De helikopterview van Ruben en Koen

Ruben Stolk nam samen met zijn vriend Koen Jappes in 2010 een winkel van Bruna in Noordwijk over. Twee jaar later kwam daar een vestiging bij in het winkelcentrum in Utrecht Overvecht en in 2019 streken ze ook in Diemen neer. De ervaringen door corona zijn verschillend per vestiging, vertelt hij. “Noordwijk vergelijken we met een strandtent en daar beschouwen we het als een mislukt seizoen. In Utrecht wordt het winkelcentrum nu gemeden, terwijl we in Diemen ook in een winkelcentrum zitten en daar loopt het goed door.” 

Zoals het echte ondernemers betaamt, bleven ze ook tijdens de coronacrisis alert op kansen in de markt, én durfden te investeren. In het begin van de lockdown kwam er een pand vrij op een droomlocatie in hetzelfde winkelcentrum in Overvecht. Ze konden een goede deal sluiten en twijfelden niet. Bruna stond hen bij tijdens de huuronderhandelingen.
Volgens het allernieuwste Bruna-concept werd de winkel ingericht. Op 10 september was de opening, een borreltje met wat familieleden. Nu geven ze stapsgewijs meer ruchtbaarheid aan de nieuwe winkel. De bestaande zaak in Overvecht draait ook nog door, met een iets ander assortiment.

“Je moet hiervoor een helikopterview hebben”, zegt Ruben. “Ik geloof in Utrecht en in het winkelcentrum. Ik weet de potentie van het gebied. Op heel veel jaren is dit maar een kleine periode. Het kan alleen maar beter worden.”

Stoplichten

Over het algemeen ziet hij minder bezoekers die wel, heel gericht, meer besteden. En tussen maart en juni was er een boost in de omzet vanwege de verkoop van veel extra wenskaarten. Sinds de tweede golf in de herfst leven ze weer van persconferentie naar persconferentie. 

Hij heeft ervaren dat ‘Bruna het echt voor de franchisenemer heeft opgenomen’ tijdens de coronacrisis. “Ze hebben het superprofessioneel aangepakt en ons van allerlei handvatten voorzien om deze tijd door te komen.” Zo was er de mogelijkheid orders on hold te zetten.

Zelf kwamen ze op het idee van stoplichten. Die plaatsten ze met succes bij de ingangen van hun winkels. Bij rood licht mogen er geen klanten naar binnen, en dat geeft rust in de tent. De mondkapjes zijn intussen ingeburgerd, zowel bij personeel als klanten.

Ruben Stolk ziet weliswaar het online winkelen in Nederland toenemen, maar merkt zelf vooral de voorkeur voor het fysieke winkelen. “De mensen waren zo blij dat ze nog naar de winkel konden tijdens de lockdown. Ze zijn juist in tijden van crisis de lokale ondernemer meer gaan waarderen. Ze gunnen het je echt.”

Ruben Stolk: “Op heel veel jaren is dit maar een kleine periode, het kan alleen maar beter worden. Klanten zijn juist in tijden van crisis de lokale ondernemer meer gaan waarderen. Ze gunnen het je echt.” 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook