Interview met kersverse franchisenemer bij Motorhome Depot
Op 1 maart is de 58-jarige Jaap Molenberg gestart als franchisenemer bij Motorhome Depot in Den Haag. Tijd voor een interview met deze kersverse franchisenemer.
“Vanaf mijn 29e jaar heb ik gewerkt als zelfstandig ondernemer, waarvan 10 jaar bij een hotelbedrijf in Scheveningen en daarna ben ik werkzaam geweest in de vastgoedbranche. Door het zoeken naar nieuwe mogelijkheden kwam ik via het Internet terecht bij Motorhome Depot”, legt Jaap uit als we vragen hoe hij bij deze franchiseformule terecht is gekomen.
Waarom juist deze formule? “Na onderzoek bleek dat de markt voor campers enorm aan het groeien is. Mijn affiniteit met de bemiddelingsbranche was een pre en het zelfstandig kunnen acteren maar wel onder de vlag van een bewezen formule is een voordeel. Tot slot raakte ik overtuigd door de gedrevenheid van de master franchisegever”, reageert Jaap.
“De start van mijn periode als franchisenemer is zeer voortvarend verlopen, ik voelde mij snel als een vis in het water. De interne opleiding op het hoofdkantoor was perfect georganiseerd en zeer leerzaam”, blikt Jaap terug.
Jaap wil graag op de lange termijn zijn regio uitbreiden met 1 of 2 rayons, samen met een partner. “Het leuke van dit werk is dat je leuke mensen ontmoet en op prachtige locaties in Nederland komt”, vertelt Jaap enthousiast.
Ondersteuning
En hoe zit het met de ondersteuning? “De ondersteuning van het hoofdkantoor is zeer goed en voortvarend. Vragen worden direct beantwoord en momenteel wordt er veel geïnvesteerd onder meer in de implementatie van de digitalisering van de systemen om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Ik heb regelmatig contact met de master franchisegever ten behoeve van de sales, wat mij erg helpt om bij de opnames en verkoop van de campers de juiste beslissingen te nemen ten aanzien van onder andere een marktconforme prijs voor de camper”, aldus Jaap.
Tips voor startende franchisenemers
Jaap heeft ook nog tips voor startende franchisenemers: “Gedegen onderzoek doen. Veel franchiseformules zijn horeca-gerelateerd en daar zou ik gezien de marktomstandigheden, groot tekort aan personeel en te veel horeca-aanbod met name in de grote steden, voorzichtig mee zijn.”