CrepeAffaire: Never waste a good crisis

CrepeAffaire verbreedt de horizon

CrepeAffaire was het afgelopen jaar wel dicht, maar heeft niet stil gezeten. Sinds het begin van de Covid-crisis heeft het merk vol ingezet op de ontwikkeling en uitwerking van een meervoud aan nieuwe omzetstromen. Daarmee is CrepeAffaire hard op weg om zich internationaal als echt hybride merk te positioneren, wanneer de deuren dan ook weer open mogen. Door hun horizon te verbreden, is CrepeAffaire klaar voor de volgende groeisprong, inclusief franchising in Nederland.  

Wat is CrepeAffaire?

CrepeAffaire is van meet af aan opgezet om internationaal uitgerold te kunnen worden. De kern van het concept, de crêpe, is een simpel en bij iedereen bekend product. Het is een envelop waar alles in kan; zoet, hartig en alles ertussen in. Door deze veelzijdigheid kan het merk potentieel in elke markt floreren, zeker gezien de flexibiliteit waarmee CrepeAffaire omgaat met zaken zoals het menu.

Hoewel de branding en de systemen hard vastgelegd zijn, heeft het merk een zeer markt gefocuste instelling en denkt het mee met haar franchisenemers in internationale markten. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat in landen zoals Saudi Arabië het menu een veel groter aandeel (lokale) zoete toppings bevat dan in Europa.

Terwijl het merk in 2005 al zijn eerste stores opende, is het sinds 2018 pas echt bezig met snelle groei. Daniel Spinath, eigenaar en oprichter, heeft jaren ervaring met het bouwen van hospitality en entertainment brands door zijn senior-rollen binnen bedrijven als Kraft Heinz, Viacom en P&G. Hij geeft aan dat deze lange ontwikkeltijd een bewuste keuze is. “We wilden er eerst voor zorgen dat echt alle kinderziektes eruit waren. We hebben veel geleerd; we weten nu wat onze markt is en wie onze klanten zijn. Dat zorgt ervoor dat we snel kunnen groeien omdat het geen giswerk meer is wat de juiste keuzes zijn.”

CrepeAffaire heeft ondertussen meer dan 20 locaties in 4 landen (waaronder 1 vestiging in Nederland), met een pijplijn die niet stilligt. Het merk was bezig met een internationale groeispurt met de ene succesvolle locatie na de ander, totdat opeens alles stil lag. 

Innovatie-slagen

“Opeens lag alles stil, maar we wisten dat we zelf niet stil konden blijven staan”. Daniel en zijn team gingen onmiddellijk aan de slag. Alle innovatieve ideeën die ze ergens achter in hun hoofd hadden weggestopt, kwamen op tafel. Hoe bereiken we de gast als ze niet bij ons mogen komen eten? Het antwoord was veelzijdig. 

CrepeAffaire finaliseerde de uitwerking van Crepe & Roll, een To Go concept, ontwikkelde pannenkoekenmixen- en maaltijden voor de retail, een nieuwe manier van delivery en ontwikkelde zelfs “Pancakes in the Post”. Naast deze ontwikkelingen, is het merk aan de slag gegaan met de koppeling van al hun interne systemen. Al deze innovaties zorgen ervoor dat het merk in de startblokken staat voor de opening van de restaurants met hernieuwde energie en klaar is om een enorme sprint te trekken.

Crepe & Roll van CrepeAffaire

To Go concept Crepe & Roll zat al in de koker, maar de ontwikkeling ervan is door Covid versneld en aangepast. De kern van Crepe & Roll zit in de regenereerbare, vooraf geproduceerde en getopte crêpes. Ze worden binnen een minuut met een speciaal gemaakt wafelijzer voor de ogen van de gast afgemaakt. De crêpes kunnen zonder kwaliteitsverlies ingevroren worden en kunnen daarom in de keukens van een bestaande CrepeAffaire of een centrale locatie bereid worden. Dit maakt ze niet alleen snel te bereiden maar ook nog eens zeer geschikt voor bezorging.

Delivery & Pancakes in the Post

Naast zich te focussen op fysieke locaties, werkte CrepeAffaire ook aan manieren om het product naar de mensen toe te krijgen. De marketingachtergrond van Daniel speelde hier een grote rol in; ze ontwikkelden een nieuwe verpakking en richtten zich tevens op verschillende occasions, waar de pakketten ook hun naam door kregen. Zo heet de box met 6 zoete crêpes de “Girls’ Night In” en kan die gecombineerd worden met 6 cocktails. CrepeAffaire kwam hiernaast met de Pancakes in the Post, waardoor het bedrijf nu landelijk crêpes, toppings en crêpemix via de post kan versturen. Door deze gediversifieerde aanpak is het merk de juiste keuze voor elke gelegenheid, terwijl het altijd heel duidelijk bij haar kern blijft, namelijk de crêpe. 

Next step

Het is duidelijk, CrepeAffaire heeft keihard gewerkt het afgelopen jaar en dat heeft zich uitbetaald. Het merk is verfrist, energiek en klaar voor de toekomst. Met grote ambities en een flexibel hybride portfolio staat CrepeAffaire al met beide benen in horeca anno 2021.

CrepeAffaire is op zoek naar franchisenemers

Ook in Nederland willen ze aan slag en zijn ze op zoek naar franchisenemers die de energie en de passie hebben om de markt constant een stapje voor te kunnen zijn. CrepeAffaire is op zoek naar ervaren lokale ondernemers die onderdeel willen uitmaken van dit mooie succesverhaal.