De opmars van de FEBO Drive
Een sterke groei in vestigingen de afgelopen jaren, steeds meer vestigingen die bezorgen en aparte bezorgkeukens in Amsterdam. FEBO blijft aan de weg timmeren, ook bijna letterlijk. Want de recent geopende FEBO Drives blijken een groot succes en zullen de komende jaren her en der langs de weg verrijzen. Eigenaar Dennis de Borst van het Amsterdamse familiebedrijf vertelt het verhaal achter de eerste drive-in cafetaria’s van Nederland.
Een hamburger en milkshake vanuit de auto bestellen en even later bij het loket oppikken, is allang gemeengoed in Nederland. Maar een patatje oorlog en een broodje frikandel zeker niet. Daar komt de komende jaren verandering in als het aan FEBO ligt.
Het idee voor een drive-in dateert bij Dennis de Borst al van begin deze eeuw. McDonald’s kan het, dan kunnen wij het ook, was altijd zijn overtuiging. Daarnaast zag hij dat ‘gemak’ steeds meer werd gewaardeerd door de gasten en er bestond geen drive-in van een cafetaria. De food strip in Amsterdam Zuidoost was enige tijd in beeld. Maar de peperdure grond is eigenlijk een beetje verdekt en trekt daardoor weinig nieuwe bezoekers. De geplande reclamezuil bij Abcoude om gasten van buiten er naartoe te trekken kwam er niet. De juiste locatie en ook de geschikte partner ontbraken dus lange tijd, en wellicht was FEBO ook nog niet aan de stap toe.
Het duurde tot december 2016 voordat de eerste FEBO Drive werd geopend, langs de A8 in Oostzaan. Dat betekende tevens de afsluiting van een traject van vijf jaar. Tussen het moment dat projectontwikkelaar SKA uit Landsmeer FEBO benaderde met de geschikte locatie en de feestelijke inauguratie vond veel gesteggel plaats op gemeentelijk en provinciaal niveau. Ook de omliggende bedrijven stribbelden aanvankelijk tegen. Die voelden zich gepasseerd want wilden al jaren uitbreiden maar kregen steeds nul op het rekest.
Concept met Subway
Maar de aanhouder won. Onderzoeken naar de verkeerssituatie gaven groen licht en de toekomstige buren mochten uiteindelijk hun bedrijfspanden vergroten. Ook met de bewoners van een aangrenzend jachthaventje werd een compromis bereikt.
In mei 2016 kon de eerste paal de grond in. FEBO had het concept uitgewerkt met een vestiging van Subway ernaast. “Subway had al een paar drive-ins en was daar succesvol mee. Het idee was dat we elkaar gingen versterken”, aldus De Borst. De projectontwikkelaar, FEBO en Subway kwamen er samen snel uit.
De twee in dezelfde bouwstijl opgetrokken vestigingen van allebei 150 vierkante meter werden met een soort luifel aan elkaar verbonden. Het was best spannend voor FEBO, zo’n eerste Drive. Maar de belangstelling overtrof direct alle verwachtingen. ‘Megadruk’ was het, vanaf dag één. Dennis de Borst toont foto’s van de file voor de FEBO Drive tot aan de kruising van het bedrijvenpark.
De Drive-bezoekers vormen de helft van het publiek, de andere helft zijn gasten die hun auto parkeren en in het restaurant hun eten bestellen en consumeren of afhalen. Naast voorbijrijdende automobilisten op de drukke Thorbeckeweg, komt veel publiek uit de omliggende, vrijwel aan elkaar gebouwde, wijken van Zaandam, Amsterdam Noord en Oostzaan.
Twee keukens
Al snel bleek dat de bereidingsruimte niet optimaal was voor de grote vraag. De bestellingen van de drive-in en het restaurant liepen nogal eens door elkaar heen. Een verbouwing volgde waarbij twee aparte keukens werden gecreëerd: een voor de drive-in en een voor het restaurant. De verwerking van de bestellingen functioneerde daarna gestroomlijnd.
Die indeling is bij de bouw van de tweede FEBO Drive daarom ook overgenomen. Deze vestiging in Wormerveer zag in mei 2017 het licht. De ligging bij een doorgaande weg naar Alkmaar en naast meubel- en bouwmarkten is wederom gunstig. Vanwege het vele winkelende publiek komt de omzet in deze vestiging voor circa zestig procent uit het restaurant en veertig procent van de drive-in. De automobilisten op de drukke weg naar en van Alkmaar worden met een grote billboard gewezen op de aanwezigheid van zowel de FEBO Drive als de aangrenzende Praxis. Een eenvoudig middel, door samenwerking tussen de twee ketens tot stand gekomen, en met grote effecten, weet De Borst.
