Lifestyle heeft ambitieuze doelstellingen

LifeStyle start dit jaar met franchise. De ambities liggen hoog. Het bedrijf wil binnen drie jaar 25 nieuwe franchisevestigingen openen en binnen twee jaar de stap zetten over de grens. Hoe ziet directeur Ellen van Leeuwen dit voor zich? En waarom juist nu?

LifeStyle Home Collection is een merk en winkelconcept met trendy woonaccessoires en meubelen. “We verkopen producten voor in en om het huis die net even iets extra’s geven. Ze geven het gevoel van genieten”, vertelt medeoprichter en directeur Ellen van Leeuwen. Toch wil ze het assortiment zeker niet luxe noemen. “Bij luxe denk je vaak aan dure producten. Maar bij ons zijn de prijs en de kwaliteit juist goed in verhouding. We hechten veel waarde aan de presentatie en de ambiance in de winkels. Ze zijn sfeervol ingericht, er klinkt prettige muziek, klanten voelen zich hier op hun gemak. Als ze dan iets moois kopen, nemen ze dat prettige gevoel mee naar huis.” De stijl van LifeStyle omschrijft Van Leeuwen als authentiek en eigentijds. “Onze producten zijn vaak geïnspireerd op een klassieke vormgeving, maar dan in een trendy jasje.” Ze vertelt dat het assortiment is opgedeeld in drie categorieën: Vintage, Inspiration en Glamour. “Bij Vintage moet je denken aan producten met een landelijke sfeer van hout of riet. Inspiration zijn de aparte producten. Voor deze zomer hebben we bijvoorbeeld felgekleurde vogels. In de winkel maken we hiermee verrassende combinaties, onder andere met onze kleurrijke kussens. Zo brengen we klanten op ideeën. In de categorie Glamour zitten natuurlijk veel producten met glitter en glans, zoals onze nikkelen vazen. Deze producten passen goed in een moderne inrichting.”

Retailervaring

LifeStyle start dit jaar met franchise. “We zijn er klaar voor”, vertelt Van Leeuwen. “Ons merk en ons concept staan en zijn uitgebalanceerd. Bovendien hebben we een goed platform waarin alles geregeld is. We werken nu met zestien eigen winkels, dus alles is uitgedacht op het gebied van inkoop, logistiek, it, marketing en administratie. Daardoor kunnen we onze franchisenemers een fullservice franchiseformule bieden.” Van Leeuwen is dan ook op zoek naar franchisenemers die het voordeel van franchise zien. “We willen met franchisenemers samenwerken die zich graag concentreren op de klant, de verkoop van producten, de presentatie van de winkel en de lokale markt. Daarnaast is het prettig als franchisenemers vanuit hun ervaring in hun winkel met ons meedenken.” Ook vindt Van Leeuwen het belangrijk dat de kandidaten ervaring hebben als ondernemer en in de retail. “Er komt best veel kijken bij het ondernemerschap, zoals inkoop en administratie. Mensen die ervaring hebben als ondernemer of uit een ondernemersnest komen, weten waar ze voor kiezen en raken niet snel overdonderd. Retailervaring vind ik belangrijk omdat mensen dan al gewend zijn om vanuit de klant te denken. Als je de basisprincipes kent, voel je zaken beter aan.”

Buitenland

De ambities van LifeStyle liggen hoog. Het bedrijf wil eigen winkels verkopen aan franchisenemers, binnen drie jaar 25 nieuwe franchisevestigingen openen en binnen twee jaar de stap maken naar het buitenland. De vraag is of dit wel het juiste moment is: midden in de crisis. “Ik merk dat het juist wel goed is”, zegt Van Leeuwen. “Veel mensen zijn gestopt met hun baan en zijn zoekende. Voor de werving van kandidaten werken we samen met een franchise adviesbureau en ik ben tevreden over het resultaat tot nu toe. Kandidaten hebben de juiste kwaliteiten.” De crisis betekent ook dat mensen minder geld uitgeven aan woonaccessoires. LifeStyle heeft zich daar tegen gewapend door het assortiment uit te breiden met mode en body & care. “Je moet dan denken aan producten die goed passen bij onze stijl, zoals armbanden, sjaaltjes, tuniekjes in de zomer en wollen jassen voor in de winter”, vertelt Van Leeuwen. “Het zijn van die basic producten die je even lekker meepakt. Vaak gaat het om bovenkleding. Bij body & care moet je denken aan bodylotion en handdoeken.” Ook de stap naar het buitenland ziet Van Leeuwen met veel vertrouwen tegemoet. “Als groothandel leveren we al langer producten aan bedrijven in heel Europa, Scandinavië en zelfs Koeweit. Dus de ervaring in het buitenland hebben we al. We weten dat onze producten daar aanslaan. Daarnaast hebben we een eigen winkel in Antwerpen en we merken dat ook die goed draait. Een franchisevestiging in het buitenland is de volgende stap.” Welk land het gaat worden, kan Van Leeuwen nog niet zeggen. “Maar West-Europa ligt het meest voor de hand. Of Scandinavië, want daar hebben ze een stijl die veel lijkt op die van ons.”

Hermans Holding

LifeStyle is aangesloten bij de Hermans Holding. Dit is een investeringsmaatschappij en serviceorganisatie voor media- en retailbedrijven. Van Leeuwen: “Voor ons is het prettig om met een dergelijke partner samen te werken omdat ze ons de overkoepelende zaken uit handen neemt, zoals it, logistiek en finance. Door de samenwerking zijn wij in staat om ons te focussen op onze formule.” 

Webshop

LifeStyle heeft sinds kort een webshop. Op den duur is het de bedoeling dat franchisenemers hier een graantje van meepikken. “Maar daarvoor is het nog net te vroeg”, vertelt Van Leeuwen. “De webshop is pas enkele maanden live en we zitten nog in de opstartfase. We hebben nu een omzet die landelijk is te vergelijken met een halve winkel. We verwachten dit jaar door te groeien. Dit doen we onder andere door de webshop te promoten in onze winkels, met onze e-newsbrief en via social media. Als de webshop een redelijke omvang heeft, krijgen de franchisenemers een percentage van de omzet in hun postcodegebied.”