"Starten van een winkel: het is een tsunami aan informatie"
In oktober 2016 is de 32-jarige Kevin Vereecken gestart als franchisenemer bij De Beren bezorgrestaurants. Tijd voor een interview met deze franchisenemer. Kevin komt uit Den Haag en zijn vestiging bevindt zich aan het Koningin Julianaplein in Voorburg. Voordat hij als franchisenemer aan de slag ging, heeft hij leidinggevende functies in diverse horeca/detailhandel bedrijven vervuld.
Waarom ben je met deze formule in contact gekomen?
“Ik vond het altijd al een interessante formule. Gezien mijn marketingachtergrond vind ik De Beren in combinatie met de bekende berenhelm als marketingtool, een sterke formule.”
Heb jij ook overwogen om je bij andere franchiseformules aan te sluiten?
“Ja en nee. Ja, omdat ik natuurlijk om me heen heb gekeken wat er zoal in de markt is. Uiteraard zijn er ook formules die qua naamsbekendheid misschien wel 99% scoren, maar Nee toch koos ik voor De Beren. Ik ben bij geen andere franchiseformule in gesprek gegaan. Dit kwam mede omdat het goed klikte met de directeur. Ik ben wel een persoon waarbij het gevoel goed moet zitten. Dat zijn dingen die je eigenlijk na een eerste gesprek al weet. Uiteraard heb ik eerst meegelopen in een eigen vestiging waar ik uiteindelijk ook opgeleid ben door degene die verantwoordelijk is voor het opleiden van de franchisenemers.”
Hoe is de opening van de vestiging verlopen?
“Hier kan ik een boek over schrijven. Laat ik het erbij houden dat het zoeken naar een geschikte locatie erg moeilijk was. Vanzelfsprekend moet dit een weloverwogen keuze zijn, je kan dat maar één keer doen. Er komt een hoop bij kijken. Iedereen, de franchisegever, de architect en ik als franchisenemer hebben natuurlijk allemaal onze ideeën over hoe een winkel moet worden. Ik denk dat we trots mogen zijn op het eindresultaat.”
Wat zijn jouw ervaringen als franchisenemer tot nu toe?
“Het is hard werken, maar daar ben ik nooit vies van geweest. Als je in loondienst werkt trek je de deur achter je dicht en zeg je tot morgen. Als franchisenemer ben je natuurlijk bijna 24/7 bezig. Buiten de openingstijden is er een hoop te doen.”
Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht?
“Het starten van een winkel is niet moeilijk, maar het is wel veel werk. Je bent altijd bezig, zeker in het begin. Je krijgt een oerwoud aan facturen, gesprekken met leveranciers en ga zo maar door. In het begin is het echt een tsunami aan informatie. Operationeel is het tijdens het opstarten natuurlijk zo dat je geen personeel hebt dat precies weet hoe het werkt. Je moet iedereen opleiden. Van keukenpersoneel tot de bezorgers moeten uitleg krijgen. Je hoort je naam heel veel de eerste weken. Je moet echt een team bouwen. Personeel is sowieso wel een van de moeilijkste dingen. De generatie van nu heeft niet meer zo veel zin om te werken. Dat vind ik wel eens moeilijk als iemand zich ziek meldt om een snotneus of een andere reden waarvan je weet dat het niet waar is. In het begin moet je goed filteren en rotte appels eruit halen. Iedereen heeft tijdens zijn sollicitatiegesprek de mooiste beloftes en verhalen. Uiteindelijk heb ik nu wel een team, van ongeveer 25 personeelsleden, wat de goede kant op gaat.”
Welke ondersteuning heb jij van de franchiseformule ontvangen tijdens de voorbereiding?
“Je wordt in contact gebracht met alle leveranciers. Het voordeel van franchise is dat veel zaken al vast liggen. Aan de ene kant ben ik geen persoon die het wiel twee keer wil uitvinden, aan de andere kant heb ik ook een duidelijke uitgesproken mening. Ook heeft de franchisegever veel meer ervaring met opzetten van vestigingen. Daarentegen moet je jouw mening betreft een inrichting zeker uitspreken. Een tekening of iets bepalen van achter een bureau in tegenstelling tot de praktijk kan een enorm verschil zijn of impact hebben. In het begin word je opgeleid, dit is een belangrijk punt. Je moet er echt voor zorgen dat je er 100% klaar voor bent. De ondersteuning zit hem vooral in die dingen.”
Welke ondersteuning ontvang je op dit moment nog?
“Als de winkel eenmaal loopt worden de contacten iets minder. Maar natuurlijk kan je altijd aankloppen bij problemen of vragen. Hier vertegenwoordigt onze franchisecoach een belangrijke taak. De marketingafdeling ondersteunt bijvoorbeeld bij de folders en zorgt voor het ontwerp. Maar uiteindelijk ben je eigen ondernemer en is de franchisenemer degene die weet wat er speelt in zijn gebied en is daar verantwoordelijk voor. Best of both worlds laten we zeggen.”
Heb jij tips voor startende franchisenemers?
“Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent en dat je een vestiging 100% zelf kan draaien tijdens je opleiding. Hier doe je zoveel voordeel mee, want zodra je open gaat, gaat de papierwinkel ook draaien en komt er een hoop op je af. Loop desnoods extra stage in meerdere winkels. Ten tweede verlies je eigen belangen niet uit het oog. Uiteindelijk ben jij diegene die elke dag de sleutel om moet draaien.”