De vestiging in Wormerveer is ook 150 vierkante meter groot en heeft als buurman een net zo’n grote Subway. Het is een beproefd concept aan het worden van projectontwikkelaar SKA. De bouw nam vier maanden in beslag. Ditmaal is het een vierkant paviljoenachtig pand geworden.
Alles vers bereid
Het beeld van het eerste half jaar is in Wormerveer identiek aan dat in Oostzaan: heel druk. Ook in de avonduren weet het snackpubliek de FEBO Drives goed te vinden. Doordeweeks tot middernacht, op vrijdag, zaterdag en zondag tot één uur ’s nachts. Daarbij valt op dat de gemiddelde bestellingen in de drive-in hoger zijn dan in het restaurant. In de auto zit je immers meestal niet alleen.
Vooral de grillburgers en de menu’s zijn populair bij de bestellende automobilisten. “Die producten zijn de mensen al gewend bij de bestaande drive-ins”, verklaart De Borst. “Daarnaast maken de klanten blijkbaar in een auto gemakkelijker de keus om bestellingen te upgraden naar bijvoorbeeld een dubbele grillburger en een grote frites.”
Niet alleen alle producten van FEBO zijn ook in deze vestigingen dagvers en nooit ingevroren, de bestellingen worden ook allemaal vers bereid. Het streven is om binnen vijf minuten na de bestelling bij de paal, de klant aan het loket te bedienen. Een systeem om deze tijden te monitoren is in de maak.
Verder met franchise
Ook aan deze FEBO Drive is een langdurig vergunningentraject voorafgegaan. Zoiets loopt nu ook in Alkmaar, waar de derde Drive zal verschijnen. De huidige vestigingen worden door FEBO zelf gerund, met eigen medewerkers. In Alkmaar zal een ervaren franchisenemer de scepter zwaaien. En op die wijze wil De Borst ook de toekomst in met de Drives. “In principe gaan we verder met franchise. En het liefst groeien we met bestaande franchisenemers. Maar nieuwelingen zijn niet uitgesloten. Die zullen dan wel een opleidingstraject van een paar maanden moeten volgen.”
Zestig van de 73 vestigingen van FEBO zijn in handen van franchisenemers. Indien zo’n bestaande franchisenemer geschikt wordt geacht een Drive erbij te gaan doen, wordt hij in drie weken in één van de huidige Drives klaargestoomd voor de ietwat nieuwe tak van sport. Die training gebeurt onder begeleiding van een eigen trainer, die een jaar geleden bij FEBO in dienst is getreden. “We hadden al een trainingsprogramma. De nieuwe trainer heeft dit verder uitgewerkt en getest. Hij helpt ook bij de opstart van nieuwe vestigingen en kan onaangekondigd winkels binnenlopen om franchisenemers te adviseren en coachen.”
De ondernemers van een Drive zullen wat dieper in de buidel moeten tasten voor zo’n avontuur. Want deze wegrestaurants zijn dubbel zo groot als een gemiddelde vestiging van FEBO en hebben twee keukens. De investering voor franchisenemers is dus ook bijna het dubbele.
Na Alkmaar zullen meerdere drive-ins volgen, dat weet Dennis de Borst zeker. Die plannen zijn in de maak. Hij rekent op ‘zeker vijf tot zes vestigingen’ de komende twee jaar. “Het FEBO Drive-concept heeft een grote toekomst. Het sluit aan bij de trend van gemak en biedt een ander assortiment dan de mensen gewend zijn in de drive-ins.”
Voorjaarscollectie
Het experiment met de kledinglijn van FEBO is wat uit de hand gelopen. De collectie die in september 2017 werd gelanceerd was in een mum van tijd uitverkocht. De truien, joggingbroeken, shirtjes en slippers gingen als warme broodjes. De 5.000 paar slippers waren binnen twee dagen al weg. “Zelfs de bekende stylist Fred van Leer hing aan de lijn of we nog wat konden regelen”, vertelt Dennis de Borst. “Het zijn echt onze fans die de kleding kopen. Ze posten ook enorm veel foto’s met de slippers en kleding op Instagram en Facebook. Er is veel betrokkenheid en de gasten identificeren zich graag met ons merk. Wij bestaan ook al 76 jaar en zijn een echt Nederlands en ambachtelijk familiebedrijf. De mensen associëren ons ook met de snack rond het voetbal en vertellen de verhalen van vroeger door aan elkaar. FEBO is echt een lovebrand geworden.”
Voor een wintercollectie was het te kort dag. Maar de voorjaarscollectie staat nu in de steigers, met grotere aantallen en een nieuw assortiment.