Even voorstellen! Arno van Helvoirt, adviseur bij Please
Ik ben Arno van Helvoirt, adviseur bij Please. Sinds deze maand is Please trotse partner van Franchise+. Ons bedrijf bestaat sinds 2000 en heeft vanaf dag één de volgende missie: ondernemers zorgeloos laten werkgeven. Als adviseur bij Please is het mijn taak om elke ondernemer te informeren over onze dienstverlening en samen te bekijken hoe Please aansluit bij zijn of haar bedrijf. Dat kan variëren van één (franchise)ondernemer met één man in dienst, tot bijvoorbeeld een franchisegever met 80 vestigingen en 4000 man personeel. Het is dan aan mij om me in te leven in de behoefte van de klant en het best mogelijke advies te geven.
Blijven doen waar je goed in bent
Als ondernemer weet je dat je goed bent in datgene waar jouw bedrijf voor staat. Of je nu een bedrijf runt in de horeca, retail, zakelijke dienstverlening, zorg of welke branche dan ook. Jouw bedrijf bestaat omdat jij het runt en daar goed in bent. Maar ben jij ook goed in het managen van personeel, het bijhouden van het arbeidsrecht of het verlonen van werknemers, om maar wat te noemen? Veel ondernemers die ik spreek zien hier tegenop en schuiven het liever weg. In het geval van franchise biedt de franchiseformule soms al een backofficepartner aan die al jouw personeelszaken uit handen neemt. Soms ben je als franchisenemer vrij om dit zelf te regelen. Het uitbesteden van werkgeverstaken is dan gelukkig een mogelijkheid. Zo kun jij je richten op het ondernemen en het laten groeien van jouw filiaal, in plaats van het werkgeven.
Risico’s verkleinen
Het werkgeverschap is namelijk erg complex. In de praktijk is het niet ongewoon dat bedrijven geen, of minder, groei doormaken omdat het werkgeverschap te veel, en met name kostbare tijd inneemt. Ik spreek met regelmaat ondernemers die niets weten van de verplichte deelname aan de pensioenregeling binnen hun branche of schrikken van claims van werknemers, de verhoogde premies bij ziekte of de risico’s van een nulurencontract.
Goede voorbereiding
Maar daarnaast spreek ik ook ondernemers die alles al op orde hebben en enkel op zoek zijn naar een groter platform voor zijn vacatures; advies over een goed salarishuis; flexibele contracten; of juridische ondersteuning. De vraagstukken zijn divers en het advies dus ook. Daarom bereid ik me altijd goed voor op ieder adviesgesprek. Mijn collega’s van de binnendienst hebben al een inventariserend gesprek gevoerd met de ondernemer. De uitkomst van dit gesprek vormt de basis voor mijn advies. Vervolgens verdiep ik me in de (franchise)ondernemer of franchisegever en het vraagstuk. Ik bekijk ook altijd de werkingssfeer van een van toepassing zijnde cao om beslagen ten ijs te komen. Als de werkingssfeer direct invloed heeft op de kosten of arbeidsvoorwaarden wil ik dat natuurlijk direct kunnen vertellen.
Adviseren en informeren
Samen maken we dan een overzicht van de kosten in eigen beheer en de kosten bij Please, om een eerlijke vergelijking te maken. Ik vertel dan ook altijd over de opleidingsmogelijkheden via Please. We hebben namelijk een speciaal budget om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. Dat kunnen we onder andere inzetten voor scholing. Als ik de ondernemer volledig heb geïnformeerd, laat ik de keuze bij hem of haar. En als een samenwerking voor beide partijen niet aantrekkelijk is, dan zeg ik dat ook.
Trots!
En hoe leuk is het om een ondernemer na een aantal jaar weer te spreken om er vervolgens achter te komen dat hij is uitgegroeid van eenmanszaak naar een ondernemer met 15-20 medewerkers die via ons op zijn werkvloer staan? Of dat de ondernemer echt ervaart dat hij zorgeloos kan ondernemen dankzij Please? Daar word ik echt blij van!
Arno van Helvoirt
Please adviseur
Wellicht schuif ik in de toekomst ook bij jou aan. Graag tot dan! Wil je eerst nog even kijken of het uitbesteden van je personeelszaken iets voor jou is? Doe de test!