Digitaal lokaal adverteren, hoe doe je dat?

Uit onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders in 2014 zowel online als offline aankopen heeft gedaan. Zogenaamde webrooming wordt daarbij steeds populairder. In 2014 oriënteerde 78 procent zich eerst online, om vervolgens in de fysieke winkel een aankoop te doen. Online zichtbaarheid is daarom niet alleen voor webwinkels van belang maar zeker ook voor organisaties met fysieke winkels. Daarbij is 'lokaal' het toverwoord. Immers, een actuele aanbieding in Groningen is niet interessant voor een consument die zich dan in Maastricht bevindt.

Maar hoe vergroot je online jouw zichtbaarheid bij de lokale doelgroep? En belangrijker, hoe doe je dat efficiënt én rendabel voor meerdere lokale vestigingen tegelijk? In deze column probeer ik antwoord te geven op deze vragen.

Online vs offline

Online adverteren heeft veel voordelen ten opzichte van offline adverteren. Om te beginnen - en dat is mijns inziens het belangrijkst - zijn de resultaten van online campagnes direct meetbaar. Er wordt veel waardevolle data verzameld, zoals informatie over de doelgroep en waar de advertentie het beste presteert. Met deze data kan bovendien de campagne worden geoptimaliseerd. Hierdoor verschuift automatisch het budget naar goed presterende websites en worden slecht presterende websites uit de campagne gefilterd. Ten slotte is online adverteren relatief goedkoop. Via digitale kanalen is met kleinere budgetten meer te bereiken dan via traditionele media.

Online adverteren voor meerdere vestigingen

Maar online adverteren is niet altijd even makkelijk. Met name voor organisaties met meerdere vestigingen door het hele land. Het uitrollen van aparte campagnes voor verschillende vestigingen is tijdrovend. En vaak wil elke vestiging met een eigen boodschap adverteren. Dat betekent dat voor elke vestiging een unieke advertentie moet worden ontwikkeld. Dit is niet alleen kostbaar, het bedreigt ook de uniforme uitstraling. Daarbij is het optimaliseren van kleine regionale campagnes lastig, waardoor de resultaten vaak tegenvallen.

Tip: rol lokale campagnes uit vanuit één landelijke campagne

Kan het ook anders? Kortweg: ja. Een nieuwe tool genaamd Multi-Advertising maakt dit mogelijk. Hiermee rol je alle lokale campagnes uit vanuit één centrale campagne op landelijk niveau. Dit bespaart tijd en kosten. Je hebt slechts één bannerset nodig. De banner past zich automatisch aan op de dichtstbijzijnde vestiging van de internetgebruiker. Doordat alle lokale campagnes zijn gebundeld, worden alle lokale data en budgetten gecombineerd. Zo kunnen de campagnes wel worden geoptimaliseerd en wordt het mogelijk om bij premium publishers, zoals Nu.nl en Telegraaf.nl, advertentieruimte in te kopen. Op deze manier wordt een groter publiek bereikt, terwijl budgetten lokaal worden besteed. Zo krijg je de lokale doelgroep naar jouw fysieke vestiging in de buurt.

Gerrit Reinders, Founder van Marqeting
Reacties: gerrit@marqeting.nl

Franchise+ Franchiseplus
Redactie