Bij AMI Kappers is iedereen welkom

De kappersbranche heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug en de omzetten staan onder druk. Vooral het middensegment heeft het zwaar. Des te opvallender dat AMI Kappers bewust kiest voor het middensegment en daar ook succesvol in is, vertelt formulemanager Dea Kijk in de Vegte. “We zijn continu aan het vernieuwen.”

Trendy maar ook vriendelijk en toegankelijk: AMI Kappers blijft trouw aan de waarden waarmee Dinie ter Avest in 1969 ooit haar salon Haarmode Diny begon in Borculo. Ook toen zoon Gerben ter Avest in 1989 de zaak uitbouwde naar de formule zoals we die nu kennen. “De visie is nog steeds hetzelfde”, zegt Dea Kijk in de Vegte. “Iedereen is welkom, met of zonder afspraak. Klantvriendelijkheid is een kernwaarde en ook kwaliteit in de salon is een onderscheidende factor.” De opleiding van de medewerkers is dan ook serious business voor de formule. Dea: “Alle medewerkers komen zeker twee keer per jaar in het AMI Huis in Deventer voor een cursus. Daarnaast hebben wij op de ROC’s eigen AMI-klassen, zodat de leerlingen worden opgeleid volgens onze visie.”

LINDA

Ook innovatie is een kernwaarde. “We komen daarom elk jaar met een eigen, trendsettende haarmodelijn”, vertelt Dea. “Daarnaast streven we ernaar om elke tien jaar onze salons te upgraden. Vorig jaar introduceerden we ons nieuwe interieur met specialistische werelden. Onze klant kan plaatsnemen in de wereld die aansluit bij zijn of haar behoefte. Denk aan een kleurbehandeling in de Color World of een ambachtelijke scheerbehandeling in de Men’s World.” Midden in de crisis opende AMI Kappers zo’n tien winkels en introduceerde een eigen styling- en verzorgingsproductlijn: IVY Hair Care. “We zijn continu aan het vernieuwen”, aldus Dea. “Dit jaar investeren we in branding door te adverteren in het vrouwenmagazine LINDA.”

Randstad

Inmiddels zijn er 81 AMI-vestigingen – waarvan 20 eigen winkels – verspreid over Nederland. Het streven is circa 100 winkels. Deze maand opent AMI Kappers een winkel in Amsterdam, waarmee ook de aanwezigheid in de Randstad een feit is. Wat betekent de franchiseformule voor de kapper? Dea: “Die kan blijven doen waar hij goed in is en ondersteuning krijgen waar het nodig is, zoals bij wet en regelgeving, personeelszaken of marketing. Onze betrokkenheid bij elkaar zorgde ervoor dat we uitgroeiden van een klein familiebedrijf tot de succesvolle franchiseorganisatie waar we trots op zijn.”

Cijfers

Aantal franchiseformules: circa 15 tot 20, waaronder Brainwash, Cosmo Hairstyling, Hairmasters, Hizi Hair, Kinki Kappers en Team Kappers
Aantal kapperszaken: 11.500 in 2005, 20.303 in 2010 en 25.305 in 2015
Marktverwachting: Het aantal kappersbezoeken daalt, het aantal zzp'ers blijft toenemen. Er komen nieuwe formules en professionele kappers zoeken vaker aansluiting bij samenwerkingsverbanden, waaronder franchise. 

(Bron: Rabobank Cijfers & Trends)