#CustomerExperience & #BecomeSocial

Het nieuwe jaar is begonnen. Een jaar vol nieuwe kansen en mogelijkheden. En vele nieuwe voornemens. Eén besluit heb je genomen! Je hebt je vaste baan vaarwel gezegd en je hebt gekozen voor het ondernemerschap. Richt je je eigen zaak op of sluit je je aan bij een mooie franchise formule? Na lang wikken en wegen heb je besloten om franchiser te worden. Je gaat op zoek naar een mooi winkelpand. In samenspraak met de franchiseorganisatie richt je je pand in. En nu denk je, ik ben er klaar voor! Ik ga ondernemen! Maar hoe ga je nu je bedrijf onder de aandacht brengen van je gewenste doelgroep? Laat je een website bouwen? Ga je reclame materiaal laten maken? Word je actief op social media? Allemaal vragen waar je als startende ondernemer antwoord op moet vinden.

Een belangrijk punt daarbij is dat de stijl en de sfeer die je zaak uitstraalt ook in alle uitingen dus zowel offline als online overeenkomt. Waar staat het bedrijf voor? Wat wil je bereiken? Wat wil je uitstralen? Wat is de doelstelling en uitstraling van de franchisegever? Hoe zorg je er nu voor dat je een uniforme uitstraling krijgt. Je wilt de klant immers een totaalbeleving geven. De klant moet in je zaak, in advertenties, de website en ook via social media dezelfde beleving ervaren. En niet dat de klant online een heel ander beeld krijgt van je bedrijf dan in de winkel. Je wilt dat de klant op alle social media kanalen, waarop je actief bent, eenzelfde beeld krijgt. De kracht van marketing is immers herhaling. Als ze Twitter openen wil je dat ze met één oogopslag herkennen dat dat die mooie zaak is die bij hun in de stad zit. Maar dit geldt niet alleen voor Twitter, maar ook voor Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Het moet immers voor een klant niet uitmaken of deze in je winkel is of dat deze op je website kijkt of je via social media volgt. De beleving moet identiek zijn. Alleen dan versterkt het elkaar. Je kan je vast wel het volgende voorstellen. Je hebt een zaak met handgemaakte cosmetica en verzorgingsproducten. Je winkel straalt authenticiteit en ambacht uit. 
Je maakt vervolgens een Facebookpagina en een Instagram account aan waarbij je kiest voor strakke industriële foto’s. De sfeer komt absoluut niet overeen met wie of wat je wilt zijn. En dan gebruik je ook nog #woorden die niet aansluiten bij het concept van je winkel. Het gevolg is dat de klant in de war raakt en niet meer kan ervaren waar je zaak voor staat en wat het concept is. Verwarring alom. En de mooie klantbeleving wordt teniet gedaan. Het moet dus niet uitmaken of de klant fysiek bij je in de winkel is of dat deze je volgt via social media. De beleving moet gelijk zijn en daardoor versterkend werken.

Stel je zelf dan ook de volgende vragen voordat je begint met social media:
- Wat is mijn concept?
- Welke sfeer wil ik uitstralen?
- Hoe wil ik mijn doelgroep bereiken?
Een goede sociale media engagement vergroot je bedrijfsreputatie en zorgt vervolgens voor meer rendement!

Claudia Bergman
HelloExpat!

Claudia Bergman
Claudia Claudia Bergman
Fresh-C Communication - Founder HelloExpat!
Stel je vraag aan Claudia Bergman
CAPTCHA