Drogist & Parfumerie
Wil jij jouw eigen drogisterij en/of parfumerie beginnen als franchisenemer? Kijk dan hier voor alle franchiseformules in de branche van Drogist & Parfumerie!
Concurrentie in de branche van Drogist & Parfumerie
Binnen de branche van Drogist & Parfumerie is er sprake van een groei in de verkoop van de producten. Deze aanhoudende groei is gunstig voor de sector. Maar dit leidt wel weer tot meer concurrentie. De verzorgingsproducten worden namelijk niet alleen meer in drogisterijen en parfumerieën verkocht, maar het wordt bijvoorbeeld ook verkocht in warenhuizen en supermarkten. Bovendien is er online ook een sterke groei in de verkoop van de producten.
Influencers
Tegenwoordig wordt het schoonheidsideaal vaak gerelateerd aan bekende mensen, zoals Hollywoodsterren of BN’ers. Consumenten kopen verzorgingsproducten, omdat het voor meer zekerheid zorgt en ook voelen ze zich lekkerder in hun vel. In Nederland, maar ook in andere landen, blijft het aantal influencers groeien. In Nederland hebben wij bijvoorbeeld de wereldberoemde Nikkie de Jager met haar beauty Youtube kanaal, genaamd NikkieTutorials. Zij inspireert wereldwijd miljoenen mensen met haar filmpjes over cosmetica producten.
Daarom worden er in Nederland erg veel influencers ingezet om merken van verzorgings- en cosmetica producten te promoten. De influencers maken met name gebruik van Instagram en Youtube voor de campagnes. Hiermee worden dus vooral millennials bereikt, omdat zij veel gebruik maken van die social media kanalen. Bovendien neemt deze doelgroep ook sneller iets aan van de influencers.
Beleving
Niet alle productcategorieën die worden aangeboden in de branche van Drogist & Parfumerie heeft de consument nodig. Soms koopt de consument iets omdat die het leuk vindt, zoals make-up producten. Hierbij speelt de beleving in een winkel een belangrijke rol. De consument wil merken dat het een toegevoegde waarde is.
Dit kan bijvoorbeeld door het assortiment uit te breiden met unieke merken. Ook kan je als winkel beauty-events organiseren. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om goede service aan te bieden. Bij een parfumerie kan je de consument ook inspireren, met als gevolg dat ze een aankoop doen. Douglas maakt bijvoorbeeld mensen op, waardoor de consument geïnspireerd en onder de indruk is van de gebruikte producten. Overigens is het ook een service van Douglas om de producten leuk in te pakken als het een cadeau is en anders krijgt de consument altijd een tester mee. Dit zijn allemaal factoren waardoor de consument bereid is om een fysieke winkel te bezoeken.