Hoe creëer je landelijke naamsbekendheid met lokaal relevante aanbiedingen?

Lokale relevantie is king in de wereld van advertising. Zeker voor merken met meerdere lokale vestigingen. Je wilt lokaal online adverteren, afgestemd op de lokale behoefte. Voorheen waren franchisenemers voor lokaal adverteren aangewezen op traditionele regionale media, maar tegenwoordig kan dat ook online. Via social media en met display advertising op de grootste landelijke nieuws- en weersites adverteer je rendabel én lokaal. Zo creëer je landelijke naamsbekendheid met lokaal relevante aanbiedingen. Hoe het werkt?

Lokale relevantie

Als merk wil je relevant zijn voor je doelgroep. Dat leidt immers tot betere respons en meer web-to-store traffic. Maar als je meerdere filialen hebt, is de relevantie voor elk filiaal anders. Het aanbod en de behoefte verschilt immers per locatie. Daarom is het interessant om per vestiging met een andere advertentie te adverteren. En als het even kan ook een rapportage per vestiging, die laat zien wat je campagne oplevert.

Budget 

Maar er speelt meer voor franchiseorganisaties dan alleen relevantie. Doorgaans moeten ze hun advertentiebudget verdelen over de verschillende vestigingen. De franchisenemers en vestigingsmanagers willen natuurlijk dat hun marketingbijdrage ook in hun verzorgingsgebied wordt besteed. Dat betekent dat je voor iedere vestiging naast een lokale boodschap ook aparte campagnebudgetten moet kunnen inzetten.

De voordelen van online

Door online te adverteren los je een groot deel van dit probleem op. Online display advertenties kun je namelijk op landelijke websites plaatsten, zoals telegraaf.nl of nu.nl, en tegelijkertijd alleen richten aan consument in een bepaalde regio. Ook met advertenties op social media kun je verschillende boodschappen koppelen aan lokale doelgroepen. Zo creëer je dus een groter én relevanter bereik. Daarnaast zijn de resultaten van online advertenties direct meetbaar. 

Maak het rendabel

Maar het uitrollen van aparte campagnes met aparte budgetten voor verschillende vestigingen is vaak zo tijdrovend dat het eigenlijk niet rendabel is. Een geautomatiseerde oplossing waarmee je grote hoeveelheden lokale campagnes kunt opzetten, is dan key. Het goede nieuws is dat er voor franchiseorganisaties nu oplossingen zijn die het inboeken van die campagnes automatiseren. Dat kon al een poosje voor display advertising, maar kan nu ook voor social media. En dat biedt franchiseorganisaties voordelen en nieuwe kansen:

  • Als je display advertising combineert met social media campagnes bereik je miljoenen bezoekers van de grootste nieuws- en weersites, online magazines en applicaties. Voeg daar 4,1 miljoen Instagram gebruikers en 10,8 miljoen Facebook gebruikers aan toe en naamsbekendheid creëren wordt een eitje. 
  • Facebook en Instagram bieden een aanvulling op je targeting mogelijkheden. Je social media advertenties zijn namelijk nauwkeurig targeten op personen en hun interesses. 
  • Het biedt je tegelijkertijd de mogelijkheden om video advertenties te gebruiken in lokale campagnes. In een video advertentie kun je een uitgebreidere boodschap kwijt. Dat werkt goed voor de branding, waardoor je meer online en offline winkelomzet behaalt.
  • Budget optimalisatie: je kunt nog beter je budgetten optimaliseren, door het budget te schuiven naar de campagne die het beste werkt. En dat laat het systeem je geheel automatisch zien.

Kees Punt
Managing Director 
Marqeting

Marqeting