'Win-win: een sterke formule in combinatie met veel eigen inbreng'

AMI Kappers is een kappersformule met ruim 100 salons. Dat de franchiseformule zo groot is geworden is volgens franchisenemers Pauline van der Tol en Hannelore Schellevis te danken aan het feit dat de franchiseformule volop kansen biedt.

De achtergrond is verschillend. Hannelore is begonnen als leerling en heeft vervolgens bij verschillende werkgevers ervaring opgedaan, waaronder L’Oreal. Inmiddels is zij alweer tien jaar ondernemer onder de vlag van AMI Kappers. Pauline is sinds de start van haar werkzame leven verbonden aan AMI Kappers. Eerst als leerling en later als leidinggevende van de salon AMI Kappers Warnsveld. “Daarnaast gaf ik trainingen over nieuwe haarmodelijnen aan de medewerkers van verschillende salons. Je zet bij AMI steeds stappen, heel leuk. En vervolgens krijg je de kans om een salon te openen.” In het geval van Pauline was dat de salon in Deventer, in de wijk Keizerslanden. “Super. Het was een hele nieuwe salon, die ik helemaal zelf en met de hulp van AMI vanaf de start heb opgebouwd. Van de sollicitatiegesprekken tot de inrichting.” Inmiddels is het een goedlopende salon met zeven medewerkers. “We zijn gestart met drie medewerkers en ikzelf. En ja, nu loop ik er ook nog, drie dagen in de week.” De andere drie dagen is de salon van AMI Kappers in het centrum van Deventer haar thuis. “Die zaak heb ik al snel na de opening van mijn eerste salon kunnen overnemen, samen met een andere, een iets kleinere mannen kapperszaak: AMI Gents.” Pauline moet haar aandacht verdelen tussen de drie salons. “Maar dat gaat goed hoor, en ik krijg ondersteuning van mijn coach van AMI.” Iedere franchisenemer van AMI heeft namelijk een coach die hem of haar van A tot Z begeleidt. “Als ik een vraag heb, dan hoef ik maar te bellen. De coach is altijd bereikbaar, een goede back-up dus”, aldus Pauline.  

Niet één, maar drie salons

Ook Hannelore is blij met de formule en ondersteuning van AMI. Zo heeft de coach haar ook geholpen met de financiering. “Ik opende de salon in 2009. Toen was het lastiger om bij de banken geld te lenen, maar met AMI achter mij als franchiseformule openden toch de deuren. Daar was ik wel erg blij mee. Bovendien zijn er veel mogelijkheden: je hebt een sterke formule achter je staan en AMI ondersteunt, wanneer nodig, op tal van gebieden. Daarnaast kan je als ondernemer echt je ei kwijt. Jij runt de zaak. Voor mij is het win-win: een sterke formule en veel eigen inbreng.” Hoewel Hannelore een carrière buiten AMI heeft gekend, is zij nu al heel wat jaartjes aan AMI verbonden. “Voordat ik mijn salons opende heb ik een aantal jaar als filialencoach gewerkt voor AMI en stuurde ik de twintig eigen salons van AMI Kappers aan. Vervolgens kwam er de kans om salons over te nemen”, vertelt Hannelore enthousiast. En niet één salon, maar meteen drie. “Ik had als filialencoach al verschillende AMI-kapperszaken onder mij en was gewend om mijn aandacht te verdelen over meerdere zaken. De kans dat ik twee zaken kon overnemen en één zaak nieuw kon openen heb ik dan ook met beide handen aangegrepen”, legt Hannelore uit. Later opende zij nog twee salons, waarmee het totaal uitkomt op vijf salons in Heerde, Vaassen, Epe en twee in Zwolle. Ze heeft er tot op de dag van vandaag geen spijt van dat ze snel is gegroeid: in zes jaar tijd vijf salons. “Ik kende AMI natuurlijk al goed en ik wist precies waaraan ik begon. Het is moeilijk uit te leggen, maar het AMI-concept past bij mij. Zij denken exact hetzelfde over het kappersvak als ik, dat is fijn. Bovendien is er volop begeleiding, medewerkers kunnen allerlei trainingen volgen en trends in ons vak worden op de voet gevolgd.” 

Kwartaalcijfers bespreken

Ook bij de meer ervaren Hannelore speelt de coach een belangrijke rol. “De kwartaalcijfers worden bijvoorbeeld altijd besproken. Waar gaat het goed en waar kan het beter. De coach heeft een breed perspectief en weet alle ins en outs van ook de andere AMI-salons. Zij kan dus heel goed zien waar ik uit de pas loop, in positieve en negatieve zin.” Daarnaast spart Hannelore ook dikwijls met andere ondernemers. “Je kent elkaar goed, je deelt een formule en je deelt het ondernemerschap. Dat schept een band. En iedereen heeft zo zijn eigen talenten, talenten waarvan ik kan leren. Daarom drink ik dikwijls een kop koffie met één van de andere franchisenemers.” Zowel Hannelore als Pauline zijn ambitieus. Maar beiden hebben op dit moment ook de handen vol aan hun salons. “Uitbreiden? Nee, nu even niet. Ik ben ooit kapper geworden omdat ik het kappersvak ontzettend leuk vind. Bij een vierde salon zou ik toch een beetje van het vak moeten missen, dan moet ik meer ondernemerstaken oppakken. En ik weet nog niet of dat wel wil”, legt Pauline uit. Ook Hannelore focust voorlopig op de bestaande zaken. “Een van de salons die gaat zo goed, die is zo gegroeid, dat het interieur aan vernieuwing toe is. Dat zullen we dan ook snel oppakken. Uitbreiden met nieuwe salons dus nu even niet, maar zeg nooit nooit. AMI wil namelijk groeien in met name het westen van Nederland, ze zoeken altijd ambitieuze ondernemers.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook