Langdurig succesvol ondernemen: De kernwaarde van Gelderblom Franchise
De afgelopen twee jaar hebben negen slagers gekozen voor de franchise van Gelderblom, waarmee het aantal slagerijen die volgens deze formule werkt inmiddels 22 bedraagt. De samenwerking omvat veel meer dan het uitdragen van de naam en de formule. Mooi voorbeeld daarvan is Slagerij Gelderblom in Ermelo. “Ik ben er erg blij mee dat Jos mij bij de hand heeft genomen en me direct verzekerde dat er een mooie slagerij op mijn pad zou komen. Dat werd die in Ermelo, al zijn we enkele maanden na de overname verhuisd naar de huidige locatie. Het is dus nog mooier geworden dan we in eerste instantie gehoopt hadden”, vertelt eigenaar Jeroen van Voornveld, die vooral de manier waarop (Jos) Gelderblom hem heeft begeleid als ‘zeer prettig’ heeft ervaren.
Het Succesverhaal van Slagerij Gelderblom
Zoals elke franchisegever streeft ook Gelderblom naar groei. Daarin bewaakt de franchiseformule continu de balans tussen groei en goed ondernemerschap. “Als er een slagerij vrijkomt of intern overgenomen kan worden, gaan wij op zoek naar een franchisenemer. Past zijn of haar profiel bij de winkel waarvan wij het de moeite vinden dat onze sterke naam boven de gevel komt te hangen? Gaat het om een zaak die gemakkelijk of moeilijk over te nemen is, moet er gemoderniseerd worden en waarom wil een slager op eigen benen staan? Echt alle aspecten laten we aan bod komen tijdens een kennismakingsgesprek”, legt Jos Gelderblom uit. “Vaak gaan we een dagje toeren langs andere Gelderblom-slagerijen en onze ambachtelijke worstmakerij. Ook vinden we de thuissituatie belangrijk, want achter bijna elke ondernemer zit nog een gezin. Als het enthousiasme groeit en er is een duidelijke klik tussen de ondernemer en Gelderblom, dan gaan we het vervolgtraject in. Waarbij het grote voordeel voor de franchisenemer is dat wij externe onafhankelijke financiële begeleiding aanbieden en alle cijfers voor hem of haar beschikbaar hebben. Wij begroten altijd voorzichtig, maar eerlijk. Wij bieden ook nooit een slagerij aan als we niet de overtuiging hebben dat de winkel op lange termijn kan renderen. Locatie onderzoek en klantenpotentieel worden eerst goed in kaart gebracht, voordat wij een winkel overnemen en aan geïnteresseerden aanbieden.”
Hetzelfde gold voor Slagerij Gelderblom in Ermelo, met het verschil dat de interne overname die door Jeroen van Voornveld werd gedaan ook nog eens gevolgd werd door een verhuizing inclusief nieuwbouw elders in het Gelderse dorp. “Jeroen had eerder al een andere winkel op het oog, maar we hebben hem geadviseerd te wachten op een betere slagerij. Die kwam beschikbaar, omdat de vorige eigenaar Arthur Kool bij ons had aangegeven wat anders te willen gaan doen. We wisten dat Jeroen zodoende een Gelderblom-winkel zou overnemen met potentie, een goede omzet en veel levendigheid. Bovendien wisten wij als franchisegever dat met Jeroen een échte vakman in de winkel zou komen te staan.”
Goede begeleiding
Van Voornveld geeft dat aan het gehele overnametraject bijna twee jaar heeft geduurd, maar dat het de lange wachttijd ‘waard is geweest’. “De eerste locatie die ik op het oog had, werd op advies van Jos afgewezen. Dat was even balen, want ik wilde al een paar jaar voor mezelf beginnen. Zodra je een pand bekijkt, zie je jezelf als het ware al achter de toonbank staan. Maar achteraf ben ik er erg blij mee dat Jos mij bij de hand heeft genomen en me direct verzekerde dat er een mooiere slagerij op mijn pad zou komen. Dat werd die in Ermelo, al zijn we enkele maanden na de overname verhuisd naar de huidige locatie. Het is dus nog mooier geworden dan we in eerste instantie gehoopt hadden”, lacht Jeroen.
De begeleiding die hij van Jos kreeg, ervaarde hij als zeer prettig. “Wat Gelderblom vooraf zei dat het was, zo was het ook. Er waren geen verborgen agenda’s of cijfers die veel rooskleuriger voorgespiegeld waren dan dat ze daadwerkelijk waren. Ik zie ook franchiseformules die het er alleen om gaat dat je hun naam voert boven de gevel, maar bij Gelderblom gaat het echt om een nauwe samenwerking, waarbij je op alle terreinen geholpen wordt. Qua inkoop, productassortiment (via De Waal), maar ook qua marketing en financiën”, vervolgt Jeroen. “Gelderblom communiceerde vanaf de eerste kennismaking alles 1-op-1, zodat ik goed voorbereid het gesprek met de accountant en de bank aan kon gaan. Goede begeleiding bij het voortraject is belangrijk, want na jarenlang als slager gewerkt te hebben, werd ik voor de eerste keer ondernemer. Dan komt er dus ineens heel veel op je af. Wat me erg aansprak, was dat we binnen de punten die bij de franchiseformule horen (zoals huisstijl, kleurstelling, logo) er veel ruimte was voor eigen inbreng. Het winkelinterieur is zodoende helemaal geworden zoals ik het zelf voor ogen had.”
