De kosten voor het starten van een uitzendbureau
Voor het starten van een eigen uitzendbureau heb je een startkapitaal nodig. Maar hoeveel is dat dan precies? In dit overzicht zetten we voor je op een rijtje met welke kosten je allemaal rekening moet houden bij het starten van je eigen uitzendbureau.
Schrijf een businessplan
De eerste stap is het maken van een ondernemingsplan. Hierin staat onder andere op welke branche(s) je je wilt richten, wat maakt jou uniek ten opzichte van alle andere uitzendbureaus, welke diensten ga je aanbieden, wie worden je klanten. Daarnaast maak je in je businessplan een financiële begroting; welke omzet en winst verwacht je?
Opstartkosten
Allereerst krijg je te maken met de noodzakelijke opstartkosten. Denk dan bijvoorbeeld aan kosten voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ook moet je een zakelijke rekening openen. Natuurlijk heb je een laptop, telefoon en internet nodig, maar denk ook aan een logo voor je bedrijf, ga je dit zelf ontwerpen of besteed je dit liever uit? Hetzelfde geldt voor een website. Ben je heel handig en kun je zelf een website bouwen of heb je iemand nodig die dit voor je maakt? Je wil natuurlijk wel online goed zichtbaar zijn en goed gevonden worden door zowel klanten als kandidaten. En ga je vanuit huis werken of wil je een kantoorruimte huren? Je kunt er ook voor kiezen om op een flexwerkplek te werken.
Recruitmentkosten
Naast de noodzakelijke opstartkosten komen er ook recruitmentkosten kijken bij het starten van een eigen uitzendbureau. Iets waar je als uitzendbureau bijvoorbeeld echt niet zonder kan, is een CRM-pakket. Dit is het systeem waarin je alle contacten kunt bijhouden met je klanten en sollicitanten. Wie heb je wanneer over welke vacature gesproken? Welke sollicitanten heb je voorgesteld aan je klant?
Je administratie bijhouden doe je in een boekhoudprogramma. Je kunt dit zelf aanschaffen, maar je kunt er ook voor kiezen om je administratie uit te besteden.
En om klanten en kandidaten te vinden moet je er wel voor zorgen dat je bedrijf en je vacatures overal zichtbaar zijn. Op je eigen website en social media natuurlijk, maar ook op bijvoorbeeld andere vacaturewebsites.
Werkgeverschapskosten
Tot slot is het goed om voor jezelf te bedenken hoe je je werkgeverschap gaat inrichten. Word je zelf werkgever voor je uitzendkrachten, ga je samenwerken met een backoffice dienstverlener of start je een franchise uitzendbureau?
Een backoffice dienstverlener neemt je alle administratie uit handen en neemt de werkgeversrisico’s, denk ook aan risico’s van ziekte en verzuim, van je over. Hetzelfde geldt voor een franchise uitzendbureau. Deze bedrijven zijn zelf al gecertificeerd en verzekerd, dus die kosten hoef je niet meer te maken. En het voorfinancieren gebeurt uiteraard ook niet uit jouw portemonnee. Kortom: je hoeft je niet druk te maken over je personeelsadministratie en je uitzendkrachten worden op tijd uitbetaald.
Bij Nedflex kun je ervoor kiezen om een white label uitzendbureau te starten onder je eigen naam of een franchise uitzendbureau onder de naam Nedflex. Je betaalt dan alleen een instapfee, die stukken lager is dan wanneer je ervoor kiest om zelf werkgever te worden van je uitzendkrachten.