Samen klaar voor de toekomst

Hij is op vakantie als we hem spreken voor het interview, maar dat maakt André Reekers niets uit. Over de zaak praten wil hij altijd wel! Met zes Pearle Opticiens-zaken is hij een multistore owner en wat hem betreft mogen er zó nog zes bij komen. 

Baas worden

“Het gaat lekker”, concludeert André dan ook tevreden. Al 28 jaar werkt hij in de optiek, het vak waar zijn hart ligt. “Alle kinderen wilden vroeger piloot, juf of brandweerman worden. Ik wist al heel jong dat ik baas wilde zijn later. De vraag was alleen hoe, wat en waar.”

In loondienst

In loondienst werkte hij in diverse Pearle-vestigingen en bekleedde daar alle functies die er zijn. “Zo kon ik rustig uitvinden hoe een bedrijf in elkaar zit. Ik ging er een jaartje tussenuit en toen ik terugkwam wist ik: ik wil een eigen zaak.”

Lekkere en gewaagde acties

Dat het een Pearle-vestiging moest worden, daaraan heeft Reekers nooit getwijfeld. “Zij zijn uniek met innovatieve acties en de optiekbroeders volgen deze actietrend. Pearle trekt met lekkere en gewaagde acties de hele optiekmarkt naar zich toe. De geweldige acties als ‘twee brillen voor de prijs van één’, komen van Pearle. Logisch dat ik daar bij wil horen”, is zijn duidelijke overtuiging.

Kritische klanten

Reekers opende zijn eerste vestiging aan de prestigieuze Van Baerlestraat in hartje Amsterdam. “Een dure locatie en dus is het aantal vierkante meters niet heel groot. Maar om in die buurt te werken als ondernemer is helemaal geweldig. De klantenkring is heel kritisch, maar ze zijn wel bereid geld uit te geven voor kwaliteit en service. Ik vind het leuk om allemaal plannen te bedenken om daar op in te spelen.”

Buiten de lijntjes

Daar stipt de franchisenemer ook meteen een puntje aan waarover hij soms discussie heeft met de franchisegever. “Ik heb in mijn enthousiasme wel de neiging om buiten de lijntjes te kleuren. Dan bedenk ik allemaal leuke acties en plannen. Die zijn niet altijd op één lijn te krijgen met wat het support office van Pearle daar van vindt”, weet de ondernemer. Hij lacht: “Ik denk dan ook dat sommige mensen daar op kantoor al moeten lachen als ze horen dat ik weer aan de telefoon hang met één of ander plan.”

Zelf bedenken

Reekers is er eerlijk in: “Die gesprekken leveren niet altijd het gewenste resultaat op voor mij. Soms lukt het niet en past het plan echt niet in de franchiseformule. Of werkt de prijs niet mee of blijk je andere zaken niet naar je hand te kunnen zetten. Als ondernemer wil je immers het liefst alles zelf bedenken en beslissen.”

Blijven prikkelen

Met zes zaken staat André niet meer zelf op de werkvloer. “Nu ben ik fulltime bezig met het reilen en zeilen van de vestigingen. Ik ben niet gaan ondernemen om lui achterover te gaan zitten. Ik blijf het support office met al mijn plannen prikkelen en we hebben een prima verstandhouding. Ze zijn open en transparant, makkelijk benaderbaar en denken altijd met me mee.” Wat deze actieve ondernemer betreft komen er de komende tijd nog meerdere Pearle-zaken bij.

Blij

Ook Peter van der Meer begint te lachen als hij de naam ‘André Reekers’ hoort. “Ja, daar word ik blij van! Een hele creatieve, enthousiaste ondernemer die er vol in zit. Leuk is dat!” Peter is retail directeur, wat betekent dat hij verantwoordelijk is voor het merk Pearle Opticiens in Nederland. 

Hippe bril

De optiek-keten heeft in ons land 319 vestigingen waarvan er circa 160 franchise zijn. De rest van de winkels is in eigen beheer. “We zien nog grote groeimogelijkheden in deze branche. De markt is nog lang niet verzadigd.” Als reden geeft hij dat de bevolking nog steeds groeit en vergrijst en dat niet alleen de oudere consument een bril nodig heeft maar de jongere consument ook. Daarnaast is de bril van ‘noodzakelijk kwaad’ naar fashion statement gegaan. “Nu hebben mensen meerdere monturen. Vroeger werd je erom gepest, nu is de bril hip en trendy. De zorg om je ogen is groter en een statement van onze lifestyle.”

Werken aan communicatie

Aan goede communicatie tussen franchisegever en franchisenemer wordt permanent hard gewerkt bij Pearle. Elke vier weken komt het franchisebestuur bij elkaar en worden alle dagelijkse zaken besproken. “Toch meenden we daar nog verbetering in aan te kunnen brengen. Dus sinds een jaar hebben we speciale rayonmanagers die gespecialiseerd zijn in onze franchiseformule.”

Specifieke ondersteuning

“We merkten dat er behoefte was aan specifieke kennis en ondersteuning vanuit het support office. Franchisenemers kunnen aan deze drie rayonmanagers heel specifieke vragen stellen over bijvoorbeeld onze franchiseformule, hun vestiging, de locatie, marge en uitbreiding met support van onze afdeling expansie. Deze ondersteuning wordt door de ondernemers zeer goed gewaardeerd.”

Mooie prijs

Peter van der Meer is sowieso een trots en tevreden man. “Pearle wordt hoog gewaardeerd vanwege zijn vakmanschap en specialistische kennis. We hebben dit jaar twee prijzen gewonnen: de klantvriendelijkste winkelketen én de detailprijs Beste Winkelketen in de optiek. Het voelt goed om te zien dat alle investeringen in kwaliteit worden gewaardeerd.”

Goede toekomst

Net als franchisenemer André Reekers is retail directeur Peter geenszins van plan om na dit succes achterover te gaan hangen. “We willen marktleider blijven en we zijn ‘future proof’. En natuurlijk willen we met al onze franchisenemers goed de toekomst in gaan.”