“De poké bowl is here to stay”
Door Amsterdam lopen en je realiseren dat er niks gezonds te krijgen is dat tegelijk snel klaar en betaalbaar was: Quinta Witzel zag er vijf jaar geleden meteen een gat in de markt in. Samen met haar broer Gerrit Jan ontwikkelde ze de formule Poké Perfect, die inmiddels bijna dertien vestigingen telt. Franchisenemer Kristel Schulte zag datzelfde een paar jaar geleden in Den Bosch: terwijl de poké bowl toen al lang hip& happening was, was die stad nog een witte vlek. In 2019 opende ze daar een Poké Perfect-vestiging. Die liep zó goed dat ze samen met haar partner Nicky deze zomer een tweede vestiging opende in Nijmegen. De groei is er nog lang niet uit.
"Wij woonden destijds in Amsterdam en daar kwam vijf jaar geleden de eerste vestiging van Poké Perfect”, vertelt Kristel. “Sinds de opkomst van de poké bowl eten wij dat elke week.” Omdat ze uit een horecafamilie komt, wist ze altijd al dat ze iets voor zichzelf wilde. “Daarbij wilde ik vóór mijn 30e terug naar Den Bosch, daar ben ik geboren. En ik zag dat er in Brabant nog weinig poké bowls te krijgen zijn. ”Ze vroeg een oriënterend gesprek aan bij de oprichters van Poké Perfect, Quinta en Gerrit Jan Witzel. De frisse look & feel, de website maar ook de planmatige aanpak van de formule spraken haar meteen aan, het ver-dienmodel klopte en na alle voors en tegens afgewogen te hebben, waagde ze de stap in Den Bosch. Op dat moment wist ze al dat ze vijf vestigingen in vijf jaar wilde openen. Nu ook de tweede vestiging in Nijmegen een feit is zoeken Kristel en partner Nicky in Breda een locatie voor een derde. Ze liggen dus helemaal op schema.
‘Hartstikke lekker’
“Kristel en Nicky zitten erg boven op de zaken, zijn heel consistent, klantgericht en werken heel hard. Het zijn doorzetters en hebben echt hart voor de zaak. Zij hebben eigenlijk alles wat je zou willen zien in een franchisenemer”, vertelt franchisegever Quin-ta Witzel. Daar zou ze er wel meer van willen, want de formule groeit hard: binnen vijf jaar elf vestigingen open en twee in verbouwing. Ze wijt het succes van hun formule aan de timing: “We zijn er op het juiste moment ingesprongen. Er was destijds niks gezonds, snels en betaalbaars in Amsterdam en dat misten we oprecht. Wij dachten: als wij er tegenaan lopen, dan hebben andere mensen dat ook – en dat was ook zo. Vanaf dag één liep het goed, de mensen waren enthousiast. Het is natuurlijk ook gewoon hartstikke lekker. Een kracht is bovendien dat het zo’n gevarieerd gerecht is, je kan zóveel kanten op.” Van een pokétrend wil ze niet spreken. “Dit blijft, we gaan gewoon niet meer terug naar ongezond eten. De coronatijd heeft meer dan ooit laten zien hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen.”
‘Schrikken’
Franchisenemers Kristel en Nicky zijn de coronaperiode goed doorgekomen. “De eerste dag van de lockdown was erg schrikken, er was niemand meer op straat”, vertelt Kristel. “Ook de bestellingen bleven uit. Maar na een week waren we op het oude niveau. Toen de winkels weer opengingen, kwamen de toeristen en het winkelend publiek ook weer binnen eten en draaiden we onze beste maanden. Het ging zo goed dat de bank onze vestiging in Nijmegen wel wilde financieren. ”Hun succes in Den Bosch heeft veel te maken met hun unieke positie in Den Bosch, denkt ze. “In Den Bosch is een groot aanbod aan shoarma, pizza en cafetaria’s, ons gezonde concept is hier heel onderscheidend. ”Verder doen ze hun best enorm servicegericht te zijn. Kristel: “We doen altijd net dat beetje extra voor de klanten. We bellen bijvoorbeeld altijd naar de klant als de bezorger vertraging heeft. En als die veel vertraging heeft, bieden we een drankje of een brownie aan.”
‘Nieuwe franchisenemers’
Kristel is dik tevreden over de ondersteuning door de formule. “Ze zijn 24/7 bereikbaar, dat vind ik heel fijn. Zij hebben alles al een keer meegemaakt en hebben overal een oplossing voor. Ze bedenken het interieur, de website, de nieuwe gerechten en het menu. En doordat we nu met zoveel zijn, kunnen we betere afspraken maken met de bezorgplatforms en de leveranciers. Verder staan ze ook erg open als wij franchisenemers met ideeën komen. ”Inmiddels werken er acht mensen op het hoofdkantoor en is de formule op zoek naar een negende, namelijk een marketeer met ervaring in de fastfood marketing. De ambitie van de formule is om over vijf jaar tachtig vestigingen te hebben in de Benelux. “En we zijn al redelijk op weg. Dus we zijn óók hard op zoek naar nieuwe franchisenemers”, aldus Quinta.