Waar moet je op letten voor je een franchisecontract ondertekent?

Waar moet je opletten bij franchise?

Het is zover: je hebt een leuke franchiseformule gevonden, het gebied waarin jij aan de slag gaat is bekend, de voorovereenkomst is getekend en nu sta je op het punt om het franchisecontract te ondertekenen. Waar moet je eigenlijk allemaal op letten?

Voor het sluiten van een franchisecontract

Niets is zo vervelend als het vastzitten aan een jarenlang contract en investering terwijl de franchiseformule niet aan je verwachtingen voldoet. Om dit te voorkomen kan je vóór het sluiten van het franchisecontract al wat werk verrichten, zoals: 

  • vergaar zoveel mogelijk informatie over de franchiseformule, bezoek bijvoorbeeld bestaande vestigingen en ga in gesprek met andere franchisenemers
  • voer een vestigingsplaatsonderzoek uit, zodat je weet dat jouw vestiging op de juiste locatie zit 
  • onderzoek of er concurrerende formules in de buurt gevestigd zijn
  • bestudeer goed de financiële exploitatiemodellen die ter beschikking gesteld worden en maak je eigen prognoses 
  • ga na of de franchisegever een gezonde financiële positie heeft
  • onderzoek of de handelsnaam, handelsmerk en de overige rechten van de franchise goed beschermd zijn.

Wat moet in een franchisecontract staan?

Weet je zeker dat de formule bij je past en is er wederzijds vertrouwen? Dan is de volgende stap voordat je van start kan, het tekenen van het franchisecontract. Per franchiseformule zal de inhoud van een franchisecontract verschillen, maar in grote lijnen komt de inhoud op hetzelfde neer. Check tenminste deze 12 punten grondig voordat je een franchisecontract tekent: 

  1. Vestiging
    Staat jouw vestigingsadres vermeld? Mag je zelf (deels) invulling geven aan het interieur en de lay-out van de vestiging, of staat dit volledig vast? Als de vestiging verbouwd moet worden vanwege formuleaanpassingen, komen de kosten dan voor jouw rekening?  Wat is het vastgestelde werkgebied oftewel rayon dat jij krijgt toegewezen? Is dit afgebakend, door middel van bijvoorbeeld een postcodegebied? En belangrijk: krijg je binnen jouw postcodegebied exclusiviteit, of kan je concurrentie verwachten van jouw eigen formule?
     
  2. Reclame, marketing en internet 
    Hoe zijn de verantwoordelijkheden en plichten omtrent reclame, marketing en internet geregeld? Verzorgt de franchisegever alle marketing en promotie, of ligt (een deel van) de verantwoordelijkheid hiervoor bij jezelf? Verzorgt de franchisegever een goede website waar ook jouw vestiging goed op geprofileerd wordt? Hoe wordt omgegaan met Social Media? Moet je dit zelf verzorgen of wordt dit centraal verzorgd en/of gecontroleerd? Hoe zijn eventuele e-commerce activiteiten geregeld? Is er bijvoorbeeld een webshop en hoe worden de kosten en opbrengsten hiervan verdeeld tussen franchisegever en franchisenemers?
     
  3. Diensten van franchisegever
    Is goed en volledig beschreven welke diensten de franchisegever aan jou verleent? Denk bijvoorbeeld aan: ondersteuning bij de verbouwing en inrichting en het opstarten van de vestiging, de opleiding en training van jezelf en je personeel, en ondersteuning op het gebied van inkoop, logistiek en administratie.
     
  4. Duur van de overeenkomst
    Is beschreven voor welke periode de overeenkomst wordt aangegaan? Kan je deze periode gelijk laten lopen aan je huurovereenkomst? Hoe en wanneer vinden onderhandelingen plaats over de voorwaarden voor een nieuwe overeenkomst? Hoe dien je de overeenkomst op te zeggen? Onder welke voorwaarden kan een overeenkomst voortijdig opgezegd worden door jezelf of de franchisegever?
     
  5. Fee
    Is goed omschreven hoeveel de entreefee, franchisefee en eventueel reclamevergoeding en andere vergoedingen bedragen? Staan de fees in verhouding tot de te verwachte ondersteuning? Hoe vindt de betalingswijze hiervan plaats? 
     
  6. Handboek 
    Is in het contract informatie opgenomen over het handboek? Bijvoorbeeld of je verplicht bent om de formulekenmerken in het handboek op te volgen? Hoe word je op de hoogte gebracht als de franchisegever wijzigingen aanbrengt in het handboek? 
     
  7.  Assortiment
    Ben je verplicht om een bepaald productassortiment te voeren of mag je ook (deels) een eigen productassortiment aanbieden? Hoe is de inkoop en logistiek van de producten geregeld? Geeft de franchisegever advies over verkoopprijzen? Legt de franchisegever maximumverkoopprijzen op? Verplicht de franchisegever je om producten in te kopen en aan te bieden speciaal voor aanbiedingen?
     
  8. Opleiding en training
    Verzorgt de franchisegever opleidingen en trainingen? Is er alleen training bij de start, of word je ook regelmatig bijgeschoold? Ben jij en jouw personeel verplicht om hieraan deel te nemen? Zijn de kosten voor opleidingen en trainingen voor jou als franchisenemer?
     
  9. Administratie
    Ben jij verplicht om bepaalde automatisering en kassasysteem te gebruiken? Ben jij verplicht om jouw administratie, inclusief de personeelsadministratie, uit te laten voeren door een door franchisegever aangewezen administratiekantoor? Komen de kosten voor het laten verzorgen van de administratie voor jouw rekening? Indien de franchisegever factureert, wie is verantwoordelijk voor het debiteurenbeheer?
     
  10. Benchmarking
    Vindt er benchmarking binnen de formule plaats? Ben jij verplicht om jouw bedrijfsgegevens te verstrekken ten behoeve van bedrijfsvergelijking?
     
  11. Franchiseoverleg
    Hoe is de communicatie binnen de franchiseformule geregeld? Is er bijvoorbeeld een franchiseraad? Heeft deze invloed en hoe vaak vindt het overleg plaats?
     
  12. Overdracht van je vestiging 
    Stel je voor dat je wilt stoppen met jouw vestiging, hoe is dan de overdracht geregeld? Aan welke voorwaarden moet jij voldoen? Komt de waarde van de eventuele goodwill toe aan jou als franchisenemer? Hoe is het concurrentiebeding geregeld?
Lees meer over:
Sammy-Jo Sammy-Jo Sloote
Franchise Consultant

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Sammy-Jo Sloote
CAPTCHA