Gelderblom franchise maakt ondernemen succesvol

Vleeswarengroothandel De Waal Vers BV heeft slagerijketen Gelderblom overgenomen. Dankzij de overname is de franchiseformule van Gelderblom volledig vernieuwd en kan worden ingezet op organische groei van de franchiseketen. “Wij hebben de franchiseformule tegen het licht gehouden en het servicepakket uitgebreid, zodat een slager succesvol en rendement vol kan opereren. Wij varen er wel bij als het de ondernemer goed gaat”, benadrukt formulemanager Jos Gelderblom.

De Waal Vers BV en Slagerij & Partyservice Gelderblom kwamen zo’n drie jaar geleden met elkaar in contact. “Wij beleveren 150 tot 175 slagerijen per week met vlees en vleeswaren. Wij zijn niet blind voor de ontwikkelingen in de sector, waarbij we zien dat slagers succesvol kunnen ondernemen maar worstelen met bedrijfsopvolging. Natuurlijk valt er voor ons een winkelpunt weg als een slagerij sluit, maar nog belangrijker vinden wij dat de branche zich verder professionaliseert. Zodoende willen wij jonge ondernemers faciliteren om een bestaande winkel over te nemen via de Gelderblom-franchise”, legt commercieel directeur en franchisegever Auke de Waal uit. Jos Gelderblom vult aan: “Onze formule zit structureel op 20+ slagerijen in Nederland. Sinds 1984 bekleedden we ook een leveranciersfuncties, maar we voelden dat er een moment kwam om Gelderblom door te ontwikkelen. Daarbij wilden we niet met iedereen in zee gaan, maar kijken wat voor mensen achter een bepaald bedrijf zitten. De identiteit en de kernwaarden van De Waal en Gelderblom passen uitstekend bij elkaar. Zodoende dat we met elkaar om tafel zijn gegaan. Dat heeft geleid tot de overname. Nu zijn we klaar om de vernieuwde Gelderblom-franchise te communiceren met de markt.”

Vol pakket voor de franchisenemer

Deelnemers aan de franchise biedt slagerijen een platform ‘om een vervolgstap te maken qua professionaliteit’. “Vaktechnische kennis vanuit de slagerij wordt gekoppeld aan kennis op het gebied van winkelverkoop, marketing en productkennis. Daarin leren we enorm veel van elkaar”, weet De Waal. “Wij komen bij meer dan 150 slagerijen over de vloer en leveren rund, vlees, kip en lamsvlees. Alle vragen over product en kwaliteit kunnen door ons beantwoord worden, maar slagers die deel (gaan) uitmaken van de franchiseformule kunnen op nog veel meer rekenen dan alleen een dagelijkse levering door onze groothandel”, stelt hij. 

Gelderblom legt uit: “Wij hebben het als een sport gezien om binnen hetzelfde bedrag dat slagers betalen om deel uit maken van onze franchise, de bijbehorende formule qua inhoud voller en voller te maken. De ondernemer betaalt 9.500 euro om deel uit te maken van onze franchise, maar hij wordt vervolgens volledig ontzorgd. Financiële dienstverlening, winkelaudits, projectbegeleiding en hygiëne, zaken waar de slager doorgaans minder mee bezig wil maar wel moet zijn, worden hem grotendeels uit handen genomen. Hetzelfde geldt voor reclame en marketingactiviteiten, die wij ontplooien voor hem of haar. Wij zijn van mening dat een ondernemer succesvol en rendement vol moet kunnen opereren. Wij varen er wel bij als het de ondernemer goed gaat. Gelukkig kunnen we vrijwel alles meten, waardoor we het succes voor de ondernemer deels kunnen sturen. Als een slagerij via ons wil beginnen of een zaak wil overnemen, dan lichten we alles goed door om te kunnen voorspellen of een ondernemer succesvol kan worden.” 

Ambitieuze (jonge) slagers gezocht

“We hebben momenteel ruim twintig winkels die onder de naam Gelderblom draaien en nog eens zes winkels die hun eigen winkelnaam voeren. Onze doelstelling is een organische groei van ambitieuze, hopelijk ook jonge slagers en slagersondernemers die binnen een straal van 60 kilometer vanuit Hendrik-Ido-Ambacht een winkel willen beginnen”, vervolgt Gelderblom, die het verhaal aanhaalt van een jonge slager die recent op weg is geholpen dankzij de vernieuwde Gelderblom Franchise. “Hij had zich bewezen als chef-slager en uitgesproken voor zichzelf te willen beginnen, op voorwaarde dat hij zijn tijd en energie vooral in de presentatie, de verkoop en het klantcontact kon steken. Administratie, financiën, website, audits… Daar had hij minder zin in. We hebben die jongen van A tot Z begeleid. Een ondernemer-in-de-dop. We hebben een profiel opgesteld van hem en een risico-inventarisatie uitgevoerd, waaruit duidelijk werd dat er voor hem vanaf dag één een goede boterham te verdienen zou zijn. Wij begroten altijd voorzichtig en als we denken dat het financiële plaatje of vooruitzicht te fragiel is, beginnen we er niet aan. De ondernemer moet uiteraard zijn eigen winkel financieren, maar we helpen wel met de gesprekken met de bank en de onderhandelingen over huurcontracten en de lengte van contracten.”

