Mijn formule naar het buitenland exporteren is... simpel

Eenvoudig? Nee, dat vinden de meeste ondervraagde franchisegevers niet. Ondanks de eenwording van Europa gapen er nog diverse cultuurkloven tussen de landen. In sommige branches lopen ook de verschillende regelgevingen nog mijlenver uit elkaar. "Maar", zegt een ondervraagde, "in Nederland is de regelgeving zo ingewikkeld, als je het hier kan, kan je het overal!"

ANWB Rijopleidingen -"Dat is niet te doen"
“Dat is voor ons in de autorijschoolbranche niet zo gemakkelijk. Er zijn zoveel verschillende regelgevingen op het gebied van onderwijs, rijonderricht en rijscholen in Europa en in de wereld, dat is niet te doen. Er bestaat wel een wereldwijd netwerk van zusterorganisaties van de ANWB (FIA/AIT), waarbinnen we ideeën en innovaties uitwisselen. De ANWB rijopleiding bestaat al zo’n 15 jaar maar pas een aantal jaar geleden is het idee ontstaan om er een franchiseformule van te maken. Een dergelijke innovatie delen wij dan met onze buitenlandse zusterorganisaties. Zo hebben we pas het concept naar Australië gebracht. Maar om daar zelf een franchiseorganisatie op te zetten, daar hebben we geen belang bij. De clubs moeten zelf maar bepalen of ze er een franchiseorganisatie of een filiaalbedrijf van willen maken. We hebben sowieso niet de directe behoefte om het aantal franchisevestigingen uit te breiden, ook niet in Nederland. Wat dat betreft zijn we een soort vreemde eend in de bijt. Voor ons als franchiseorganisatie is het genoeg om Nederland als dekkingsgebied te coveren. Dat kan met de 20 vestigingen die we nu hebben, maar dat zou ook prima kunnen met 18 of 22.”
(Hans Deijns, manager rijopleidingen ANWB)

De Scheidingsmakelaar -"Het concept een-op-een overbrengen is bijna onmogelijk"
“Wij zijn daar al een tijdje over aan het praten maar hebben het nog niet in de praktijk gebracht. Het is namelijk verrekte ingewikkeld. Niet alleen de regelgeving maar ook de gewoonten en gebruiken zijn zaken waar wij in het buitenland tegenaan lopen. In Duitsland scheiden, is bijvoorbeeld heel anders dan in Nederland scheiden. Wij zijn er wel achter dat het belangrijk is om iemand ter plaatse te hebben die je kunt vertrouwen, die de wet- en regelgeving kent en die ook ondernemend is. Daar staat of valt het mee. Daarbij komt dat met lokale mensen de acceptatie in een land groter is. Het is zaak om de juiste mensen te vinden die het succes in het betreffende land net zo groot laten worden als in Nederland.
Onze strategie is om in Nederland de grootste te worden maar we kijken ook nadrukkelijk naar het buitenland, met name binnen Europa. Daarvoor schakelen we adviesbureaus met internationale ervaring in. We kijken op dit moment ook naar de Nederlandse Antillen. Daar heb je wel Nederlandse regelgeving maar de gewoonten zijn toch weer anders. Dus ook daar zullen we een lokaal iemand moeten aanstellen. Het concept een-op-een overbrengen is bijna onmogelijk. Dat kan misschien alleen McDonald’s. Er komt in ieder geval meer bij kijken dan je lief is!”
(Ate Atsma, franchisegever De Scheidingsmakelaar, Assendelft)

D.I.O. - "Simpele omzetting onmogelijk"
“Volgens mij niet. De D.I.O. winkelformule is een drogisterij/parfumerieformule met een heel hoog lokaal karakter. De wettelijke omstandigheden maken een simpele omzetting naar het buitenland onmogelijk, omdat de advisering en verkoop van geneesmiddelen een belangrijk onderdeel van onze formule is.”
(Tom de Wit, adjunct-directeur FaCo, Diemen)

Victor’s Espressobar - "Als je het hier kan, kan je de hele wereld aan!"
“Nederland is klein. Waar wij mee bezig zijn is niet per se op Nederland gericht. Ons land is geen eilandje in Europa, met name de Randstad niet. Voor ons maakt het niet uit of we in stedelijke gebieden in Engeland of in Duitsland zitten. Ons plan is altijd geweest om onze formule te vermenigvuldigen, ook naar het buitenland. Het liefst zouden we vestigingen hebben in grote steden over de hele wereld. En dan niet in Parijs, maar bijvoorbeeld in Cannes. In Parijs heb je te maken met een massamarkt – wil je op een betaalbare locatie komen – en wij willen in de niche blijven. We zijn nog steeds heel strikt als het gaat om onze kwaliteitsnormen.

