De Scheidingsmakelaar: in het begin werd er lacherig gedaan over ons idee

Van ‘bieridee’ tot slim franchiseconcept: de Scheidingsmakelaar telt inmiddels 25 franchisenemers die zich bezighouden met de complete zakelijke afhandeling rondom een echtscheiding.

“Ons doel is om mensen te helpen hun oude leven goed af te sluiten zodat ze aan een nieuw leven kunnen beginnen”, zegt Ate Atsma, een van de oprichters. Praktijkvoorbeelden van ‘vechtscheidingen’ in de vrienden- en kennissenkring, vormden de aanleiding voor het idee – “eigenlijk een bieridee”, zegt Ate Atsma – voor de oprichting van De Scheidingsmakelaar. Samen met Eric van Gilst en Jan Wilem Groos startte hij deze bijzondere formule in juli 2003. De Scheidingsmakelaar regelt alle praktische zaken die met de scheiding te maken hebben en waar mensen vaak tegenaan lopen. Hij of zij begeleidt de cliënt op het gebied van onder andere de regelingen rondom kinderen, juridische, fiscale en financiële zaken en wonen. “We kijken bijvoorbeeld naar de woonruimte. Kan er een partner in het huis blijven wonen of moet het worden verkocht en zo ja, hoe regel je dat dan financieel? Of we brengen weer overzicht in de vaak vele verzekeringspolissen die in de loop der jaren zijn afgesloten.” Er zit veel expertise onder de franchisenemers - die diverse achtergronden hebben - en de formuledeelnemers beschikken verder over een netwerk van verschillende deskundigen. Ate Atsma: “We hebben hier soms heel slimme mensen die zeggen “ik zou het toch moeten weten hoe dit allemaal werkt”, maar die gewoon niet weten waar ze moeten beginnen. Dat komt natuurlijk ook omdat ze in een emotionele fase van hun leven zitten.” Indien nodig verwijst De Scheidingsmakelaar door naar een maatschappelijk werker of psycholoog.

Drempel

Inmiddels zijn er 25 ondernemers door heel Nederland met het concept aan het werk. Zij bedienen 1% van de markt, zo’n 1.000 stellen van de in totaal 100.000 stellen die per jaar uit elkaar gaan. De ambitie voor 2006-2007 is om met 40 franchisenemers 3% van de markt te bedienen. “Vorig jaar kregen we zo’n 250 aanmeldingen en ik denk dat we dit jaar wel op de 400 uitkomen”, zegt Atsma. De drempel lijkt heel laag – een telefoon en een pc is voldoende aan investering – maar een scheidingsmakelaar moet wel degelijk aan allerlei eisen voldoen. “Hij of zij moet om te beginnen over heel goede communicatieve eigenschappen beschikken. Daarnaast moet hij een helikopterview hebben en vooruit kunnen denken. Het doel is immers om mensen uiteindelijk weer in een nieuw leven te zetten.” Bovenal moet De Scheidingsmakelaar ook ondernemer zijn“. Ate Atsma: “Hij moet het leuk vinden om te netwerken, om zich te profileren.”

De grootste concurrent is tot nog toe de advocaat, “maar die doet eigenlijk maar een gedeelte van wat wij doen”, zegt Atsma. “We zien wel gelijksoortige regionale initiatieven ontstaan (zoals Easy-Echtscheiding, operatief in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Utrecht, red.), maar dat vinden wij een positieve ontwikkeling: hoe meer mensen weten dat je niet via een advocaat hoeft te scheiden, hoe beter!”

Zijn tip voor starters: “Als je een goed idee hebt dat ook andere ondernemers aanspreekt, blijf dan focussen op je eigen idee. In ons geval werd er natuurlijk lacherig gedaan en moet je kijken waar we nu staan.”

Kerngegevens

Activiteit:  begeleiding van mensen die hun relatie beëindigen
Branche: zakelijke dienstverlening
Directie: Ate Atsma, Jan Willem Groos, Eric van Gilst
Franchising sinds: september 2004
Type franchise: soft
Aantal franchisevest.: 25
Eigen vestigingen: 3
Investering: € 10.000,- entreegeld
Hoofdkantoor: Assendelft
Gemiddelde omzet: € 80.000,-
Entreefee: € 10.000,- 
Fee marketing/promotie:  
Contractduur: 3 jaar
Handboek: ja
Training: introductietrainingen en diverse andere trainingen tijdens de contractduur
Website:` www.scheidingsmakelaar.nl
Lid NFV: ja