Menselijke maat
Familiebedrijf De Waal is eigenaar van Gelderblom en helpt slagers bij hun productassortiment maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe concepten. Jos: “De Waal heeft als eigenaar van Gelderblom baat bij winkels die gerund worden door mensen die gelukkig zijn in wat ze doen. Dat geldt dus zeker voor het winkelpand en het interieur. Als franchisegever moet je er rekening mee houden dat je met ondernemers te maken hebt, die ook een privéleven moeten runnen. Je gaat in eerste instantie een samenwerking aan voor vijf of tien jaar, met alle inkoopkortingen en andere voordelen die bij een franchiseformule komen kijken. De menselijke maat is echt enorm belangrijk. Ik doe iedere franchisenemer de belofte dat hij of zij mij kan bellen als er iets is waardoor zij hun vak niet op een goede manier kunnen uitoefenen. Dan gaan we altijd op zoek naar een juiste oplossing. Elke franchisenemer is lid van onze club. En bij een club help je elkaar als er iets is.” Die korte lijntjes kan Jeroen beamen. “Als er iets is of ik heb een vraag, dan kan ik altijd bellen of appen. Ook na vijf uur ’s avonds. Niet dat het vaak voorkomt, maar het is fijn om te weten dat het kan als de nood wel aan de man is.”
Succesvolle winkel
Standaard onderdeel van een overname is de begeleiding op het gebied van marketing en communicatie, legt Jos uit. “We delen eerst flyers uit en daarna wordt er huis-aan-huis een openingsmagazine verspreid. In het geval van Ermelo ging het om een interne overname. Daarom hebben we de oude en de nieuwe ondernemer aan het woord gelaten. Arthur Kool gaf op die manier in overdrachtelijke zin ‘zijn zegen’ over de overname. Zeker voor vaste klanten is het fijn om te weten waarom een ondernemer ermee stopt. In het geval van Jeroen ging de overname gepaard met een nieuwe winkel, dus zeker dan is huis-aan-huisreclame in een dorp erg belangrijk”, vertelt Jos. Jeroen aanvullend: “Mensen gingen erover praten met elkaar en bij hun bezoek aan de slagerij voelde het voor de mensen toch meer als een tweede kennismaking, omdat ze mijn gezicht al hadden gezien. In het magazine kon ik mijn passie delen met vaste klanten en tegelijkertijd consumenten uit het dorp informeren dat er een ‘nieuwe’ slagerij zou openen. Vaste klanten wisten na hun derde bezoek niet beter meer. En op basis van de omzetcijfers heb ik al gezien dat we sinds de overname een heleboel nieuwe klanten hebben verwelkomd. Daar hebben het magazine, bedrijfsfilmpje en de acties op social media flink aan bijgedragen.”
Uitdagingen
Zoals aan het begin van dit verhaal al werd gemeld, Gelderblom is continu op zoek naar de juiste balans tussen groei en goed ondernemerschap. Jos: “We krijgen continu winkels aangeboden. De redenen lopen uiteen. Vaak wil een slager gaan verzilveren waar hij zijn hele leven voor gewerkt heeft, maar is er geen opvolging voor handen. Zij melden zich dan bij onze franchise met het verzoek of wij de zaak willen overnemen en aanbieden binnen onze pool aan belangstellende slagers, die op zoek zijn naar een winkel die ze onder onze formule willen draaien. Wij passen echter altijd maatwerk toe. Er zijn meer winkels dan goede locaties. Alleen als wij kansen zien voor een ondernemer, gaan we kijken of een match mogelijk is. Als wij de potentie zien, dan staan wij altijd open voor een gesprek We proberen al het aanbod te onderzoeken en te beoordelen of de locatie en onderneming bij kunnen dragen aan de lange termijnvisie, waarbij zicht op succesvol ondernemen voor onze franchisenemers haalbaar is. Langdurig succesvol ondernemen met Gelderblom is en blijft onze kernwaarde!”
Jos besluit met een advies: “Als je in je winkel iemand hebt lopen waarvan je denkt dat-ie je zou kunnen opvolgen, pak hem of haar dan stevig vast en neem die persoon mee in het bedrijfsproces en enthousiasmeer hem of haar om gefaseerd of helemaal de zaak over te nemen.” Hij lacht: “En hem daarna adviseren om als Gelderblom-franchisenemer te beginnen natuurlijk.”
Wil jij ook franchisen bij Gelderblom? Vraag dan informatie aan via onderstaande knop!