'Zonder de juiste cijfers ben je stuurloos'

Altijd en overal actueel. En altijd en overal advies binnen handbereik. Dat is wat Planee met zijn dienstverlening onder meer voor franchisegevers en -nemers betekent. Voor de meeste klanten nemen zij namelijk het gehele proces uit handen; van de salaris- en financiële administratie tot het leveren van maandelijkse online rapportage op basis van de actualiteit en het geven van adviezen daarover. “De behoefte aan cijfers is groot.”

Planee is een volwassen financieel dienstverlener. Een partij van formaat met 45 specialisten op drie locaties in Nederland. In Apeldoorn, Soest en Capelle aan den IJssel. “Ik schat in dat zo’n 90 procent van de financieel dienstverleners kantoren hebben met maximaal vier medewerkers. Zij zijn relatief klein dus, andere zijn juist heel groot zoals PWC. Wij zitten daar tussenin en nemen daarmee een unieke positie in. Daarbij hebben wij de middelen om te investeren in automatisering en zelfs robotisering van de dienstverlening in combinatie met een werkwijze met één vast contactpersoon en persoonlijk advies op diverse gebieden”, vertelt directeur Willem Jan Jansen. Dankzij die positie heeft Planee diverse franchiseorganisaties als klant. Onder meer Bagels & Beans, Hizi Hair, Shoeby en eazie

Dashboards gevuld met actuele data

Planee voert voor de meeste klanten de salaris- en financiële administratie, controleert deze, levert elke maand de online rapportage op en stelt de jaarrekening en diverse fiscale aangiften samen. “Voor een franchiseorganisatie kunnen we daarnaast dashboards maken waarbij data uit verschillende bronnen worden gecombineerd. Hoeveel omzet heeft een winkel? Met hoeveel vierkante meter wordt die omzet gerealiseerd? En met hoeveel medewerkers? Dit combineren we dan met onder meer CBS-cijfers, zoals de demografische gegevens (grootte van de wijk, bevolkingssamenstelling in de wijk, inkomensniveau, red.) en die worden dan in een dashboard gekoppeld en gepresenteerd aan de klant. De klant, zowel franchisegever als franchisenemer, heeft altijd en overal inzicht in die gegevens via een online account op ‘Mijn Planee’. Daarbij adviseren wij de klant desgevraagd ook via onze relatiebeheerders. Dit zijn minimaal hbo-geschoolde medewerkers van Planee die klanten met raad en daad bijstaan. Ook op het gebied van personeel en organisatie, iets dat zeker voor kleinere franchisenemers ingewikkelde materie is”, aldus Willem Jan. “Franchisegevers en individuele franchisenemers hebben behoefte aan cijfers, aan overzicht binnen één systeem. En daarin willen ze worden ontzorgd; met ons haalt men kennis en expertise in huis.” 

Gericht op de klant

De adviserende dienstverlening van Planee is dan ook gericht op de klant. “De klant staat centraal. Hoe gaat het met de klant? Welke behoeften zijn er? Hoe ziet de toekomst eruit en hoe kunnen wij de klant het beste begeleiden? Als het gaat om de administratie dan werken wij heel efficiënt en houden de administratie op weekbasis bij. Hierdoor heeft de klant altijd zicht op de actuele cijfers en kan men tijdig bijsturen om problemen voor te blijven”, legt Willem Jan uit. Planee heeft vaste medewerkers op de (franchise)accounts in de vorm van administrateurs, controllers en relatiebeheerders. Die werken vanuit één kantoor, zegt Willem Jan. “Een franchiseorganisatie als Hizi Hair heeft bijvoorbeeld verschillende locaties door heel Nederland. Maar dat betekent niet dat wij deze vanuit de verschillende kantoren bedienen, Hizi Hair wordt geserviced vanuit Soest. Zo zorgen wij voor een 100% eenduidige werkwijze en optimale betrokkenheid voor alle franchisevestigingen en dat er op die manier makkelijk de juiste vergelijkingen zijn te trekken tussen de vestigingen. Bovendien hebben wij en de klant op deze manier altijd een goed overzicht en zien we snel waar iets uit de pas loopt.” 

