'Wij staan nooit stil bij ons vrouw-zijn'

De formule Pink Pepper, vijf jaar geleden opgericht door Caroline Bloemers en Claudia Reimert, biedt verschillende activiteiten en uitjes voor bedrijven en particulieren. Het concept rust op twee pijlers: de winkels waar onder andere kralen, sieraden en accessoires worden verkocht en het organisatiebureau, waarbij zowel de particuliere als de zakelijke markt wordt bediend met onder andere workshops, zoals bonbons en taarten maken, en arrangementen met een bepaald thema.

Sinds 2007 geven Caroline en Claudia hun formule in franchise uit. Er zijn op dit moment vijf Pink Pepper-franchiseondernemingen, waarvan twee organisatiebureaus, één winkel en twee combinaties daarvan. Ze runnen op dit moment ook nog drie eigen vestigingen. Voor de eigen vestiging in Utrecht komt dit jaar nog een franchisenemer.

Naam: Caroline Bloemers (34) en Claudia Reimert (34)

Bedrijf: Pink Pepper

Werken in franchise sinds: 2007

Functie: eigenaren franchiseformule Pink Pepper

Aantal uren per week: ieder 40 uur per week in 4 dagen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe zijn jullie in de franchisewereld terechtgekomen?

Caroline: "Vijf jaar geleden hebben we samen Pink Pepper opgestart. Omdat we graag wilden uitbreiden, zijn we gaan nadenken over hoe we dat het beste konden aanpakken. Moest dat met managers of moest dat in eigen ondernemerschap? Van dat laatste houden we erg, we ondervinden allebei hoe fantastisch dat is. Plus het voordeel daarvan is dat mensen toch meer hun best doen voor hun zaak. Vanuit onze drie eigen vestigingen zijn we in 2007 het franchiseconcept gaan opzetten. Omdat we daar geen ervaring in hadden, hebben we daarvoor een professionele partij in de arm genomen die ons heeft begeleid in dat proces."

Waarom Pink Pepper?

Claudia: "Ik had geen ervaring met ondernemen, ik heb een creatieve achtergrond. Ik heb onder andere de kunstacademie gedaan en heb diverse banen gehad. Caroline had al wel verschillende ideeën om voor zichzelf te beginnen. Toen kwam ze hierop en ik wist: 'dit is het'. Er zitten namelijk heel veel creatieve kanten aan. Ik heb mijn baan opgezegd en wij zijn samen voor dit concept gegaan. Het is ontstaan vanuit het upcoming fenomeen vrijgezellenfeesten en is inmiddels uitgebreid van de particuliere markt naar de zakelijke markt."

Caroline: "Ik heb commerciële economie gestudeerd, met als afstudeerrichting international management. Daarna heb ik beleid, communicatie & organisatie gedaan. Ik heb nog anderhalf jaar bij Sara Lee in Utrecht gewerkt voordat ik dit ben begonnen. Ik wilde altijd al graag voor mezelf beginnen en had al zes businessplannen op de plank liggen. Ik vond het enorm leuk om allemaal dingen te bedenken die je in de markt kon zetten. Het was het meestal net niet maar dit was het wel. Claudia en ik kennen elkaar al heel lang en onze kwaliteiten bleken elkaar enorm aan te vullen. Dat is vooral in het begin erg belangrijk. Nu weten we natuurlijk wel wat meer van elkaars vakgebied."

Welke eigenschappen komen goed van pas in je werk?

Caroline: "Ik ben primair verantwoordelijk voor de ondersteuning van de franchisenemers en daarbij is het wel handig dat ik de ervaring heb van hoe het is om met helemaal niks beginnen tot nu. Als iemand roept 'dit lukt niet', dan kan ik zeggen 'dat lukt wel, want dat hebben wij ook gedaan'. Daarnaast vind ik het erg leuk om als een soort coach met mensen mee te denken, goed naar hen te luisteren en te zoeken waar nu echt de knelpunten zitten. Ik kan ook zakelijk zijn. We stellen de dienstverlening voorop maar soms moet je ook tegen iemand kunnen zeggen dat zijn omzet te laag is en dat we daar iets aan moeten doen."

