IKEA

Het IKEA concept vertrekt vanuit het idee een assortiment woninginrichtingsproducten aan te bieden die voor veel mensen betaalbaar zijn, en niet slechts voor enkelingen. Dit bereiken we door functie, kwaliteit, design en waarde te combineren, steeds met de duurzaamheid voor ogen. Het IKEA concept is aanwezig in elk onderdeel van onze onderneming, van het ontwerp, de aankoop van grondstoffen, de verpakking en distributie tot ons bedrijfsmodel. Wij streven ernaar meer mensen de kans te geven thuis een beter leven te leiden.

Het IKEA concept krijgt op diverse manieren gestalte: via onze woonwarenhuizen over de hele wereld, in de IKEA catalogus, via de website en apps, en natuurlijk het aller belangrijkste: wereldwijd in miljoenen woningen.

De naam IKEA is een combinatie van de initialen van de IKEA oprichter, Ingvar Kamprad (IK), en de eerste letters van de namen van de boerderij en het dorp waar hij opgroeide: Elmtaryd en Agunnaryd (EA). Het IKEA logo is sinds het ontstaan van het bedrijf nauwelijks veranderd: de versie van 1967 is inmiddels alom bekend.

In het begin van de jaren 1980, toen er IKEA woonwarenhuizen waren in 20 landen en er alsmaar meer bijkwamen, besefte oprichter Ingvar Kamprad dat hij het unieke IKEA concept moest beschermen en integreren in de groei van de onderneming. Hij wilde dat het bedrijf geheel onafhankelijk zou zijn, met een eigendomsstructuur gericht op de lange termijn. Een beursgang was daarom uitgesloten. Hij vond ook dat alle bedrijven die opereerden onder het IKEA merk de nodige middelen moesten sparen alvorens uit te breiden.

Daarom werd het IKEA franchisesysteem opgezet. Vandaag werken alle IKEA woonwarenhuizen (behalve het IKEA woonwarenhuis in het Nederlandse Delft, dat eigendom is van Inter IKEA Systems B.V.) via franchiseovereenkomsten. Inter IKEA Systems B.V. is de eigenaar van het IKEA concept en de wereldwijde franchisegever van IKEA.

Kerncijfers

Aantal vestigingen
0
Entreegeld
€ 0
Totale investering
€ 0
Eigen vermogen
€ 0