Hoe verloopt het met Mitra Drankenspeciaalzaken in tijden van Corona?

Mitra is met 102 drankenspeciaalzaken door heel Nederland een van de grootste aanbieders van dranken van Nederland en specialist op het gebied van (speciaal)bier, gedestilleerd en wijnen. Sinds 2016 is de Mitra formule volledig franchise. Mede door het sterk coöperatief karakter en de 50% eigendom van de formule door de franchisenemers heerst er een sterk gevoel van ‘samen sterk’. Zeker nu in deze periode”, vertelt Alex Dijkstra, acquisiteur bij Mitra. 

De eerste week

“Met name in de eerste dagen en weken heerste er bij veel franchisenemers de vraag of de winkels open konden blijven. De onzekerheid was niet alleen te merken bij de franchisenemers, maar ook bij de consumenten. Het landelijk beeld bij de winkels van Mitra liet direct een ander koopgedrag zien. Naast een stijging in het aantal klanten betrof dit ook een hogere gemiddelde besteding per klant.  Een verklaring kan het verschuivende consumentenpatroon zijn door de sluiting van de horeca. Dit werd helaas ook door Mitra ondernemers gevoeld doordat zij in verschillende gevallen toeleverancier zijn en van de ene op de andere dag deze omzet tijdelijk kwijtraakten”, legt Alex uit.

Informatie en veiligheid

Vanuit Mitra is er in samenwerking met andere partijen zoals de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) veelvuldig overleg geweest. Niet alleen om de belangen te behartigen van de ondernemers, maar ook om deze goed mogelijk van informatie te voorzien. 

Het ging en gaat hierbij niet alleen om dagelijkse updates naar de ondernemers maar ook de communicatie naar de klant online, in en rondom de winkels. Daarnaast is er in de winkels hard gewerkt om veilig winkelen mogelijk te blijven maken. Naast de opzet en indeling van de winkel om veilig afstand te kunnen houden betreft dit natuurlijk beschermende panelen en het hanteren van een deurbeleid voor een maximum aantal klanten in de winkel. 

Mitra Online

Vanaf de eerste maatregelen tegen het Coronavirus is de het aantal bestellingen in de webshop van Mitra flink gestegen. Niet alleen het aantal bezorgingen thuis groeide, maar ook juist het aantal bestellingen wat afgehaald werd in de winkels steeg. “Of dit een tendens is voor de langere termijn of dat consumenten weer kiezen voor de beleving en vakkennis in de winkels is natuurlijk voor nu afwachten”, aldus Alex.

Huidige situatie

Ondanks het coronavirus laat Mitra landelijk tot op heden een groei zien ten opzichte van vorig jaar. “Naast dat er online meer besteld wordt, blijven consumenten de winkels vinden en wordt er in aangepaste vorm zo goed mogelijke service geboden. Nu geldt misschien meer dan ooit het belang van lokaal ondernemerschap en onderlinge samenwerking om samen deze periode door te komen”, concludeert Alex.