Dat ondernemers, zeker starters, financieel worden begeleid, is een pré. Gelderblom: “Arbeidskosten zijn duur, dus het advies is zo min mogelijk arbeid. Mijn vader Jan Gelderblom had als gouden regel dat, bij brutowinst minus personeelskosten, je een percentage van 35% of hoger nodig hebt om een goede boterham te kunnen verdienen. Dat is bij veel slagerijen in Nederland niet het geval. Maar binnen onze franchise hebben we winkels die een getal ruim boven de 35 hebben. Zelfs 40 of 42.”

Jos
Foto Jos Gelderblom

Meer vrijheid, meer garanties

De vernieuwde franchiseformule biedt ondernemers zowel meer vrijheid als garanties. “Wij hebben een uitgebreid assortiment, waardoor de slager zijn toonbank goed kan invullen en de markt breed kan benaderen. Van oudsher hadden franchisenemers echter een 100% inkoopverplichting. Nu geven we ze de mogelijkheid om 10% vreemd in te kopen bij leveranciers die voldoen aan bepaalde eisen, zodat hij zich lokaal kan onderscheiden en hij meer in zijn kracht komt. Als iemand lokaal kan inkopen bij een geitenhoeder en zo een stukje eigenheid kan vermarkten, dan geven we hem of haar die ruimte”, verzekert De Waal. “Daarnaast werken we met een participatiebonus. Dus wie optimaal gebruik maakt van onze dienstverlenging, wordt daardoor beloond met een mooie bonus.” 

Gelderblom geeft aan hoe een samenwerking nog meer gestalte kan krijgen. “Wij werken met een opstartpakket om de winkel meteen klaar te maken voor de franchise. Denk aan huisstijl, bedrijfskleding, maar bijvoorbeeld ook een openingsmagazine. Dat is een prachtig vormgegeven boekwerk met hoogwaardige fotografie, waarin het verhaal en de eigenheid van de slager naar voren komen. Waarin duidelijk wordt gemaakt dat het vlees afkomstig is uit onze eigen worstmakerij en waarin natuurlijk de openingsacties komen te staan. Elke slager heeft zijn eigen verhaal, maar niet iedere vakman kan dat goed naar buiten brengen. Zodoende helpen wij hem of haar hierbij”, zegt hij. “Neem de recente overname die wij begeleiden in Voorburg, waarbij een jonge ondernemer een zaak overneemt met een goede historie. In het openingsmagazine laten we al het goede van het oude voorbij komen plus alle eigenheid van de nieuwe slager. Zodoende wordt hij echt op weg geholpen. Maar als iemand een winkel met een slechte historie overneemt, moet er een ander verhaal verteld worden. Een trendbreuk dus. Het gaat altijd om de lokale situatie en geschiedenis. Samenwerken binnen onze franchise betekent altijd maatwerk.”

Iedere ondernemer die instapt kan ook rekenen op een professioneel bedrijfsfilmpje. “Met professionele apparatuur en begeleiding. Een leuk filmpje waarin hij zijn klanten kan toespreken en dat gedeeld wordt op onze en de sociale media van de slager.”
 

Intensief traject

“We hebben uiteraard aan elkaar moeten wennen, maar de ondernemers zien nu de voordelen. Ze hebben een breder scala aan producten tot hun beschikking gekregen en via ‘Mijn Gelderbom’ kunnen ze alles gemakkelijk bestellen, van vlees tot slagersschorten en stoepborden.” De nieuwe formule is pas net afgerond en goedgekeurd. En zodoende klaar om breed gedeeld te worden met de Nederlandse slagersbranche. “Het vernieuwde logo is af, net als de huisstijl voor de tasjes en zakjes. Voorheen bestond het logo alleen uit het Gelderblom-logo, maar we bieden nu de ruimte om binnen de eenheid die we willen uitstralen een eigen naam te kunnen voeren, zodat ook recht wordt gedaan aan de individuele ondernemer. In de nieuwe huisstijl hebben we ‘Sinds 1984’ bewust naar voren laten komen, want dat we al bijna veertig jaar bestaan, is juist een kracht. We beschikken verder over een eigen worstmakerij waar we ook op receptuur kunnen produceren. Kortom, we hebben alles in huis om van een slager een goede ondernemer te maken.” Zodoende doet De Waal ook een beroep op de lezers van vaktijdschrift SlagersVak: “Als je een medewerker met potentie ziet of in dienst hebt, stimuleer ‘m dan om contact op te nemen met ons. Ook als je zelf overweegt om te gaan stoppen maar moeite hebt met bedrijfsopvolging, horen we graag van je. Dankzij onze bemiddeling kunnen we heel veel drempels wegnemen en zijn we de schakel die ervoor zorgt dat een slagersondernemer succesvol kan opereren.”

Wil jij ook franchisen bij Gelderblom? Vraag dan informatie aan via onderstaande knop!