Bagels & Beans: Het succes van twee vrienden

Een gedeelde passie voor koffie bracht Laurens Dekkers en Sietse van den Berg samen als vrienden én als ondernemers van Bagels & Beans in Den Bosch.

Hun weigering om concessies te doen aan kwaliteit brengt hen succes, erkenning en tevreden gasten. Op de dag van de opening van hun Bagels & Beans-vestiging in ’s-Hertogenbosch stonden de rijen voor de deur. “Dat was op een zaterdag, misschien niet zo’n handige dag om te openen”, lacht Sietse van den Berg (37), samen met Laurens Dekkers (41) franchisenemer sinds 2005. Maar de drukte bleef. Wat zeker meehielp: hun cappuccino werd tot beste uitgeroepen in de cappuccinotest van het Vara-programma Kassa. “Na die test was er echt een stormvloed van mensen die bij ons cappuccino kwamen drinken”, vertelt Laurens. “En in 2007 wonnen we de AD-koffietest. Vanaf toen is het een gekkenhuis geweest, zoiets heeft een impact, echt niet normaal. Dit jaar wonnen we weer de AD-koffietest. Het brengt mensen uit het hele land die hier koffie komen proeven. Ook onze vaste klanten reageren er heel leuk op.”

Werktijden

Never a dull moment dus bij de Bossche vestiging van Bagels & Beans. En dat terwijl een reden om voor zichzelf te beginnen was dat ze het rustiger aan wilden doen. Beide mannen komen uit de horeca, waar ze lange dagen en vooral avonden maakten. Laurens: “Ik wilde al vanaf de zandbak kok worden en zit sinds mijn vijftiende in de horeca. Ik ben begonnen als leerling-kok, heb mijn diploma gehaald en ben daarna de patisserie in gerold. Ik wilde eigenlijk nooit ondernemer worden. Ik werkte als chef-patissier bij 5-sterrenhotels en daar is alles heel goed geregeld. Als je ’s morgens binnenkomt, zijn je kleren gewassen en gestreken en als je het pand verlaat, ga je een biertje drinken en het is klaar. Maar het begon toch te kriebelen. Er kwam gezinsuitbreiding en ik wilde niet meer altijd van ‘s morgens 10 tot ’s avonds 12 werken.” Sietse wilde eigenlijk binnenhuisarchitect worden. Als echt legojongetje ging hij naar de MTS om bouwkunde te studeren. Daar bleek dat hij tekenen leuker vond dan het technische stuk. “Uiteindelijk heb ik bij Center Parcs een interne opleiding gedaan en daar ontdekte ik dat ik het kookgedeelte het leukste vond. Toen heb ik versneld de koksopleiding gedaan. En als je goed je best doet, hoef je in het koksvak niet te solliciteren, dan word je gevraagd.” Zo kwam Sietse terecht bij het Dorint Hotel in Eindhoven, waar hij patissier Laurens leerde kennen. Hun link: de liefde voor koffie. “We wilden graag samen iets anders, we waren wel klaar met de werktijden”, zegt Sietse.

Vernieuwend

Op internet gingen ze op zoek naar franchisemogelijkheden met als basis de gedeelde koffie-interesse. Als snel kwamen ze uit bij Bagels & Beans. “Dat was toen nog relatief klein”, vertelt Laurens. “Het was een vernieuwend concept: Bagels & Beans ging over gezonde dingen, toen ook al zoveel mogelijk biologisch. Verse sapjes, geen frisdrank, geen alcohol, à la minute belegde bagels en goede koffie.” Sietse vult aan: “De combinatie van eten en koffie en de goede kwaliteit van de producten sprak ons erg aan.” Inmiddels is het koffielandschap enorm veranderd. Meer formules, meer specialty koffies, andere structuren. Laurens: “Vroeger had je alleen koffiezaken met merken koffie, nu heb je allemaal microbranders die hun eigen koffie inkopen en zelf branden – groene bonen van boeren over de hele wereld. Of het nu single origine is, dus van één plantage, of een melange, de kwaliteit werd steeds beter. En wij blijven natuurlijk zelf ook niet stil staan. Koffie is zo divers, het is leuk om daar mee bezig te zijn. Een goede koffie is van veel factoren afhankelijk, zoals het weer, de vochtigheid, warmte en kou. Je moet steeds alles bijstellen voor een goede koffie: de molen, het gewicht, de maalgraad. Je bent altijd bezig om die perfecte balans, de optimale smaak uit de koffie te halen.” Van de twee ondernemers is het Sietse die zich vooral met de koffie bezig houdt en daardoor ook met de gasten omdat hij nu eenmaal met zijn gezicht richting de zaak staat. Laurens is meer in de keuken bezig, waar hij buiten de vers belegde bagels ook elke dag verse taarten maakt, zoals worteltaart en cheesecake. Die rolverdeling is vanzelf zo gelopen, zeggen de mannen. “Ik ben de perfectionist”, zegt Laurens. “Ik hou het reilen en zeilen van de keuken in de gaten en doe de inkoop. Sietse is meer van de voorgrond, van het sociale. Maar ik vind de koffie ook heel leuk en als Sietse er niet is, doe ik dat.” Veel mensen waren sceptisch over hun avontuur, vertelt Laurens. “Vrienden die iets beginnen, dat kan niet lang duren. Maar we hebben nooit problemen.” Inmiddels hebben ze tien medewerkers.

Tweede vestiging

Laurens en Sietse voelen zich op hun plek bij de formule. “Zeker bij de opstart kregen we veel steun, ook richting de bank. En er is een goed contact over en weer. Sommige mensen vragen wel eens ‘Waarom stop je niet met franchise en ga je dit niet voor jezelf doen?’ Maar we hebben hier alle vrijheid. Als franchisenemer kun je naast het vaste assortiment altijd een eigen item voeren en dat doen wij met onze taarten. Verder piloten wij veel voor de franchisegever, dan testen we nieuwe producten in de zaak. Dat is heel erg leuk.” De twee mannen hebben inmiddels uitbreidingsplannen. Deze maand openen ze in Eindhoven hun tweede vestiging, een bestaande vestiging van Bagels & Beans. “We gaan een nieuwe fase in, heel spannend”, vindt Laurens. “Het idee is dat we daar samen in het weekend staan en door de week om de dag. We kunnen onze klanten in Den Bosch natuurlijk niet in de steek laten!”

+