aan allerlei regels moet voldoen, bijvoorbeeld als het gaat om de brandveiligheid. Samen met BDA Maikel Mienis hebben we de zaak ingetekend en ontworpen. Hij is daarin ervaren, dat heeft geholpen. De zaak is nu heel logisch ingericht.”
Hard werken
In de eerste jaren was het hard werken voor Johan. Zestig uur in de week was heel gewoon. “Het was pionieren, de formule was nog niet heel bekend in Nederland. Ik heb veel aan lokale marketing gedaan, ik wist hoe belangrijk dat is van mijn periode bij McDonald’s. Zo verspreidde ik huis-aan-huis folders en flyerde ik in de stad. Dat leverde meteen gasten op, al snel had ik de loop erin en kon ik taken overdragen aan mijn medewerkers”, vertelt Johan. Hij typeert zichzelf als people manager. “Ik investeer veel tijd en energie in het team. Het moet een geoliede machine zijn, maar ze moeten het ook leuk vinden om hier te werken. Heel belangrijk, dat straalt namelijk af op de gasten. En op andere potentiële werknemers. Ik heb ook nooit problemen met het vinden van sandwich artists, onze medewerkers, dat gaat eigenlijk heel soepel.” Ook zijn beide dochters werken in de zaak. “Zij zijn vestigingsmanager, Amber in Purmerend en Deveney in Hoorn”, glundert Johan.
Overname Subway Hoorn
Pakweg vier jaar na Purmerend kocht Johan de zaak in Hoorn. “De franchisenemer daar werd ernstig ziek, om hem te helpen en tijd samen met zijn vrouw te gunnen heb ik hem twee jaar lang ondersteund. Het was al een goed team, drie dagen in de week was ik er om onderdelen bij te sturen en om de cijfers op te stellen en te delen met de franchisenemer.” Na verloop van tijd werd hem door de franchisenemer gevraagd of hij de vestiging van 55 vierkante meter wilde overnemen. “Dat heb ik gedaan, ik zag namelijk ook nog wel mogelijkheden om groei te realiseren in de zaak. Ook weer via marketingacties. En via assortimentsveranderingen om zo nog meer gasten te trekken.” Dat laatste komt vooral ook op het conto van Subway.
Subway-formule in ontwikkeling
“De formule is ontzettend in ontwikkeling, trends worden gespot en er wordt op ingespeeld. Om wat voorbeelden te noemen. Ons vegetarisch aanbod is uitgebreid met een veganistisch aanbod. We verkopen inmiddels naast Subs ook salades en wraps. Recent hebben we 24 nieuwe ingrediënten toegevoegd aan het assortiment. Mensen die een glutenvrij broodje willen, kunnen ook bij ons terecht. Het brood zelf is op waterbasis, wat fijn is voor mensen met lactose-intolerantie.” Gasten kunnen bij Subway dagelijks terecht voor een versbereide Sub, salade of wrap. En je hebt daarin steeds een gezonde keuze, vertelt een trotse Johan. “Of je komt gewoon voor een verse kop koffie met een lekkere koek. Alles wordt voor je ogen klaargemaakt; bij het openen van de deur komt de geur van vers brood je al tegemoet.” Een goed gevoel bij hetgeen hij serveert vindt de ondernemer belangrijk. “In ons aanbod heb je een gezond en lekker alternatief, met versgebakken brood tot aan versgesneden groentes en sauzen aan toe en je kunt het geheel naar eigen wens samenstellen. Zo is de hoeveelheid calorieën en vet goed te bepalen.”