Meer interactie in je beursstand? Volg deze 11 tips!

De Franchise+ Beurs is voor veel bedrijven en organisaties een belangrijke gelegenheid om zichzelf te presenteren en te laten zien. Echter, met veel concurrentie op de beursvloer, is het van groot belang om interactie aan te gaan met bezoekers en hen te laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Maar hoe zorg je voor meer interactie en een geslaagd beursgesprek? Daarom hebben wij enkele nuttige tips verzameld om jou te helpen bij het verhogen van de interactie en het slagen van jouw beursstand.

  • Bereid een aantal inleidende zinnen voor Niet iedereen is even bedreven in het bedenken van een creatieve openingszin. Het is daarom aanvaardbaar om enkele bewezen effectieve uitspraken en vragen te oefenen. Hierna kun je altijd nog improviseren.
  • Wees zelfverzekerd en stap zoveel mogelijk bezoekers af, want "elke nee brengt je dichter bij een ja."
  • Wees niet te opdringerig door midden in het gangpad te staan, maar verstop je ook niet achter je stand. Zoek een evenwicht tussen interactie en professioneel imago.
  • Probeer actief bij de bezoekers te benaderen door hen een stapje te volgen. Door in beweging te blijven, maak je gemakkelijker oogcontact en kun je snel een gesprek aanknopen. Als iemand geen interesse heeft, zal dat snel duidelijk worden.
  • Bevorder interactie door het stellen van open vragen. Als je meer betrokkenheid wilt tijdens beursgesprekken, kan het helpen om open vragen te stellen die niet met een simpel "ja" of "nee" kunnen worden beantwoord. Hierbij is het aan te raden om woorden als "wie", "wat", "waar", "wanneer", "waarom" en "hoe" te gebruiken. In plaats van te vragen: "Vind je dit product interessant?" kun je bijvoorbeeld vragen: "Wat vind je van dit product?"
  • Om effectief gesprekken te voeren op een beurs is het verstandig om te beginnen met wat sociaal chitchat. Stel vragen die iedereen aangaan en wees vriendelijk en toegankelijk. Onthoud echter waarom je daar bent en concentreer je niet te veel op algemene onderwerpen. Het doel is tenslotte om je producten en diensten op een interessante manier te presenteren, dus houd daar rekening mee en richt je op je doel.
  • Maak oogcontact met beursbezoekers en ga het gesprek aan als zij binnen hoorafstand zijn.
  • Let op non-verbale communicatie. Bedenk dat ongeveer 70% van communicatie non-verbale is en dat bezoekers op basis hiervan onbewust bepalen of ze je wel of niet vertrouwen. Zorg dat je een open houding uitstraalt door stevig te staan, vriendelijk naar bezoekers te kijken en je armen niet over elkaar te slaan.
  • Richt je aandacht op de bezoekers en wees niet constant in gesprek met collega's.
  • Zorg ervoor dat je belangrijkste zaken binnen handbereik zijn om snel tot actie over te kunnen gaan. Houd bijvoorbeeld je pen, visitekaartjes, weggevers of tablet bij de hand. Hierdoor kun je direct aan de slag als een bezoeker haast heeft.
  • Sta op de beurs met plezier of zet iemand in die enthousiast is. Zowel non-verbale communicatie, jouw aanwezigheid in de stand, speelt een belangrijke rol. Als je met tegenzin aanwezig bent, zullen bezoekers dit snel opmerken en zal het een saaie beursdag worden. Zorg dat je enthousiast en gepassioneerd bent over je formule, producten en diensten, of zet iemand in die dit wel is, om het beste resultaat te bereiken.

"Maximaliseer je interactie tijdens een beursdeelname met deze 11 tips. Of je nu een eenvoudige of luxe beursstand hebt, meer interactie is de sleutel tot meer leads en uiteindelijk meer klanten. Laat deze kans om te excelleren niet onbenut en maak gebruik van onze handige tips."

 

Lees meer over: