'Ga eropuit, heel belangrijk'

Het ondernemerschap. Dat is waarom zowel Johan Biesma (vestiging Heerhugowaard) als Ronald Derks (eigenaar van de vestiging in Dronten) hebben gekozen voor Bruna. “De richtlijnen zijn er, daar houden we ons aan, maar er is voldoende ruimte voor een eigen invulling.”

Dertig jaar lang was Johan Biesma nauw betrokken bij de Albert Heijn-formule. Eerst als bedrijfsleider bij eigen vestigingen van de supermarktformule, de laatste tien jaar als bedrijfsleider bij BUN, franchisenemer van tal van Albert Heijn-vestigingen. “Ik mistte het echte ondernemerschap. Eerst bij AH zelf, maar later ook bij BUN. Zij groeiden hard, iedere keer werd dezelfde truck herhaald. Ik had zelf niet zo gek veel invloed.” Het kriebelde, Johan en zijn vrouw Anneke wilden ondernemen. “Wij hebben franchisebeurzen bezocht, formules bekeken en al snel kwamen wij tot de conclusie dat Bruna bij ons past. Ze hebben de zaken goed geregeld en ze hebben het vrije ondernemerschap hoog in het vaandel staan.” Uiteindelijk deed de kans zich voor en kon Johan samen met zijn vrouw Anneke een winkel overnemen in Heerhugowaard. “Die winkel had het lastig, ik zag dat als een uitdaging. We zijn toen gewoon hard aan de slag gegaan”, lacht Johan. En met succes, de winkel is er helemaal bovenop. “Hoe wij dit hebben gedaan? De richtlijnen van de formule respecteren en er een eigen sausje overheen gieten. Zo maken wij hier en daar binnen de verschillende categorieën een lokaal uitstapje. En wij volgen trends op de voet. Handlettering bijvoorbeeld is helemaal in, wij waren daar al een half jaar geleden mee bezig. Bruna heeft bij mij meegekeken en heeft daarop het hobby-assortiment breed uitgerold naar andere vestigingen. Zo leren wij van elkaar en het is daarbij erg belangrijk om de klant als uitgangspunt te nemen. De klant is steeds weer op ontdekkingsreis, het is natuurlijk leuk als ze dat bij jou in de winkel doen.”

De klant verrassen

Ronald Derks, eigenaar van de Bruna-vestiging in Dronten, knikt instemmend. “De formulerichtlijnen moet je handhaven, maar je moet ook actief zijn en lokaal stappen zetten die voor jouw klanten interessant zijn. Je moet mensen in de winkel tegenwoordig verrassen.” Ronald, of beter zijn partner en binnenkort mede-eigenaar Emiel, doet dit bijvoorbeeld met de boekenpresentatie. “Onze boekentafel ziet er altijd fantastisch uit met leuke, unieke presentaties met onderscheidende signing. Zelfs andere Bruna-ondernemers komen hier kijken hoe wij dit doen, op advies van de franchiseorganisatie.” Ronald opende de winkel in Dronten in 2006, na al een langere periode te hebben gewerkt voor Bruna. “Eerst als assistent-bedrijfsleider en later als bedrijfsleider voor de vestiging in Lelystad en Almere-Buiten. Lelystad werd uiteindelijk verkocht, waardoor ik Dronten mocht gaan opstarten als bedrijfsleider. Al na twee maanden wist ik; deze winkel wil ik zelf runnen als franchisenemer. Dat is ook gebeurd.”

Kennis op afroep

Bij de start zijn zowel Johan als Ronald volgens eigen zeggen goed ondersteund door Bruna. “Daarbij is kennis op afroep beschikbaar. Het verlichtingsplan in de winkel, cijfermatige onderbouwing binnen een bepaalde categorie; de kennis is er en wordt gedeeld. Dat vind ik belangrijk, men moet open zijn en de communicatie moet helder en transparant zijn”, aldus Johan. Ook Ronald is veel in overleg met Bruna, bijvoorbeeld als het gaat om de budgetten. “De omzetindexen, omzetprognoses, kosten; alles bespreken we met Bruna. Samen bekijken we waar nog mogelijkheden liggen, waar kan het nog beter, en daarop passen we de strategie aan.” De Bruna in Dronten is bijvoorbeeld heel sterk in cadeauartikelen. “Een boekwinkel heeft veel traffic nodig en wij hebben dat dankzij het PostNL- en het ING-servicepunt. De klanten die komen voor een poststuk of pakket proberen wij altijd met iets extra’s de winkel uit te laten lopen, bijvoorbeeld met een mooie mok met een tekst erop. Of een snijplank. En dat lukt ons iedere keer weer.” Het is zelfs zo dat Ronald recent door deze aanpak de hoogste omzetplus wist te noteren van alle Bruna-winkels in Nederland. En of die onderscheiding nog niet genoeg was sleepten de ondernemers enkele weken geleden ook nog de titel ‘beste Bruna van Nederland’ in de wacht. De woorden van Bruna-directeur Georg Steur (inmiddels is hij opgevolgd door Stefan Hutten) waren veel zeggend: Ronald en Emiel zijn bevlogen ondernemers en hun hele team blinkt uit in hun kennis van het assortiment. Ze zijn niet gewoon klantvriendelijk, ze zijn ronduit gastvrij. Ze ontvangen iedere klant met een hartelijke groet en een warme glimlach. De winkel staat er dag in, dag uit vol en goed georganiseerd bij. Kortom: ondernemers, team en winkel hebben samen een ijzersterke uitstraling en zijn een begrip in Dronten. “Ja, leuk he. De prijs heeft ons geen windeieren gelegd, klanten brachten bloemen en zelfs flessen champagne. En nu nog worden we gefeliciteerd.”

Actief

Het winnen van de prijs betekent overigens niet dat Ronald nu niets meer doet aan de winkel. Integendeel, hij blijft volgens eigen zeggen heel actief. Dat geldt ook voor Johan. “En dat zou ook voor Bruna moeten gelden. Ook zij moeten scherp blijven op ontwikkelingen en er zo nu en dan op uit trekken. Wat gebeurt er in de winkels? Waar kan het nog beter? Dat doen wij zelf ook, ook wij bezoeken andere ondernemers om ideeën op te doen.” Zo denkt Johan samen met Anneke na over een uitbreiding van hun zaak met extra vierkante meters omdat zij kansen zien in bepaalde assortimentsgroepen. Kinderboeken bijvoorbeeld. En in het creatieve assortiment, misschien kunnen wij wel samenwerken hierin met de hobbywinkelformule Pipoos. Waarom niet?” 

 ‘Dat vind ik belangrijk, de communicatie moet helder en transparant zijn’
 

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook