De klant koopt niet bij de franchisegever, maar bij de (lokale) franchisenemer

De franchisenemer maakt deel uit van een franchiseorganisatie met centrale merkwaarde en profiteert van uniforme winkelformule en marketing. Toch ontbreekt het nog vaak aan lokale invulling om in te haken op de huidige consument. De oriëntatie, de overweging en de aankoop vindt meer en meer plaats op lokaal niveau. In veel gevallen sluit de landelijke marketing niet 100% aan op deze lokale markt. 

De lokale consument 

Recent onderzoek toont aan dat meer dan 50% van de zoekopdrachten een lokale insteek hebben. Dit  betekent dat in plaats van te zoeken naar de generieke zoekwoorden als "hypotheken" of "elektrische fiets", mensen eigenlijk op zoek zijn naar meer geografisch gerichte resultaten zoals "hypotheek adviseur in mijn omgeving" of "Fietsenwinkel met elektrische fietsen in mijn plaats”. Als bij deze eerste stap van oriëntatie de klant geen relevant resultaat krijgt kiest men voor de concurrent die dat wel biedt.  

Het is een kwestie van controle

Te vaak worden de marketingactiviteiten nog vanuit een landelijk perspectief ingericht. Er wordt gestreefd naar uniforme marketing, maar lokale franchisenemers worden gestimuleerd om de verkoop te maximaliseren. Juist de marketing systemen die franchisenemers in staat stellen lokale invulling te geven aan de centrale campagnes zien enerzijds de traffic toenemen. Aan de andere kant neemt de lust van het ondernemen ook sterk toe. 

Zorg voor de verbinding 

De franchisegevers moeten beter worden in het benutten van lokale initiatieven, zelfs als dat betekent dat de merkteugels een beetje verslappen. Faciliteer in marketingoplossingen die vanuit een centraal perspectief lokaal ingezet kunnen worden. Alleen al het feit dat de e-mail marketing komt van de winkel om de hoek zorgt voor substantieel hogere open rates en CTR. 

Vanuit de franchisegever kunnen de landelijke campagnes en merkwaardes bewaakt worden, maar zorg dat de lokale ondernemer zelf met deze ‘centraal bewaakte’ marketing kan omgaan om echt contact te maken met de lokale consument. 

Want ondanks dat online groeit, speelt de fysieke locatie nog steeds een prominente rol. Zorg dat het klantcontact daar optimaal is. 
 
Erik Valkenburg
RetailBox+

Erik Valkenburg