Claudia: "Ik ben nu nog wat meer gericht op het aansturen van de vestigingen die we in eigen beheer hebben in Utrecht, Amsterdam en Zwolle. Wat ik belangrijk vind, is dat we dat in een team doen waarin iedereen duidelijk zijn eigen taken heeft. We hebben inmiddels na vijf jaar een geoliede machine maar ik probeer de mensen zoveel mogelijk te stimuleren met nieuwe dingen zodat ze een uitdaging in hun werk blijven zien. Daarnaast stuur ik ook zo'n twintig instructeurs aan die op oproepbasis voor ons werken voor de workshops. Mijn manier van leidinggeven is redelijk informeel. Ik denk dat ik daardoor wel veel dingen gedaan krijg. Als je dan in een stresssituatie moet zeggen 'we gaan het zo doen', dan nemen mensen dat wel aan."

Wat heb je tot nu toe bereikt en heeft dat iets met je vrouw-zijn te maken?

Claudia: "Het is één grote leerschool in de praktijk. We weten inmiddels hoe je succesvol een actie moet aanpakken, hoe je het beste met je collega's kunt omgaan en hoe je het beste een klant kunt benaderen. Ik weet niet of ons vrouw-zijn daar nu zo'n enorme invloed op heeft. Ik kan me wel voorstellen dat vrouwen wat sneller kunnen inschatten hoe je het beste uit mensen kunt halen."

Caroline: "Ik sta nooit stil bij het vrouw-zijn. Je moet ook wel wat mannelijke eigenschappen hebben om een zaak te leiden. Je moet niet bij alles drie keer nadenken over hoe iets op te vatten bijvoorbeeld. Als je een eigen zaak runt, moet je soms wel oogkleppen opzetten." (Lachend) "Dat klinkt wel wat negatief over de mannen maar zo bedoel ik het niet! Het gaat om zakelijk durven zijn. Dat heb ik vooral geleerd in de afgelopen jaren. En ik heb geleerd dat niks je komt aanwaaien. Je moet het zelf doen. Als je er echt in gelooft en je gaat voor je doel - en je maakt je niet al te druk om ditjes en datjes wat vrouwen soms doen - dan lukt het ook."

Is carrière maken een kwestie van offers brengen?

Caroline: "Nee. Maar je moet wel een partner hebben die achter je staat en je moet geen van 9 tot 5-mentaliteit hebben. We hebben allebei een kindje dus we moeten wel een heleboel dingen regelen en plannen maar dat zie ik niet als een offer. Ik zie het eerder als een verrijking want ik kom elke dag thuis met hartstikke mooie verhalen."

Caroline: "De zaak staat op nummer één maar je privéleven staat daar wel naast. Het carrièreplafond voor vrouwen komt meestal in beeld als er kinderen komen en daar proberen wij in ons bedrijf op een andere, vrouwvriendelijker manier mee om te gaan."

Hoe zit het met je zelfbeeld?

Claudia: "Iedereen heeft wel zo zijn onzekerheden, ook in zijn werk. Maar ik sta achter wat ik doe en voel me daar ook zeker in. Als er iets niet goed gaat, dan krijg je dat terug. Daar ben ik niet bang voor, dat doe je gewoon de volgende keer anders. Ik heb nooit slapeloze nachten."

Caroline: "Daar sluit ik me bij aan!"

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Caroline en Claudia: "Heel Nederland volzetten met Pink Pepper! Binnen vijf jaar willen we zo´n vijftien organisatiebureaus en zo´n dertig winkels hebben."

Wat maakt jullie een gelukkig mens?

Claudia: "Dat ik kan doen wat ik heel leuk vind en de vrijheid heb om alle plannen op te pakken die we in ons hoofd hebben."

Caroline: "Voor mij is het dat mijn werk en privé zo goed te combineren zijn, dat is heel prettig. En dat je zelf kan bedenken waar je over twee jaar wilt staan!"

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur