Hoe Poké Perfect gedreven, jonge ondernemers bereikt

Van niche naar mainstream: de pokébowl is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse fast-casual straatbeeld. Achter deze opmars staat Poké Perfect, de formule die in 2016 als eerste het Hawaïaanse gerecht naar Nederland bracht. Inmiddels telt het merk veertien vestigingen, waarvan de helft wordt gerund door franchisenemers. Medeoprichter en -eigenaar Quinta Witzel: ‘Onze ondernemers hebben allemaal dezelfde drive – ze geloven in het concept, in gezond eten en in bewuste keuzes.’

Hoewel oprichters en broer-en-zus Quinta en Gerrit Jan Witzel vanaf het begin een merk voor ogen hadden met meerdere (franchise)vestigingen, werd de eerste stap eerder gezet dan gepland. Witzel: ‘Onze eerste locatie op de Prinsengracht in Amsterdam was net een halfjaar geopend toen we in gesprek raakten met een gast die iedere dag kwam eten. Hij gaf aan dat hij openstond om een eigen locatie te openen en zo gebeurde het dat al snel een tweede Poké Perfect het levenslicht zag, op de Amsterdamse Kinkerstraat.’ Het bleek een waardevolle testcase. ‘We waren een jong bedrijf, nog volop in beweging. Onze franchiseplannen hadden we wel in ons hoofd, maar nog niks stond op papier.’

Vliegende start

Poké Perfect is een familiebedrijf dat zich specialiseert in de pokébowl, waarbij gasten kunnen kiezen uit een aantal vaste bowls, seizoensspecials of hun bowl naar eigen smaak kunnen samenstellen. Gezonde eten, bereid met kwalitatieve producten en een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering. De formule biedt zitgelegenheid, maar is ook ingericht op afhalen en bezorgen. De keten werkt met een hard-franchisemodel waarin ondernemers operationele vrijheid krijgen, maar binnen duidelijke kaders opereren.

In de eerste franchisefase kwamen Witzel en haar team erachter hoeveel er komt kijken bij het opzetten van een schaalbare formule. ‘We moesten alle procedures uitschrijven en werkstructuren straktrekken. Tegelijkertijd veranderde er van alles binnen de organisatie. Dat vroeg niet alleen veel van ons, maar ook van de franchisenemer.’ Goede communicatie was cruciaal. ‘We konden goed overweg op persoonlijk vlak en hadden open contact. Daardoor hebben we er ondanks alle uitdagingen samen iets van kunnen maken.’

Van sushi-sandwich tot samenwerking met Ron Blaauw

Die samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen en heldere afspraken is nog steeds de kern van de franchiseaanpak. ‘We spreken al onze franchisenemers maandelijks. Dan nemen we alles door: financiën, menu-updates, operationele zaken. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er een klik is. Een positieve energie in de samenwerking is essentieel.’ Ook wordt om flexibiliteit gevraagd. ‘We voeren niet het hele jaar door hetzelfde menu’, legt Witzel uit. ‘We werken met seizoensproducten, haken in op actuele trends zoals de sushi-sandwich, en gaan samenwerkingen aan met mensen en merken als chef-kok en culinair ondernemer Ron Blaauw. Dat betekent dat je als franchisenemer flexibel moet zijn.’ Ook bij onverwachte situaties is dat nodig. ‘Een leverancier met pech, een product dat niet leverbaar is – dan moet je een probleemoplossend vermogen hebben.’

Zakelijk realisme

De huidige franchisenemers zijn allemaal vanuit intrinsieke motivatie ingestapt. ‘Ze kenden het concept al goed; ze waren stuk voor stuk vaste gasten en één ondernemer is lang bij ons in dienst geweest. Allemaal mensen die staan voor een gezonde levensstijl en affiniteit hebben met Poké Perfect. Ze willen niet alleen geld verdienen, maar ook bijdragen aan een gezonde lifestyle en ondernemen waar ze zelf in geloven.’

Dat idealisme gaat overigens hand-in-hand met zakelijk realisme. ‘Natuurlijk blijft een financieel gezond bedrijf het uitgangspunt. Duurzame keuzes zijn belangrijk, maar ze mogen het bedrijf niet uit balans brengen. Helaas zijn bepaalde duurzame stappen financieel onhaalbaar. Uiteindelijk gaat het om het verkopen van lekker eten en moet de basis kloppen.’

Wat Poké Perfect onderscheidt, is niet zozeer het product of de bedrijfsstructuur, maar de mensen achter de locaties. ‘Onze ondernemers hebben allemaal dezelfde drive. Ze geloven in het concept, in gezond eten en in bewuste keuzes. Dat zorgt voor een sterk fundament.’ Voor wie dat gedachtegoed deelt, liggen er kansen. Poké Perfect is met name op zoek naar uitbreiding buiten Amsterdam, omdat ze al goed vertegenwoordigd zijn in de hoofdstad. Witzel: ‘We staan altijd open voor gesprekken met ondernemers die met ons mee willen groeien.’

Meer over poké perfect