Franchise is het groeimodel voor Poké Perfect

Poké Perfect wil versneld groeien. Dit jaar opent de healthy fastfoodformule nog minimaal vier nieuwe zaken, volgend jaar een veelvoud daarvan. Franchise speelt een belangrijke rol in de doelstellingen, waarbij ondernemers (en broer en zussen) Quinta, Anna en Gerrit Jan Witzel ook de deuren openen voor multifranchise. “We hebben een schaalbaar concept ontwikkeld.”

Dynamiek alom in de Poké Perfect-vestiging aan de Korte Jansstraat in Utrecht. Gerrit Jan draait kassa, een medewerker helpt een gast die haar The Witzel-poké powl (met als basis sushirijst gecombineerd met zalm, komkommer, avocado, lente-ui en sesamzaadjes) komt afhalen en Quinta praat een andere medewerker bij over de ontwikkelingen binnen de formule. “We draaien gelukkig goed door in coronatijd”, legt Anna uit. Poké Perfect is volgens haar vanaf de start in oktober 2016 altijd al sterk geweest in delivery en take-out met een goede website en een goede bezorgservice. “En het mooie is, we zien veel bestaande gasten, maar ook veel nieuwe klanten. We blijken dus crisisbestendig.” 

Lekker, gezond en betaalbaar

Het was Anna die zich van de familie Witzel als laatste aansloot bij de ‘club’. Quinta was degene die de poké bowl naar Nederland haalde. “Ik kwam het in New York tegen, de poké daar werd geserveerd met sushirijst. Ik dacht meteen; het is lekker, gezond, betaalbaar en snel te bereiden. Dat past ook in Amsterdam”, vertelt Quinta. We schrijven het jaar 2016. Maart om precies te zijn. En in oktober ging de eerste Poké Perfect open aan de Prinsengracht in Amsterdam. “Ik deelde het idee met Gerrit Jan en ook hij was meteen enthousiast. We hebben de recepten samen met een bevriende chef-kok ontwikkeld, de juiste (duurzame en lokale) ingrediënten en leveranciers geselecteerd en een pand gehuurd. We zijn gewoon gestart en het werd meteen omarmd. We hadden bij wijze van spreken nog geen gram rijst gekookt of we ontvingen al lovende kritieken”, lacht Quinta. Gaandeweg heeft zij samen met Gerrit Jan het concept doorontwikkeld met een logo, website, bezorgservice en de selectie van vaste leveranciers die de ingrediënten gesneden aanleveren. “In het begin sneden we alles zelf, maar dat is onhoudbaar als je verder wil groeien. Bovendien willen we altijd en overal een consistente kwaliteit leveren”, weet Gerrit Jan. 

Omzetverhouding

Hij trekt een koelkastdeur open. “Kijk hier, alles netjes gesorteerd en gesneden. De doorlooptijd van bestelling tot bezorging is mede hierdoor maximaal tien minuten, het kan razendsnel gaan.” Alle omzet komt nu uit bezorging en afhaal, in niet-coronatijden is de verhouding tussen eat-in en delivery ongeveer fifty-fifty. “Dat vinden wij een gezonde mix en dat is goed behapbaar voor de vestigingen”, legt Gerrit Jan uit. Die vestigingen zijn 80 tot 130 vierkante meter groot en zitten bij voorkeur om de hoek van A-locaties met goede uitvalswegen. Als het om de panden voor franchisenemers gaat, dan leveren de oprichters van Poké Perfect deze turnkey op. “Wij hebben onze vaste leveranciers, interieurbouwers en aannemers. Wij ontwerpen de locaties in samenspraak met de franchisenemer en na akkoord op het ontwerp en de offerte bouwen we het en leveren het op, de franchisenemer heeft nergens omkijken naar”, aldus Anna. 

Trainingsapp

Maar de ondersteuning richting de franchisenemers gaat verder. “Voor en tijdens de start is de begeleiding intensief. Zo lopen de franchisenemers eerst mee in bestaande vestigingen, is er een trainingsapp voor de franchisenemers en hun medewerkers met informatie en begeleiding op het gebied van onder meer de bereidingen van de poké bowls. En als de vestiging eenmaal draait, dan bespreken we maandelijks de cijfers met elkaar. Ook kunnen franchisenemers real-time de cijfers inzien en bijsturen waar nodig. En over de facturatie hoeven ze zich ook niet druk te maken, dat proces is volledig geautomatiseerd”, zegt Anna. Het zorgt er volgens haar voor dat franchisenemers zich volledig kunnen focussen op hun zaak. “Dat werkt eigenlijk heel goed, zo hebben we bijvoorbeeld ervaren in Almere. Die zaak was meteen up-and-running.” Het sterkt de oprichters dat franchise een groeimodel is voor de formule. Gerrit Jan: “Je ziet dat franchisevestigingen heel succesvol zijn, eigenlijk al vrij snel na de opening. Vanwege het feit dat ze kort op de bal spelen, gasten optimaal bedienen en goed op de kosten letten. En omdat ze breed worden ondersteund. Hierdoor kunnen ze focussen op groei en op het verder schaalbaar maken van het concept via multifranchise.”

‘Ik was altijd al een fan’

Kristel Schulte opende anderhalf jaar geleden haar eerste Poké Perfect-vestiging in Den Bosch. En omdat daar nu alles soepel loopt opent zij half juli haar tweede zaak van de gezonde fastfoodformule in Nijmegen. “Ik ben al jaren ‘fan’ van Poké Perfect. Ik kwam altijd al in de vestiging in Amsterdam. Heerlijk eten, betaalbaar en snel klaar. Ik dacht: dat moet ook naar Den Bosch.” En zo geschiedde. “Van het eerste contact tot de opening heeft een jaar geduurd. Dat verliep best snel”, blikt Kristel terug. Na een korte aanloop na de opening zat al snel de loop erin. “En nu staat het als een huis. Ik heb best even getwijfeld; zal ik wel of niet gaan franchisen. Maar het bevalt zo goed. De formule is goed doordacht, ik word in veel ondersteund en het inkoopvoordeel en de marketingpower is top. Dat kun je niet allemaal zelf als eenmanszaak met eigen formule”, aldus Kristel. Omdat het in de Bossche zaak goed loopt, is het nu tijd voor een volgende stap. Kristel opent half juli haar tweede vestiging in Nijmegen. “En daarna? Misschien wel een derde en vierde Poké Perfect. Ik zou ervoor tekenen.”

Wil jij je aansluiten aan het succes van Poké Perfect?

Ontvang dan meteen het GRATIS franchisepakket