Nieuw: IWG franchisegever in flexibele kantoren

Steeds meer bedrijven kiezen voor flexibele kantoorruimte. De groei van International Workplace Group (IWG) is dan ook spectaculair de afgelopen jaren. Om die groei in goede banen te blijven leiden is IWG (bekend van onder meer Regus en Spaces) met franchising gestart. Ook voor Nederland worden franchisenemers gezocht die meerdere vestigingen willen gaan exploiteren.    

De groeicijfers zijn duizelingwekkend. Tussen 2013 en 2018 is de omvang van de flexibele kantorenvoorraad in Nederland met 265 procent gestegen. In heel Nederland willen veel bedrijven een kantoor dat meebeweegt met de ontwikkeling van het bedrijf. Met vaste werkplekken, maar vooral ook met ruimtes die worden gedeeld en op afroep beschikbaar zijn. 

Om die groei te kunnen faciliteren besloot IWG als eerste in de branche ook in Nederland met franchise te beginnen. Op 1 oktober werd de formule hier gelanceerd. Elders in de wereld zijn inmiddels al meerdere franchisenemers operationeel. 

Wereldwijd heeft IWG vijf merken in flexibele kantoorconcepten. In Nederland springen vooral Regus en Spaces in het oog. “Regus is in zekere zin een white label, het concurreert niet met een pand of de huurder”, licht Annelou de Groot toe. Zij is Network Development Director bij IWG Nederland. “Vooral grotere bedrijven vinden die neutraliteit prettig. Want een eigen signatuur of een hip sausje kan tegenstrijdig zijn met het eigen merk.”

Wie juist wel een trendy omgeving wil, kan voor Spaces kiezen. Dit concept groeit momenteel het hardst. Elke dag wordt er in de wereld een nieuwe Spaces geopend. In deze kantoren zijn vele gemeenschappelijke ruimtes en activiteiten. Bij Regus wordt ook aan community building gedaan, zij het subtieler. 

Nederland als voorloper

In Europa is Nederland samen met Engeland een voorloper op het gebied van flexibele kantoren. De Groot verklaart de snelle groei door drie factoren. Ten eerste faciliteert de technologie flexibel werken. Daarnaast heeft de medewerker behoefte aan minder woon-werkverkeer, een gemeenschapsgevoel op het werk en flexibele werktijden. Tenslotte past het bij moderne bedrijven, die agile (wendbaar) moeten werken door alle snelle veranderingen. “Er zijn veel redenen om voor ons te kiezen en onderzoeken wijzen uit dat de snelle groei doorzet. Daarom is de strategische beslissing genomen om naast de eigen groei verder te groeien met franchise.”

Vanuit Londen wordt de franchisetak voor de rest van de wereld ondersteund en begeleid. Rob Hogervorst is aangetrokken als Head of Partnership Growth en daarmee verantwoordelijk voor IWG-franchise in Nederland . Hij heeft de afgelopen tien jaar bij franchiseformule FEBO zijn sporen verdiend als franchisemanager.
“IWG is centraal georganiseerd, met gespecialiseerde servicekantoren op een paar plekken in de wereld”, vertelt hij. “Door al onze ondersteuning en het full service concept heeft de franchisenemer een slanke organisatie. We zoeken ondernemers die binnen dat relatief harde franchisemodel willen werken. Daarbij is lokale betrokkenheid essentieel. Dus naast de centrale marketing doen ondernemers aan netwerken en lokale marketing.”

Clusterfranchising

IWG verwacht van de franchisenemer dat hij of zij aan ‘clusterfranchising’ gaat doen, door tenminste vijf Regus (of Spaces) locaties te openen de komende pakweg drie jaar. Geheel in de trend van multifranchising kunnen bestaande (retail)franchisenemers aansluiten bij IWG, stelt Hogervorst. “Maar we zoeken geen lokale ondernemer die er één center bij wil hebben.”

De Groot merkt op dat wereldwijd grote bedrijven voor hun kantoorlocatie vooral Regus weten te vinden. “Het kostenaspect en het full service concept is waarom ze voor ons kiezen. Inrichten op maat kan ook. We bedienen zowel start-ups, scale-ups als alle corporates, en dat willen we ook graag.”

Vooral de corporates zijn verantwoordelijk voor een groot aandeel in de groei van de flexibele kantorenmarkt. “Medewerkers willen niet meer in ivoren torens werken. Ze willen andere mensen ontmoeten in een inspirerende omgeving en op afwisselende plekken. Zo ontstaat er iets in het pand.”

Volledig indelingsplan

De franchisenemers gaan zich volledig richten op sales en operations, verder worden ze ontzorgd door de professionele en centrale organisatie. Daar krijgen ze ook leads van. “We maken wat dat betreft geen onderscheid tussen eigen vestigingen en franchisevestigingen”, aldus De Groot. “Maar ze kunnen beslist niet op hun lauweren rusten. We zoeken lokale en betrokken franchisenemers die hard aan de slag gaan.”  

De grootte van de kantooroppervlakten ligt tussen 1.500 en 2.500 vierkante meter. De franchisenemer heeft geografische exclusiviteit. Hij huurt of koopt het pand en richt het in naar een van de concepten van IWG, en vooral naar de wensen van de eindgebruiker. Daar hoort ook een volledig indelingsplan bij en een handboek met vijf verschillende designs om uit te kiezen. Voor het werven en inwerken van nieuwe medewerkers (een gastvrije receptie is essentieel) biedt IWG sollicitatieprocedures en onboarding programma’s aan. Hogervorst: “De backbone is prima voor elkaar, we hebben franchisenemers veel te bieden.”   

Het franchisecontract wordt gewoonlijk voor tien jaar aangegaan, met halverwege een evaluatiemoment. “Die periode heb je als franchisenemer wel nodig voor je afschrijving”, weet hij. “Op die manier is er een fair verdienmodel voor de franchisenemer.” Hij gelooft in het succes van de formule. “Het gaat zich over de steden in Nederland verspreiden. Op termijn willen we de helft van alle vestigingen van IWG op franchisebasis hebben.”

Grote speler

In 1989 lanceerde de vooruitziende entrepreneur Mark Dixon in Brussel de Regus Group. Anno 2019 is hij nog steeds de CEO, sinds 2016 van moederbedrijf IWG. Naast Regus voert IWG de merken Spaces, HQ, Signature en No18. Het bedrijf is beursgenoteerd en heeft wereldwijd 10.000 medewerkers. In Nederland heeft IWG 101 kantoorlocaties in 32 steden.

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook