De bouwstenen van Délifrance

De pilotstore die Délifrance Nederland in 2015 opende langs de A13 beviel zo goed dat hij al snel navolging kreeg. Inmiddels zijn er drie restaurants en drie corners geopend volgens dit concept. Belangrijkste les van de pilot? “Dat we nóg duidelijker moeten kijken naar de omgeving en de vestiging daarnaar vormgeven”, aldus Fred Gietman, manager franchise Benelux.

In september 2015 opende Délifrance langs de snelweg tussen Rotterdam en Delft een pilotstore met twee formats: een restaurant en een corner. Wie binnenkomt, vindt rechts het restaurant en links de Grab & Go-corner voor als je wat meer haast hebt. Je kunt overigens ook een broodje naar wens bestellen aan de counter, dat wordt dan vers belegd. Nieuw was de avondopening, met een aangepast assortiment, zoals pasta’s en maaltijdsalades. Fred: “Het concept is goed ontvangen door de gasten, we kregen leuke reacties op zowel de ambiance als op de producten. Ook het avondassortiment is een succes.”

De nieuwe cadeauhoek viel ook in goede aarde maar heeft omzet technisch weinig impact, vertelt Fred. “Die verwachting hadden we ook niet. Het is wel een blijvertje, het vormt een gezellige aankleding van de zaak.”

Bouwstenen

De restaurants die volgens dit concept zijn geopend - een in België en twee in Amsterdam - en de drie nieuwe corners zijn opgebouwd met wat Délifrance beschouwt als de formulebouwstenen. “Bij elke zaak kijken we hoe we die bouwstenen toepassen. Dat heeft met de locatie te maken. In Amsterdam Damrak bijvoorbeeld, een van de drukst bewandelde locaties in Nederland, hebben we geen tableservice maar alleen een counterservice. Zo kun je meer mensen afhandelen in een kortere tijd.”

De belangrijkste les van de pilot: “We moeten nóg duidelijker kijken naar de omgeving van de vestiging en de winkel daarnaar vormgeven. Wat verwachten de gasten, willen ze snel een broodje of gaan ze op hun gemak zitten? We beseffen ook nóg beter dat mensen het toch heel prettig vinden als het broodje voor hun ogen wordt belegd.”

In 2015 waren er 65 restaurants en 110 corners in de Benelux en dat aantal is stabiel gebleven. De ambitie is om per jaar vijf nieuwe zaken te openen en vijf zaken om te bouwen tot het nieuwe concept. Of een zaak overstapt op de nieuwe uitstraling, is aan de ondernemer. “We denken wel dat overstappen een omzetstijging oplevert die de investering rechtvaardigt”, aldus Fred.

De opstekers

  • Délifrance won dit jaar de GFK-formule Award in het segment coffee & lunch
  • De naamsbekendheid steeg van 86 procent in 2015 tot 88 procent in 2016 (bron: onderzoek Panelwizard februari 2016)
  • Délifrance was dit jaar genomineerd voor de NFV Franchise Innovatieprijs voor een sandwichbroodje voor Grab & Go met Délifrance-kwaliteit