“Je moet continu het verschil willen maken”

Opticien en contactlensspecialist Bas Plantaz groeide op tussen de brillen. Zijn ouders hadden Pearle Opticiens-winkels in Limburg. Tijdens zijn vakantiebaantje daar werd ook Bas, op 17-jarige leeftijd, door het vak gegrepen. Ruim 25 jaar later runt hij samen met zijn vrouw Ellis succesvol drie Pearle Opticiens-vestigingen: in Echt, Weert en Nederweert.

Wanneer het al je hele leven Pearle is wat de klok slaat, is het misschien niet zo verwonderlijk dat Bas en Ellis in 2001 ook voor de formule van Pearle Opticiens kozen voor hun eigen brillenwinkel. Een ondoordachte beslissing was het echter allerminst. “Pearle is een op groei gerichte franchiseorganisatie. Het is heel aantrekkelijk als startende ondernemer om daarin te stappen en mee te groeien”, vertelt Bas, die voordat hij zelfstandig ondernemer werd een van de Pearle-winkels van zijn ouders leidde. “En wat ik ook belangrijk vind: Pearle heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Sluit je je daarbij aan als ondernemer, dan is ook jouw boodschap aan de consument: wij bieden kwaliteit. Combineer dat met het feit dat Pearle een van de grootste ketens in Nederland is, een grote naamsbekendheid heeft, met veel aandacht voor marketing, die meegaat in vernieuwingen en zijn franchisenemers goed ondersteunt – dan ben ik ervan overtuigd dat in mijn branche Pearle de beste partij is om bij te franchisen. Zeker als je kijkt naar de uitdagingen waar de retail momenteel voor staat.”

Veeleisende consumenten

Want uitdagingen zijn er, ziet Bas. “De grootste? Het veranderende winkelgedrag van consumenten. Door het gemak dat online winkelen biedt, zien we steeds minder mensen in de winkelstraten. Daarnaast is de hedendaagse consument best veeleisend. Die vraagt steeds meer gemak en wil tegelijkertijd optimale service. Wij merken dat in de winkel. Consumenten verwachten bijvoorbeeld dat je een bepaalde voorraad hebt. Ze willen dingen zien, voelen, passen. Als je daar niet aan voldoet, haken ze af.”
Bas ziet kansen in een online platform dat aan de winkels wordt gekoppeld. “Stel dat iemand een nieuw montuur wil, maar geen tijd of zin heeft om naar de stad te komen. Dan kan hij op de website vijf, zes monturen uitzoeken. De dag erna heeft hij ze in huis en kan hij ze op zijn gemak passen. Heeft hij een keuze gemaakt, dan kan hij later in die week naar de winkel komen voor een uitgebreide oogmeting en om de bril te laten aanmeten. Achter de schermen wordt er bij Pearle hard gewerkt aan zo’n platform. Ik verwacht daar veel van.”

Zonnebrillenwand

Behalve de consument die zo zijn eisen stelt, is ook de concurrentie een uitdaging, zegt Bas. “Die zit ook niet stil, natuurlijk. Je moet daarom continu het verschil willen maken. Zo waren wij met onze nieuwe zaak in Nederweert vorig jaar een van de eerste Pearle-winkels met een uitgebreide zonnebrillenwand. Dat was een nieuwe optie die Pearle franchisenemers bood. Het was direct een succes. Dus toen we onze winkel in Weert kort daarna gingen renoveren, hebben we daar ook voor zo’n wand gekozen. In die stad zijn nog tien andere optiekgerelateerde bedrijven actief. Om daar op te vallen, moet je echt wat te bieden hebben. Ik ben dan ook blij met onze monturencollectie, met merken die zich onderscheiden van andere ketens, waaronder enkele private labels die speciaal voor en door Pearle ontwikkeld zijn.”

Drie topteams

Ook het personeel speelt een cruciale rol bij het succes van de winkels. Bas en Ellis verdelen hun tijd over de drie vestigingen, dus het zijn de medewerkers die het vaste gezicht van een winkel zijn. “Wij hebben drie topteams die heel goed zelfstandig kunnen werken. Vijf van onze mensen volgen momenteel de vakopleiding tot opticien. Ook hebben we regelmatig stagiairs van deze opleiding. Het leuke daarvan is, dat je continu aanwas hebt van enthousiaste mensen die de nieuwste vakkennis met zich meebrengen.” Om de kennis en kunde van hun medewerkers naar een nog hoger niveau te brengen, werkt Bas aan een coachingsplan. “Ellis of ik lopen dan een hele dag met iemand mee en helpen diegene met waar hij of zij tegenaan loopt.” 

Ondersteuning

Bas is erg te spreken over de ondersteuning die hij zelf krijgt als franchisenemer van Pearle. “Ze bieden op allerlei vlakken hulp. Bij het opstarten van je winkel bijvoorbeeld en ook op het gebied van marketing. Wil je een lokale campagne opzetten, dan zitten daar goede mensen die met je meedenken. Verder moet je bij Pearle elke tien jaar een nieuw winkelinterieur plaatsen. Dat kun je als een verplichting beschouwen, maar wij zien dat anders: je winkelinterieur is nooit versleten of gedateerd, maar altijd netjes, fris en ingericht volgens de laatste trends. Dat draagt bij aan het succes van je winkel.”