Waarom zijn Nederlandse franchiseconcepten zo geliefd in België?
De Belgische consument is een Bourgondiër, zowel op het gebied van eten als op bestedingsvermogen. Ze omarmen graag Nederlandse concepten en hebben een neus voor goede ideeën met kwalitatieve producten en/of diensten. Veel Nederlandse concepten doen het goed op de Belgische markt en bieden een frisse wind tussen de Belgische concepten die je overal tegenkomt. Er is dus genoeg potentieel bij onze zuiderburen voor Nederlandse franchisegevers.
Aandachtspunten voor Expansie naar België
België is niet Nederland, ook al gebruiken we bijna dezelfde taal. Het kan een valkuil zijn om te denken dat je de strategie uit Nederland zomaar kunt kopiëren. Trap hier niet in, er zijn culturele verschillen en nuances die een succesvol concept in Nederland niet automatisch een hit maken in België. Het is cruciaal om je huiswerk goed te doen voordat je de stap naar België zet. Veel internationale concepten beginnen met een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door de franchise-experts van FranCorp Belgium. Eveneens zullen er verschillen optreden op verschillende gebieden van ondernemerschap.
Enkele cijfers over de Belgische Franchise markt
- 362: Totaal aantal Franchise en- licentie netwerken
- 19.9 % van de detailhandelsnetwerken wordt uitgebaat in Franchising
- 27,1 % van alle verkooppunten zijn Franchise vestigingen
- 18,76 % invloed op de Belgische markt
Franchise-proof concept
Het is sterk aan te raden om je concept franchise-proof te maken voor België voordat je breed uitbreidt, eventueel met een externe (master) franchise-partner. Dit kan door eerst een “Belgificatie”-check uit te voeren op het concept, de producten, de kosten-batenanalyse, de marketingmaterialen, etc. Dit doe je samen met een specialist op de Belgische markt en door de proef op de som te nemen. Dit kan niet door slechts enkele dagen in België door te brengen. De enige manier om je goed voor te bereiden is door met lokale experts lokale experten te werken.
Maak jouw strategisch franchisehuiswerk
Een grondige voorbereiding vraagt een pre-market entry investering, maar dit is nog altijd goedkoper dan later te moeten concluderen dat je expansie naar België is mislukt. Het terugtrekken uit België kan niet alleen financieel catastrofaal zijn, maar ook je merk beschadigen. Belgische klanten zullen je jaren niet meer vertrouwen en dat vertrouwen herwinnen is het moeilijkste. Er zijn veel succesverhalen op de Belgische markt, zoals Deli-france, Jumbo, Grando Keukens, Pirtek, Filta, Action Coach en anderen. Helaas zijn er ook minder positieve verhalen. Sommige franchisegevers kozen de verkeerde masterfranchisenemer of slaagden er niet in om hun concept voldoende naamsbekendheid te geven om financieel rendabel te zijn.
Enkele valkuilen voor Nederlandse Franchise concepten
- Hogere variabele kosten, zoals personeelskosten
- Andere type locaties, zoals minder winkelcentra
- Verschillende huurprijzen in vergelijking met de Nederlandse markt
- Andere Pre-contractuele wetgeving dan in Nederland
- Verschillende wetgeving rond Franchise en commerciële samenwerkingen
- Verplichting tot afname van een groot deel van het assortiment
- De juiste entry strategy bepalen voor de Belgische markt
- Werken met een Master Franchisenemer en is deze winstgevend (genoeg)?
Jumbo: Een geslaagde rekrutering van gekwalificeerde kandidaten in België
Een Nederlandse Franchisegever die zich succesvol op de Belgische markt heeft gelanceerd is Jumbo. Na een grondige strategische en geografische oefening heeft jumbo zijn rekruteringscampagne met Franchise.be gelanceerd. Maar liefst 167 gekwalificeerde kandidaten uit Vlaanderen toonden interesse in de eerste 12 maanden. Het mooiste bewijs dat Belgische ondernemers veel interesse tonen in Nederlandse concepten, dit ondanks het vrij verzadigde landschap van supermarkten in Vlaanderen.
Franchise Expansion Director, Louis Himpe, kan tijdens een online kennismaking met u een strategisch rekruteringstraject voorstellen om de juiste en gekwalificeerde (master) Franchisenemers aan te trekken. Plan gratis een advies gesprek in met de Franchise.be Expansion Director: https://calendly.com/lhimpe/30min