NS stopt als franchisenemer

NS stopt met de exploitatie van winkels op stations en met busvervoer door dochterbedrijf Qbuzz. Beide activiteiten wil het spoorbedrijf overlaten aan marktpartijen. Dat is volgens ingewijden de essentie van de toekomstplannen die NS vandaag bekend zal maken, meldt NRC.nl. 

Directe aanleiding voor de door de tijdelijke topman Roger van Boxtel ontwikkelde nieuwe koers is de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, in het voorjaar van 2015. Ook het mislukken van de Fyra speelt een rol. Minister Dijsselbloem van Financiën, enig aandeelhouder van NS namens de staat, drong aan op een ‘strategische heroriëntatie’ van NS. De plannen worden gesteund door Dijsselbloem en de raad van commissarissen. Bij alle NS-winkels werken in totaal 4.600 mensen, zij worden vandaag ingelicht over de plannen.

NS stopt zowel met de exploitatie van door het bedrijf zelf ontwikkelde ’formules’ (De Broodzaak, Julia’s, Smullers, Enoki) als met de winkels waar NS optreedt als franchisenemer (AH to go, HEMA, Starbucks, Rituals). NS blijft volgens het vorige week verschenen jaarverslag 2015 exploitant van Kiosk, Rail Catering en de recent ontwikkelde StationsHuiskamers. Het vastgoed blijft in bezit van NS, de winkelpanden worden verhuurd.