Hoe verhoog je betrokkenheid van medewerkers?

Zoals u weet heeft de mate van betrokkenheid van medewerkers een grote invloed op de processen binnen uw organisatie. Maar hoe kun je de betrokkenheid van de medewerkers nu verbeteren? Doordat er zoveel verschillende interne en externe factoren meespelen is deze vraag zeer lastig te beantwoorden.

Medewerkers met een groot zelfvertrouwen durven en willen continue het beste uit zichzelf halen en willen deze successen ook laten zien binnen de organisatie. Hierdoor wordt de kans ook groter dat de betrokkenheid niet alleen van de betreffende medewerker zal verhogen, maar juist ook een spin-off effect zal hebben op collega’s.

Dit zelfvertrouwen kan niet volledig door de organisatie worden overgebracht op de medewerker. Wel kan de organisatie een steentje bijdragen om het zelfvertrouwen van de medewerkers te verhogen.

De communicatie tussen leidinggevende en medewerker speelt een belangrijke rol in dit proces. Duidelijkheid rondom het functioneren, verwachtingen en doelstellingen richting de medewerkers zijn normale onderdelen, echter in de praktijk blijkt dat hier toch vaak een verbeterslag in gemaakt kan worden. De onderlinge terugkoppeling en feedback rondom thema’s, functioneren, verwachtingen en doelstellingen wordt hierin een steeds belangrijker onderwerp.

Optimalisatie van de communicatie heeft direct invloed op de interne betrokkenheid en het zelfvertrouwen van uw medewerkers. Help uw medewerkers naar een hoger level en zorg ervoor dat u de werkgever blijft waar ze trots op zijn. 

Gertjan van Ek
Salesmanager Benelux DataProfit

Gertjan van Ek
Gertjan van Ek Gertjan van Ek
Sales Manager Benelux