‘Wij ontzorgen maaltijd-bezorgbedrijven volledig met onze voertuigen’
MOEV kan franchisenemers en -gevers het perfecte vervoermiddel bieden om de maaltijden naar hun klanten te brengen. Voor een relatief klein bedrag staat er een splinternieuwe, betrouwbare elektrische bezorgscooter of bezorgfiets voor de deur van het restaurant. Bovendien heb je geen gedoe meer met tankpassen, is de verzekering goed geregeld en geen omkijken meer naar het onderhoud.
Doeke Boersma is al vijftien jaar actief als ondernemer in de wereld van e-scooters en e-bikes. Met GO Green en GO Sharing bouwde hij aan een behoorlijke Europese vloot en met het nog ‘jonge’ MOEV (more electric vehicles, spreek uit Moef) richt hij zicht op de markt van bezorgbedrijven. Taco Mundo en Domino’s zijn al klanten, maar MOEV is ambitieus.
‘Wij hebben een duidelijk aanbod voor franchisenemers en -gevers: bij ons kan je voor gemiddeld vier euro per dag voor een e-bike en negen euro voor een scooter een totaalpakket kopen. Voor dat bedrag ontzorgen wij je volledig: je krijgt een perfecte bezorgfiets of bezorgscooter, een verzekering en bovendien doen we het onderhoud. Het mooie aan een elektrisch voertuig is namelijk dat je goed kan inschatten wanneer er onderhoud nodig is. Gemiddeld is dat om de drie maanden dus na die periode halen wij de e-scooter of e-bike op en krijg je een volledig nagekeken voertuig tot je beschikking: een gerefurbished voertuig dat weer schoon en als nieuw is.’
MOEV werkt hard aan een systeem waarbij dat allemaal vanzelf gaat. ‘Dan halen wij hem niet precies na drie maanden op, maar precies op het moment dat het nodig is. In Maastricht met al die losse stenen en heuvels slijt een voertuig immers sneller dan in Den Haag waar de fietspaden perfect zijn. Door dat onderhoudssysteem hoeven we niet de hele tijd het hele land rond te rijden. Het wordt voorspelbaar en dat scheelt tijd en geld. Daardoor hebben we vandaag bijvoorbeeld al minimale storingen van kapotte e-scooters of e-bikes en daar ben ik trots op.’
Perfecte deal
MOEV denkt dat het een perfecte deal is voor de maaltijdbezorgwereld. ‘Zij blijven in veel gevallen nog doorrommelen met benzinebrommers wat echt een hoop gedoe is. Het is niet alleen slecht voor het milieu, maar bovendien is het ook meteen vanaf de aanschaf duurder dan de elektrische variant dus je hebt het er direct uit. En weet je welk gedoe je hebt met zo’n benzinepas waarbij je als werkgever bovendien heel lastig kunt controleren wat ermee gebeurt?’
Behalve het gedoe met de tankpas en de kosten is er nog een argument om definitief over te stappen op elektrisch. ‘Ik loop wel eens langs een bezorgrestaurant en dan staan er allemaal van die roestige brommers voor de deur in hele verschillende kleuren en vaak met redelijke schade. Bij ons krijg je netjes een nieuwe scooter of e-bike met een merkbord van het restaurant voorop en een bord achterop zodat je allemaal een identieke uitstraling hebt. Dat ziet er toch allemaal veel beter uit?’
Bij grote bestellingen kan MOEV het voertuig trouwens ook helemaal in de kleur van het merk leveren. ‘Dat hebben we gedaan bij Domino’s dat het beleid heeft om overal in Europa met voertuigen in dezelfde kleuren te rijden. Dat kunnen we natuurlijk niet altijd doen maar wel als er genoeg volume in zit.’
Ambitieus
Boersma heeft grote ambities om de franchisemarkt te veroveren, het is immers een overzichtelijk b-to-b doelgroep bestaande uit professionele organisaties, die goed te bereiken is. ‘Natuurlijk hadden we ons primeur op de Horecava en gaan we ook langs bij de franchisenemers met ons team om ons verhaal te vertellen.’ Als de verkopers eenmaal het verhaal vertellen over het concept van ontzorgen bestaande uit het preventieve onderhoud, de verzekering, de prijzen en de op maat geleverde voertuigen die er altijd spik en span uitzien, dan zijn ze snel overtuigd in zijn ogen. ‘We gaan dan snel een test doen met een van onze voertuigen en dan zijn ze al snel helemaal om hoor. We hebben bovendien veel aan de mond-tot-mond-reclame waardoor eigenaren over ons verhaal horen.’
MOEV wil snel naar de Top 3 toe van aanbieders in de markt van maaltijdbezorgers. ‘We zijn niet de goedkoopste, maar we maken het verschil door onze kwalitieits-voertuigen en service die heel betrouwbaar is. We laten mensen nooit zitten zonder een voertuig want we weten dat de ondernemers afhankelijk van ons zijn.’ Ook maakt MOEV het verschil door in de toekomst een elektrisch voertuig te leveren met een vervoerscapaciteit tot 3000 liter. ‘Dat staat gelijk aan twaalf of dertien maaltijden en daarmee kun je dus een complete lunch bezorgen bij een afdeling of bij een bedrijf. Als je dan bedenkt dat bedrijven vandaag de dag vooral veel mensen in huis hebben op dinsdag en donderdag dan snap je dat het een goed alternatief is voor een eigen kok. Ook vervang je hiermee die benzinebusjes die binnenkort sowieso waarschijnlijk de stad niet meer eens in mogen.’
Het is een ambitie die helemaal niet zo ver weg is als het misschien lijkt. ‘We zijn nu zeven maanden bezig en we zijn nu al winstgevend, er rijden al 1.000 voertuigen van ons rond in Nederland en België en dat worden er alleen maar meer.’
Overweeg jij MOEV in te zetten voor jouw maaltijdbezorgbedrijf? MOEV kan jouw bezorgprocessen optimaliseren met betrouwbare, elektrische voertuigen en volledige ontzorging!