Stevige groei

Planee is door de unieke aanpak en focus op kwaliteit de afgelopen jaren stevig gegroeid. Zowel diverse overnames van kleinere administratiekantoren als autonome groei hebben bijgedragen aan de opmars van de dienstverlener in franchiseland. “De behoefte aan inzicht wordt steeds groter. Wie zijn administratie op orde heeft en wie zicht heeft op de cijfers kan adequaat reageren op de actualiteit. Moet ik mensen aannemen? Waar doen mijn collega’s het beter dan ik? Je moet het weten, zonder cijfers ben je stuurloos.” Willem Jan investeert met Planee dan ook volop in automatisering en robotisering. “Onze administratieve dienstverlening is gericht op efficiëntie en we maken gebruik van diverse online software tools voor scannen en herkennen van facturen, het verwerken van boekingen, het visualiseren van cijfers en het presenteren van de jaarrekening. In de toekomst zal er steeds meer sprake zijn van robotisering waardoor systemen meer en meer in elkaar grijpen. Dit biedt volop mogelijkheden, ook als het gaat om het samenvoegen en analyseren van data waarop franchisegevers en franchisenemers, al dan niet op basis van adviezen van de relatiebeheerders van Planee, beter kunnen sturen en hun prestaties verder kunnen verbeteren.”

Hizi Hair-franchisenemer Anne-Christien: ‘Planee is een perfecte partner’

Planee is voor de franchisenemers van Hizi Hair van toegevoegde waarde, zo blijkt uit de woorden van franchisenemer Anne-Christien van Beekhuizen: “Ik heb altijd een goed overzicht en kan bijsturen waar nodig.”

Anne-Christien heeft vestigingen van Hizi Hair in Baarn, Soest en Castricum en besteedt de financiële en salarisadministratie volledig uit aan Planee. “Per vestiging kan ik dankzij Planee precies zien wat de ontwikkelingen zijn. De loon-omzetverhouding bijvoorbeeld, maar ook waarop de ene vestiging afwijkt van de andere. En zelfs ten opzichte van de collega-franchisenemers binnen Hizi Hair.” Behalve de administratie en alles rondom de lonen, zorgt Planee ook voor de maandelijkse uitbetalingen van de lonen. “Ze betalen op tijd, altijd op de 23e. En als de 23e een keer op een zaterdag valt, dan betalen ze het salaris een dag eerder uit. Dat is natuurlijk erg fijn voor de medewerkers.” Wijzigingen in de salarissen, bijvoorbeeld omdat er meer uren zijn gewerkt of omdat iemand een prestatiebonus heeft verdiend, geeft Anne-Christien na afloop van de maand door aan Planee. “Zij verwerken het dan, ideaal. Men is heel punctueel.” Planee maakt de cijfers inzichtelijk via dashboards en informeert hierover de franchisenemers van Hizi Hair actief. “Waar gaat het goed en waar lopen wij uit de pas bijvoorbeeld als het gaat om de gemiddelde besteding: het zijn de juiste handvatten om het bedrijf te sturen. Ik betrek ook mijn leidinggevende medewerkers hierbij, zodat zij ook weten waar ze op kunnen sturen”, aldus Anne-Christien. Zij vertelt verder dat er recent onder de franchisenemers een evaluatie is gehouden over Planee. “Planee kreeg een 8,5. Dat zegt toch wel iets, we zijn met z’n allen heel tevreden. Zeker ook omdat we dikwijls met elkaar sparren en aanwijzingen geven over hoe het nog beter kan. Dat wordt altijd direct opgevolgd door Planee, perfect.”

Lees meer over:
Bekijk ook

Planee Group is een administratie- en advieskantoor met diverse franchise klanten zoals Hizi Hair, Bagels & Beans, Cosmo Hairstyling, Shoeby, Eazie Wok Restaurants en Team Kappers.