Een Berlijnse student heeft voor ons een tijdje geleden een heel businessplan gemaakt voor Berlijn, daar zouden we zo kunnen starten. Ik kan me ook niet voorstellen dat een formule stopt bij de grens. Zeker niet als je in Nederland bent gestart. In Nederland is de regelgeving zo ingewikkeld, als je het hier kan, kan je de hele wereld aan, hahaha! In de meeste landen koop je een licentie en zorg je dat je aan de lokale arbo-wetgeving voldoet, maar hier krijg je te maken met een heel ingewikkelde Vestigingswet. Maar voorlopig zijn we in Nederland nog heel druk. We zijn nu in gesprek met 15 kandidaten. Het is belangrijk dat je een gezicht hebt op belangrijke plekken. Ik denk wel dat het makkelijker wordt als je 2 of 3 vestigingen hebt. Dat is een kwestie van vertrouwen, zowel van de consument, die je gaat herkennen, als van de ondernemer.”
(Brian Brouwer, franchisegever Victor’s Espressobar, Haarlem)

De Kaasspecialist / Kaashuis Zuivelland -"De focus ligt op expansie binnen de interne markt"
“Daar zijn we bewust nooit mee bezig geweest. Voor ons is het voldoende om ons op de binnenlandse markt te richten. Daar liggen nog genoeg kansen. We zijn dit jaar een samenwerking aangegaan met De Kaasspecialist. De beide formules blijven wel intact maar op commercieel en beleidsmatig vlak doen we veel dingen samen. Zo zijn we met onze kantoren bij elkaar ingetrokken en hebben we onze logistieke systemen op elkaar aangesloten. De focus ligt dan ook op expansie binnen de interne markt. Daar zijn we nog steeds op zoek naar nieuwe locaties, met bestaande ondernemers die zich bij ons willen aansluiten en naar jonge, enthousiaste mensen die we kunnen opleiden. Kaas is natuurlijk wel een exportproduct dus wie weet wat de toekomst nog gaat brengen, maar op korte termijn zijn er geen plannen voor het buitenland.”
(Vincent Mosch, franchisegever De Kaasspecialist / Kaashuis Zuivelland, Soest)

Lief! - "Wij zijn in buitenland niet onopgemerkt gebleven"
“Moeilijk te zeggen, onze formule is net nieuw. In maart hebben we onze eerste collectie gelanceerd en in september openen we de eerste franchisewinkels in Nederland. Mede dankzij onze actieve marketingstrategie hebben we veel media-aandacht gekregen en dat is in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. Dat varieert van Nieuw Zeeland tot Amerika. Maar bij die reacties tref je ook wel mensen die uit zijn op snel succes en daar zijn wij een beetje voorzichtig mee. Franchising betekent op lange termijn denken. Daarom gaan we ook gefaseerd en stapsgewijs te werk. Je moet het als organisatie ook allemaal aankunnen. Daar proberen we wel balans in aan te brengen: wat kun je wel doen en wat moet je nog even laten liggen. We hebben nu de focus op 3 landen: België, Spanje en Denemarken. Maar we zitten nog in de beginfase, dus ik zou niet kunnen zeggen of het moeilijk of makkelijk is om de formule te exporteren.”
(Bas Gaillard, franchisemanager Lief!, Sliedrecht)

Allesvan.nl - “Ik verwacht dat export eenvoudig is”
"Het lijkt erop dat  allesvan.nl eenvoudig naar het buitenland te exporteren is en eerlijk gezegd is dat ook wat ik verwacht. Als internetconcept is allesvan.nl eenvoudig in een andere taal op de markt te brengen. Ik besef echter maar al te goed dat het onverstandig is om over een nacht ijs te gaan. Bij het opstarten van allesvan.nl in Nederland is mij door diverse adviseurs op het hart gedrukt om de zaken niet te snel op te zetten. De meeste fouten worden gemaakt in het begin bij het opzetten van een franchiseformule en ik neem aan dat dit ook in het buitenland geldt. Export van allesvan.nl zal dan ook in nauw overleg met mijn belangrijkste adviseurs plaatsvinden. In Nederland hebben wij binnen een aantal maanden tientallen nieuwe franchisenemers geworven en dit verwacht ik ook in het buitenland. Maar dan wel stapje voor stapje in nauw overleg met de juiste adviseurs en niet als een blind paard hard rennen zonder te zien waar je naar toe gaat."
Tom Koster, eigenaar en oprichter van allesvan.nl