Franchisenemer van het jaar

Marion en Arjan Zegers van Bakker Bart uit Vlijmen wonnen op 8 april de titel Franchisenemer van het Jaar. De medewerkers hadden al zo’n voorgevoel toen het juryrapport werd voorgelezen. Arjan durfde pas te juichen toen de juryvoorzitter hun namen noemden.

De Franchisenemer van het Jaar Award is bedoeld voor de beste franchisenemer die korter dan twee jaar actief is. Marion en Arjan deden mee omdat het servicekantoor hen had gevraagd. “We hebben een goede wisselwerking met het hoofdkantoor”, vertelt Arjan. “Zo hebben wij onze winkel een keer beschikbaar gesteld voor een reclamecommercial die zij wilden opnemen. Zij staan ook altijd voor ons klaar.” Hun vestiging is ingericht volgens de nieuwe Bakker Bart-stijl. Aan de muur hangen speelse foto’s van hun eigen kinderen met producten en ballonnen van Bakker Bart. “Dat is natuurlijk veel leuker dan de foto’s van anonieme medewerkers”, vindt Arjan.

Beach ball

De jury roemt het franchise-echtpaar omdat ze zich goed georiënteerd hebben voordat ze hun vestiging in Vlijmen startten. “We hadden allebei een goede baan, dus we hadden de tijd om te wachten”, zegt Arjan. De vestiging in Vlijmen kwam al vrij snel in beeld. Toch keek het echtpaar ook naar de mogelijkheden in Goirle en in Tilburg. Pas toen het hoofdkantoor – na een half jaar – nogmaals de vestiging in Vlijmen onder de aandacht bracht, gingen ze overstag. “We hebben weinig affiniteit met Vlijmen en de cijfers zagen er in de eerste instantie niet zo goed uit. De tweede keer hebben we anders naar de cijfers gekeken en dat heeft ons alsnog overtuigd.” Ook schrijft het rapport dat het echtpaar vol ambitie is en duidelijke wensen heeft voor de toekomst. “We hebben nog altijd de droom om ook een vestiging te openen in het winkelcentrum in Tilburg”, zegt Arjan. “Die locatie is perfect. Het heeft een marktgebied met 45.000 inwoners, er komt het juiste publiek en er is een bakker gevestigd die kansen laat liggen. Dus als daar een pand leegkomt, dan gaan we zeker kijken naar de mogelijkheden.” Ook schrijft de jury dat de franchisenemers erin geslaagd zijn om een impuls te geven aan de ondernemersvereniging. “De winkelvereniging is niet zo actief”, zegt Arjan. “Dat blijft lastig. Toch is het ons gelukt om met zes ondernemers en enkele verenigingen een braderie met een beach ball-tournooi te organiseren.”

Toscaanse zon

Volgens de jury genieten de franchisenemers van het ondernemerschap en weten dat uit te dragen naar hun medewerkers. “Gemeenschappelijke doelen worden gesteld en behaalde resultaten gevierd.” Arjan beaamt dit. Zo vond hij dat de gemiddelde besteding omhoog moest. Een winkelcoach van Bakker Bart gaf een workshop en daaruit bleek dat de besteding omhoog kon van € 5,60 naar € 5,85. Arjan zei toen meteen: ‘Als het lukt om daar € 5,93 van te maken, dan neem ik jullie allemaal mee uit eten’. En dat lukte. “Op die manier is het een leuk spel waarmee je elkaar motiveert”, zegt hij. De jury besluit met een opmerking over het Toscaanse zonnetje dat in de personeelsruimte schijnt. “De kantine is bij ons echt voor de medewerkers. Daarom hebben we hen een budget gegeven waarmee ze deze ruimte kunnen opknappen. Er komt nu een muurschildering van een Toscaans landschap. Dat zit toch een stuk leuker dan tussen van die saaie kluisjes.”

“De verkiezing heeft ons aan het denken gezet”

Wilfried Akkersdijk uit Raalte was met zijn formule Colors@home genomineerd als Franchisenemer van het Jaar. Hij won niet en kijkt met teleurstelling terug op de verkiezing. Toch heeft hij er ook van geleerd.

Akkersdijk deed mee aan de verkiezing omdat een van zijn medewerkers hem had opgegeven. Het kwam voor hem als een verrassing. Toen hij het hoorde, heeft hij alles op alles gezet om voldoende stemmen binnen te krijgen. “We hebben vrienden, familie en ons hele klantenbestand een mailtje gestuurd”, vertelt hij. “Ook stonden we in een lokale en digitale krant. Bij die laatste hoefden klanten alleen maar op een linkje te klikken om op ons te stemmen.” Hij haalde voldoende stemmen binnen voor een nominatie en kreeg een beoordeling van twee mystery shoppers en een jury.

Brutaliteit

Tijdens de uitreiking is Akkersdijk teleurgesteld over de argumentatie van de jury. “We werden vergeleken met een Bruna en een Bakker Bart, maar dat is appels met peren vergelijken”, vindt hij. “Colors@Home is een jonge formule die nog volop in ontwikkeling is. De verkiezing ging natuurlijk over lokaal ondernemerschap. Maar de jury heeft dit niet helemaal los kunnen zien van de kracht van de formule die erachter zit.”

Toch was de verkiezing ook leerzaam. “Het heeft ons wel aan het denken gezet. Zo vind ik dat de conversie beter kan. Medewerkers mogen een gezonde brutaliteit ontwikkelen om klanten aan te spreken en producten te adviseren. Daar werken we nu aan. Bovendien turven we nu hoeveel klanten er binnen komen en hoeveel klanten ook daadwerkelijk iets kopen. Zo kunnen we zien of we daar ook echt in vooruit gaan.”

Verkiezing zet Bruna-medewerkers op scherp

Bruna De Burcht uit Breda was genomineerd voor de Franchisenemer van het Jaar-verkiezing. Ze wonnen niet. “Toch was het goed om mee te doen”, vertelt George le Comte. “Uiteindelijk tot de top 3 van Nederland horen is een mooi compliment.”

Bruna De Burcht deed mee omdat het hoofdkantoor hen had opgegeven. Het was de uitdaging om zo veel mogelijk stemmen te krijgen. “We gaven klanten flyers mee met een oproep om op ons te stemmen”, vertelt franchisenemer George le Comte. “Daarnaast hebben we sociale media ingezet, zoals Facebook, Hyves en ons e-mailbestand.” De vestiging kreeg voldoende stemmen voor een nominatie.

Aandacht

Een vakjury en twee mystery shoppers bezochten de winkel. De franchisenemer kreeg hierbij complimenten over de verzorgde uitstraling van de winkel en de deskundigheid van het personeel. Een punt van kritiek was dat de medewerkers het soms zo druk hebben, dat ze alleen maar tijd hebben om af te rekenen. Le Comte herkent dit. “Persoonlijke aandacht vinden we erg belangrijk. We kennen veel klanten bij naam en reserveren regelmatig boeken en tijdschriften voor hen. Soms schiet die aandacht erbij in.” Hij wil dit verbeteren door samen met zijn vrouw Marije nog meer tijd door te brengen op de winkelvloer. “We zijn pas anderhalf jaar open en in het begin hadden we het daar te druk voor. Nu kan dat wel”, legt hij uit. “De zaak draait nu goed en op drukke dagen hebben we goede payroll-medewerksters zodat wij meer verkoopkansen kunnen benutten.” Le Comte is blij dat hij mee heeft gedaan. “De medewerkers vonden het gewoon hartstikke leuk. Het zette ze echt op scherp.”