We merken dat we nodig zijn
Toen Tamarah van Dijk en Elles Band elkaar ontmoetten via hun dochters, hadden ze niet kunnen vermoeden dat hun vriendschap zou uitmonden in een bloeiende horecaketen. Anderhalf jaar geleden openden ze Toetie & Bo Kidscafé in Hoorn, een plek waar kinderen echt welkom zijn en ouders ontspannen kunnen genieten. Nu, met een tweede vestiging op komst in Purmerend, zetten ze de volgende stap: franchising. ‘We merken dat we nodig zijn,’ zegt Tamarah. ‘Het concept werkt en we krijgen aanvragen uit het hele land.’
Een gat in de markt
Wie met jonge kinderen uit eten gaat, kent het probleem: kindvriendelijk is vaak niet écht kindvriendelijk, legt Tamarah van Dijk uit die voorheen werkzaam was in de theaterwereld. ‘Je hebt een speelhoekje ergens weggestopt en daar moet je het mee doen,’ zegt Tamarah. ‘Maar wij wilden een plek waar kinderen écht welkom zijn.’ Vanuit die gedachte ontstond Toetie & Bo. Het concept is simpel maar effectief: een horecagelegenheid waar kinderen in het middelpunt staan, met een veilige speelruimte en faciliteiten die volledig op jonge gezinnen zijn afgestemd. ‘Bij ons kunnen ouders zonder stress lunchen terwijl hun kinderen koekjes bakken of spelletjes spelen. Geen glazen of porselein, maar kinderbestek en slabbetjes. Luiers en billendoekjes zijn vrij beschikbaar, en we hebben ruime verschoonruimtes met potjes en opstapjes.’
Succes in hoorn en uitbreiding naar Purmerend
De eerste vestiging in Hoorn bleek direct een schot in de roos. ‘Ze stonden op de openingsdag met rijen voor de deur,’ herinnert Tamarah zich. ‘Dat was natuurlijk geweldig, maar het belangrijkste is dat mensen blijven terugkomen.’ De ochtenden en lunchuren zijn steevast drukbezet. ‘We richten ons vooral op kinderen van nul tot vier jaar en die gaan ’s middags slapen. Maar onze piekuren draaien goed.’Met dat succes op zak werd al snel gekeken naar een tweede locatie. Die werd gevonden in Purmerend, waar het duo via crowdfunding de financiering rond wist te krijgen. ‘We hebben Hoorn zo ingericht dat het zelfstandig draait, zodat we ons op groei kunnen richten.’ De ambitie gaat verder: ‘Na Purmerend willen we uitbreiden via franchise.’
Een franchiseformule met een duidelijke visie
Het franchisemodel stond vanaf het begin op de radar van het ondernemersduo. ‘We wilden altijd een keten opzetten,’ zegt Tamarah. ‘Vanaf dag één hebben we alles schaalbaar gemaakt.’ Van de menukaart tot de leveranciers, alles is zo ingericht dat het eenvoudig in nieuwe locaties geïmplementeerd kan worden.
‘Onze medewerkers zijn allround, alle processen zijn vastgelegd. Iemand die vandaag binnenkomt, kan direct aan de slag met een duidelijke handleiding.’
Dat strakke format betekent dat Toetie & Bo een ‘harde franchise’ wordt. ‘We willen de kwaliteit bewaken,’ zegt Tamarah. ‘Dat betekent dat franchisenemers een vast concept krijgen met relatief beperkte ruimte voor eigen invulling. De menukaart ligt grotendeels vast, net als de marketing en inrichting.’ Die marketing wordt centraal geregeld. ‘Social media speelt een grote rol in ons succes. We hebben laten zien dat als je mensen meeneemt in het proces, ze vanzelf enthousiast worden. We hebben bijvoorbeeld in de totstandkoming van het eerste vestiging veel content gedeeld en dat werkte goed.’
Op zoek naar ondernemers met hart voor kinderen
Toetie & Bo zoekt franchisenemers die niet alleen van horeca houden, maar ook van kinderen. ‘Het is een speciieke doelgroep,’ legt Tamarah uit. ‘Je moet kunnen omgaan met chaotische momenten en het leuk vinden om kinderen een mooie ervaring te geven. Het is daghoreca, wat betekent dat je geen late diensten draait, maar wel met volle energie moet werken tijdens de piekuren.’
De ideale kandidaat is communicatief sterk en servicegericht. ‘Onze gasten komen vaak drie keer per week. Ze voelen zich thuis omdat ze zich gezien en gehoord voelen. Dat moet een franchisenemer ook uitstralen.’ Qua investering is er een startkapitaal van ongeveer 180.000 euro nodig, ahankelijk van de locatie. ‘Daarvoor krijgen franchisenemers een volledig uitgewerkt concept, training en ondersteuning. We helpen met de opstart, marketing en operationele processen.’
Toekomstplannen: Heel Nederland en verder
De ambities van Toetie & Bo reiken ver. ‘In 2026 willen we drie nieuwe vestigingen openen en binnen vijf jaar twintig,’ zegt Tamarah. De aanvragen stromen binnen, ook uit België. ‘Blijkbaar is er in Antwerpen nog niets vergelijkbaars. Dat is natuurlijk interessant.’
De eerste franchisenemers moeten komend jaar aansluiten. ‘We hebben al zo’n twintig tot vijfentwintig geïnteresseerden, mensen die ons concept graag in hun eigen stad willen neerzetten.’ De komende tijd staat in het teken van selectie en verdere uitwerking van de franchiseformule. ‘We staan op de Franchise Plus Beurs en praten met kandidaten. Dit moet een succes worden.’ Voor de twee ondernemers is het duidelijk: ze hebben een concept in handen dat werkt en klaar is voor de volgende stap. ‘We willen dat Toetie & Bo een begrip wordt. Een plek waar ouders en Meer weten? kinderen met plezier komen, in heel Nederland en daarbuiten. Dus we hebben heel veel zin om met de franchisenemers aan de slag te gaan.’
“Bij ons kunnen ouders zonder stress lunchen terwijl hun kinderen koekjes bakken of spelletjes spelen”