Shoeby Fashion

Shoeby Fashion klaar voor forse groei Mode in de buurt Een hoofdkantoor heeft Shoeby Fashion niet. W?l een servicecentrum in Nieuwkuijk bij Den Bosch. Het lijkt een spel met woorden, maar dat is het niet volgens Sjon van Vugt. "Het typeert onze filosofie", zegt de franchisemanager. "De klant en service staan in alles voorop, in de winkels richting de consument en in het servicecentrum richting de vestigingen." De bokshandschoenen met de bijbehorende boksbal bij de entree hangt er niet voor bezoekers om hun frustratie af te reageren. "Hooguit voor leveranciers als we een lage inkoopprijs hebben bedongen", vertelt algemeen directeur Joeri Hilte met een knipoog. Het typeert meer de jonge, daadkrachtige cultuur die er binnen het modebedrijf heerst. Franchise+ sprak uitgebreid met de mensen achter Shoeby Fashion en hun niet-alledaagse aanpak. De eerste Shoeby-vestiging aan de Graafseweg in Den Bosch werd in 1981 geopend door het echtpaar John en Mieke van Deursen. Niet in het centrum van de Brabantse hoofdstad, maar in een stadsdeel. De vier pijlers die destijds zijn neergezet vormen meer dan twintig jaar later nog steeds de basis: een optimale afstemming van collectie, service, marketing en locatie. Joeri Hilte: "Het uitgangspunt van onze formule is heel simpel. Wij willen gangbare mode brengen tegen een aantrekkelijke prijs, in uitnodigende moderne winkels. Dit doen wij op een locatie die dicht bij de klanten ligt. Service en een actieve marktbenadering zijn bij Shoeby belangrijke pijlers." "Wij zijn geen trendsetters, maar volgen de trends wel op de voet", stelt Joeri Hilte vast. "Wij bieden snel wisselende modische casual collecties, met meerdere labels, zodat wij een breed publiek weten te bereiken. Het is een professioneel modeconcept in het middensegment, een concept dat normaliter alleen in de grote steden te vinden is. Onze grote kracht is dat we lekker dichtbij de mensen zitten, op dagwinkellocaties. Bij wijze van spreken naast het Kruidvat, Albert Heijn en Blokker. Mensen zien onze winkels iedere keer dat ze even boodschappen gaan doen. Wanneer je hier goed op inspeelt cre?er je een enorm hoog aantal herhalingsbezoeken. De mensen zien de winkels ook als 'hun eigen Shoeby', dat werkt drempelverlagend. Je loopt even binnen om te kijken of er wat nieuws is, om een kopje koffie te drinken of een praatje te maken. Dit alles draagt eraan bij dat de klanten graag bij ons winkelen. Een duidelijk modeconcept, waarbij je weet dat je goed gekleed gaat en niet teveel betaalt. Met een service die je er eigenlijk niet zou verwachten." 'Retailing is detailing' Shoeby Fashion is inmiddels uitgegroeid naar 75 vestigingen, waarvan 36 in eigen beheer. Er wordt gewerkt met twee formules: Shoeby Fashion voor dames en heren in de gevoelsleeftijd van 20-45 jaar en Jilly & Mitch, de stoere kinderformule voor 3-11 jarigen. Op dit moment zijn er drie Jilly & Mitch-vestigingen, 23 Shoeby Fashion-winkels uitsluitend met kleding voor volwassenen en 49 combivestigingen waarin de Jilly & Mitch formule als shop-in-shop is toegevoegd aan Shoeby Fashion. "In de toekomst openen we alleen nog maar combiwinkels", stelt Joeri Hilte. "We hebben er zeer goede ervaringen mee." De combinatie van dames, heren en kinderen versterkt de onderlinge verkoop, het seizoen wordt langer en er ontstaan minder seizoensschommelingen. Hierdoor ligt de omzet constant op een hoger niveau. Wel mode voor kinderen, maar mode voor 'Teens' ontbreekt. "Dat is een bewuste keuze", zegt Joeri Hilte daarover. "Pubers ontwikkelen een heel eigen smaak, willen dat ene merk met dat ene labeltje in die hippe winkel in de stad. Ze zijn veel minder winkeltrouw en richten zich veelal op steeds weer wisselende merken. Terwijl jonge kinderen met hun ouders kleding kopen. Jonge kinderen zijn echt een volwaardige doelgroep en het Jilly & Mitch concept is specifiek op hun wensen ingericht". Uitbreiding Shoeby Fashion heeft forse uitbreidingsplannen. Het aantal winkels zou de komende jaren kunnen ui

Lees meer over: