Hoe robotisering kan leiden tot een socialere winkelervaring

Met interactieve retail bedoelen we in deze context nieuwe technologieën waar de consument zelfstandig mee interacteert op de winkelvloer. Niet alleen willen consumenten zo snel mogelijk boodschappen doen, maar ook dat het zo simpel mogelijk is.

Allereerst zullen er uitgebreidere versies van de verkoopzuil verschijnen. Systemen die op steeds slimmere wijze kunnen ondersteunen bij het aankoopproces. In de wijnhandel wordt hiermee al geëxperimenteerd. Systemen die, op basis van wensen die de klant invult, specifieke schappen kunnen verlichten om de weg te wijzen.

Maar dit zijn innovaties voor op korte termijn. Op de langere termijn zal de winkel compleet gerobotiseerd worden. Hierbij kan je denken aan bestellingen die automatisch worden opgenomen, geen kassa's of vakkenvullers die de schappen vullen maar robots die alles kunnen beheren. Wat voor oplossingen dan tot de beste resultaten zullen leiden kan nog geen consumentengedragswetenschapper nu voorspellen. 

Wij mensen zijn natuurlijk sociaal, en willen ook een bepaalde service hebben, zo zou robotisering paradoxaal genoeg juist kunnen leiden tot een meer sociale en menselijke ervaring. Wat we kunnen verwachten te zien met robotisering is; mobiele robots, interactieve schappen (die zelf hun schappen vullen) en slimme spiegels die alle nodige informatie over het product kunt geven.